Przez ostatni tydzień nadal spadały ceny na stacjach paliw: benzyny -2 gr/l, oleju napędowego -1 gr/l. Drożeje tylko autogaz: +4 gr/l. Średnie ceny detaliczne w środę, 30 lipca br. to zatem: ON 5,28 zł/l; Pb95 5,42 zł/l; LPG 2,57 zł/l*.
Najtańszy olej napędowy ma w tym tygodniu tradycyjnie już woj. śląskie: średnia 5,16 zł/l (-3 gr/l w skali 7 dni). Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. pomorskim: 5,39 zł/l (-3 gr/l). Ceny minimalne: 4,99 zł/l (bez zmian); maksymalne: 5,79 zł/l (b.z.).
Najtańsza benzyna to także woj. śląskie: średnia 5,35 zł/l (-2 gr/l); woj. mazowieckie: 5,46 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 5,24 zł/l (-1 gr/l); maksymalne: 5,79 zł/l (b.z.).
Najtańszy autogaz to woj. małopolskie: 2,51 zł/l (+4 gr/l). Najdroższy pomorskie: 2,68 zł/l (+1 gr/l). Ceny minimalne: 2,39 zł/l (+1 gr/l); maksymalne: 3,09 zł/l (+10 gr/l).
Ceny ropy pozostają stabilne, ale mocno osłabia się złotówka.
Przez ostatnie 30 dni dolar zdrożał ponad 5 groszy: z 3,0355 do 3,0900 zł. W dzisiejszych komentarzach walutowych pojawiają się dalsze prognozy osłabienia złotego – nawet do 3,11 zł/USD. Deprecjacja to zresztą problem nie tylko naszej waluty. Analitycy finansowi mówią, że euro traci w obawie przed ekonomicznymi konsekwencjami sankcji wobec Rosji, a dolar zyskuje na rosnącym optymizmie amerykańskich konsumentów.
Wczoraj europejscy liderzy zgodzili się na sankcje m.in. w obszarze finansowym i nowych technologii paliwowych, co tyleż zablokuje rosyjskie wydobycie np. z Arktyki, co wpłynie na zyski zachodnich koncernów naftowych.
Na światowych rynkach surowcowych lipcowe krwawe wydarzenia w stosunkach międzynarodowych (eskalacja wojen w Gazie i na Ukrainie) nie wywołały tak znaczących ruchów, jak wcześniejsza ofensywa islamistów w Iraku (w jej wyniku ceny w czerwcu skoczyły ponad granicę 115 USD/b). Śmierć 298 ludzi w samolocie Malaysia Airlines nad Ukrainą to jedynie zmiana o 1 USD/b (ze 107 do 108 USD/b). W lipcu ceny ropy Brent spadły ze 112 do 107 USD/b, utrzymując się na średnim poziomie 108 USD/b.
Bardzo interesujące ruchy mamy w obszarze europejskiego diesla, który konsekwentnie taniał od uruchomienia rosyjskiego eksportu przez Usti-Ługę. Obecne zwyżki, postępujące zmniejszanie się sztucznego rozziewu między ON a benzyną, to jednak znów nie tyle odzwierciedlenie struktury podaży i popytu (oba wskaźniki rosnące; wg PKN Orlen diesla, czyli precyzyjniej mówiąc – paliwa do silników wysokoprężnych, sprzedaje się dziś prawie 3 raz tyle co paliwa do silników o zapłonie iskrowym, czyli benzyny), lecz raczej oczekiwań na rezultaty sankcji wobec Rosji. Banki spekulują bowiem już o 200 USD/b. Dziś ponownie rosną ceny paliw gotowych na europejskim rynku ARA – przez ostatnie 7 dni: Pb95 +0,1%, ON+0,52%.
Wzrosty w cennikach hurtowych polskich rafinerii. Najmocniej drożeje diesel.
W PKN Orlen:
- benzyna Pb95 kosztuje dziś 4234 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj +7 zł/m3, bez zmian dla ostatnich 7 dni; dla ostatnich 30 dni -156 zł/m3, ale w porównaniu z 11 stycznia (tegoroczne minimum cenowe) wciąż jest drożej o 138 zł/m3.
- Pb98 [benzyna premium] to 4360 zł/m3, od wczoraj bez zmian; w 7 dni +1 zł/m3; w skali miesiąca -147 zł/m3, a ok. +167 zł/m3 od 11 stycznia:
- olej napędowy od wczoraj +11 zł/m3; +34 zł/m3 w 7 dni; -64 zł/m3 w skali miesiąca i +16 zł/m3 od 11 stycznia; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują dziś więc: ON (zwykły olej napędowy) 4133 zł/m3, B100 (biodiesel) 4083 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4313 zł/m3.
- olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) to 2893 zł/l; od wczoraj +9 zł/m3, +36 zł/m3 w 7 dni; -49 zł/m3 w skali miesiąca; i -67 zł/m3 od 11 stycznia.
W Lotosie:
- Pb95 to dziś 4 234 zł/m3 (+7; -10; -157; +137 zł/m3);
- Pb98 4 360 zł/m3 (b.z.; b.z.; -148; +167 zł/m3);
- ON 4 134 zł/m3 (+12; +34; -63; +17 zł/m3); B100 4 084 zł/m3;
- I Z-40 to 4 314 zł/m3; Lotos Red 2 893 zł/m3 (+8; +36; -48; -67 zł/m3).
źródło: Polska Izba Paliw Płynnych
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce