Dodaj ogłoszenie o pracy


Studenci z SGGW i Politechniki Krakowskiej wygrali w konkursie DPD

W kwietniu tego roku firma DPD Polska ogłosiła konkurs dla studentów uczelni i kierunków logistycznych na opracowanie najefektywniejszego modelu sieci logistycznej. W połowie lipca konkurs został rozstrzygnięty.
Projekt został zorganizowany pod hasłem „Wykołuj optymalne rozwiązanie” w ramach polityki zrównoważonego rozwoju DPD Polska. Zadanie polegało na zoptymalizowaniu modelu sieci transportowej, umożliwiającej doręczenia przesyłek w standardzie „next bussiness day”. Wykorzystując realne dane studenci mieli okazję poznać specyfikę branży TSL.

Do współzawodnictwa zgłosiło się sześć uczelni – Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu, Politechnika Krakowska, Politechnika Łódzka,  Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w  Warszawie i Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu. Stawką były atrakcyjne nagrody finansowe dla uczestników i grant dla uczelni, której zespół najlepiej rozwiąże zadanie.
Prace trwały trzy miesiące. Warto docenić, że zbiegły się z letnią sesją egzaminacyjną, co dla wielu studentów stanowiło nie lada wyzwanie. Wszystkie zespoły nadesłały swoje opracowania w terminie. Zostały one dokładnie przeanalizowane i ocenione pod kątem zgodności z kryteriami wyznaczonymi przez organizatorów.

Zdaniem Rafała Nawłoki, prezesa DPD Polska, udział w konkursie na pewno zaprocentuje w dalszej karierze młodych logistyków. - Cieszy nas wysoki poziom merytoryczny większości prac. Liczymy, że właśnie ich autorzy – młodzi, przedsiębiorczy ludzie, którzy dobrze rozumieją współczesny świat i powszechnie korzystają z e-commerce, będą niebawem wdrażać innowacje w naszej branży - mówi prezes Nawłoka.
Pierwsze miejsce zajęły ex aequo zespół Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i zespół Politechniki Krakowskiej.
Drużyny tych dwóch uczelni zostały docenione za metodologię podejścia, uwzględnienie zmian na rynku, w tym szybkiego rozwoju e-commerce, oraz kompletność rozwiązania. Doceniono także trafność wniosków, które w dużej mierze pokrywają się z doświadczeniami DPD. Trzecie miejsce zajął zespół Politechniki Warszawskiej, który został wyróżniony za analizę zmian w konfiguracji sieci w zależności od wzrostu transportowanych wolumenów. Nagrody drugiego stopnia nie przyznano.
Dodatkowe wyróżnienie otrzymał zespół Międzynarodowej Wyższej Szkoły Transportu i Logistyki we Wrocławiu za wykorzystanie w modelu transportu intermodalnego.
Prawidłowe wykonanie ćwiczenia wymagało podejścia zgodnego z zasadami zarządzania projektowego, w którym trzeba było połączyć wiedzę z różnych obszarów w ściśle określonej sekwencji i harmonogramie. Dla dr Joanny Baran z SGGW projekt naukowy DPD jest modelowym przykładem współpracy biznesu i nauki. - Studenci stanęli przed realnym, wieloaspektowym problemem – takim, z jakim mogą się spotkać w przyszłej pracy zawodowej – wyjaśnia dr Baran.
Opiekun naukowy grupy z Politechniki Krakowskiej, mgr inż. Paweł Więcek potwierdza, że główną wartością jest dla studentów praktyczny charakter zadania i mocne osadzenie w realiach biznesowych.
- Studenci uczyli się ustalania priorytetów, a każdemu celowi cząstkowemu należało prawidłowo przypisać zasoby - komentuje dr inż. Konrad Lewczuk z Politechniki Warszawskiej. - Już samo przeprowadzenie projektu do końca i uzyskanie spójnych odpowiedzi ma ogromne znaczenie dla ich dalszego rozwoju naukowego i zawodowego - dodaje.
za info DPD

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.