Dodaj ogłoszenie o pracy


Mimo kryzysu ceny paliw spadają

Przez ostatni tydzień nadal spadały ceny na stacjach paliw: benzyny -2 gr/l, oleju napędowego -1 gr/l. Drożeje tylko autogaz: +4 gr/l. Średnie ceny detaliczne w środę, 30 lipca br. to zatem: ON 5,28 zł/l; Pb95 5,42 zł/l; LPG 2,57 zł/l*.
Najtańszy olej napędowy ma w tym tygodniu tradycyjnie już woj. śląskie: średnia 5,16 zł/l (-3 gr/l w skali 7 dni). Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. pomorskim: 5,39 zł/l (-3 gr/l). Ceny minimalne: 4,99 zł/l (bez zmian); maksymalne: 5,79 zł/l (b.z.).
Najtańsza benzyna to także woj. śląskie: średnia 5,35 zł/l (-2 gr/l); woj. mazowieckie: 5,46 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 5,24 zł/l (-1 gr/l); maksymalne: 5,79 zł/l (b.z.).
Najtańszy autogaz to woj. małopolskie: 2,51 zł/l (+4 gr/l). Najdroższy pomorskie: 2,68 zł/l (+1 gr/l). Ceny minimalne: 2,39 zł/l (+1 gr/l); maksymalne: 3,09 zł/l (+10 gr/l).
Ceny ropy pozostają stabilne, ale mocno osłabia się złotówka.

Przez ostatnie 30 dni dolar zdrożał ponad 5 groszy: z 3,0355 do 3,0900 zł. W dzisiejszych komentarzach walutowych pojawiają się dalsze prognozy osłabienia złotego – nawet do 3,11 zł/USD. Deprecjacja to zresztą problem nie tylko naszej waluty. Analitycy finansowi mówią, że euro traci w obawie przed ekonomicznymi konsekwencjami sankcji wobec Rosji, a dolar zyskuje na rosnącym optymizmie amerykańskich konsumentów.
Wczoraj europejscy liderzy zgodzili się na sankcje m.in. w obszarze finansowym i nowych technologii paliwowych, co tyleż zablokuje rosyjskie wydobycie np. z Arktyki, co wpłynie na zyski zachodnich koncernów naftowych.

Na światowych rynkach surowcowych lipcowe krwawe wydarzenia w stosunkach międzynarodowych (eskalacja wojen w Gazie i na Ukrainie) nie wywołały tak znaczących ruchów, jak wcześniejsza ofensywa islamistów w Iraku (w jej wyniku ceny w czerwcu skoczyły ponad granicę 115 USD/b). Śmierć 298 ludzi w samolocie Malaysia Airlines nad Ukrainą to jedynie zmiana o 1 USD/b (ze 107 do 108 USD/b). W lipcu ceny ropy Brent spadły ze 112 do 107 USD/b, utrzymując się na średnim poziomie 108 USD/b.
Bardzo interesujące ruchy mamy w obszarze europejskiego diesla, który konsekwentnie taniał od uruchomienia rosyjskiego eksportu przez Usti-Ługę. Obecne zwyżki, postępujące zmniejszanie się sztucznego rozziewu między ON a benzyną, to jednak znów nie tyle odzwierciedlenie struktury podaży i popytu (oba wskaźniki rosnące; wg PKN Orlen diesla, czyli precyzyjniej mówiąc – paliwa do silników wysokoprężnych, sprzedaje się dziś prawie 3 raz tyle co paliwa do silników o zapłonie iskrowym, czyli benzyny), lecz raczej oczekiwań na rezultaty sankcji wobec Rosji. Banki spekulują bowiem już o 200 USD/b. Dziś ponownie rosną ceny paliw gotowych na europejskim rynku ARA – przez ostatnie 7 dni: Pb95 +0,1%, ON+0,52%.

Wzrosty w cennikach hurtowych polskich rafinerii. Najmocniej drożeje diesel.
W PKN Orlen:
- benzyna Pb95 kosztuje dziś 4234 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj +7 zł/m3, bez zmian dla ostatnich 7 dni; dla ostatnich 30 dni -156 zł/m3, ale w porównaniu z 11 stycznia (tegoroczne minimum cenowe) wciąż jest drożej o 138 zł/m3.
- Pb98 [benzyna premium] to 4360 zł/m3, od wczoraj bez zmian; w 7 dni +1 zł/m3; w skali miesiąca -147 zł/m3, a ok. +167 zł/m3 od 11 stycznia:
- olej napędowy od wczoraj +11 zł/m3; +34 zł/m3 w 7 dni; -64 zł/m3 w skali miesiąca i +16 zł/m3 od 11 stycznia; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują dziś więc: ON (zwykły olej napędowy) 4133 zł/m3, B100 (biodiesel) 4083 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4313 zł/m3.
- olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) to 2893 zł/l; od wczoraj +9 zł/m3, +36 zł/m3 w 7 dni; -49 zł/m3 w skali miesiąca; i -67 zł/m3 od 11 stycznia.
 W Lotosie:
- Pb95 to dziś 4 234 zł/m3 (+7; -10; -157; +137 zł/m3);
- Pb98 4 360 zł/m3 (b.z.; b.z.; -148; +167 zł/m3);
- ON 4 134 zł/m3 (+12; +34; -63; +17 zł/m3); B100 4 084 zł/m3;
- I Z-40 to 4 314 zł/m3; Lotos Red 2 893 zł/m3 (+8; +36; -48; -67 zł/m3).

źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.