Dodaj ogłoszenie o pracy


Studenci zaprojektują sieć logistyczną

DPD Polska ogłosiło konkurs dla studentów uczelni i kierunków logistycznych, którego celem jest opracowanie modelu optymalizacji sieci transportowej dla firmy, umożliwiającej doręczenia przesyłek w standardzie „next bussiness day”. Studenci otrzymali do analizy studium przypadku, opracowane na podstawie realnych danych udostępnionych przez DPD. Horyzont analityczny dotyczący możliwych ścieżek rozwoju sieci firmy został ustalony przez organizatorów na najbliższe 5 lat.  Projekt ten został zorganizowany w ramach polityki zrównoważonego rozwoju.

Do współzawodnictwa zgłosiło się sześć uczelni – Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu, Politechnika Krakowska, Politechnika Łódzka,  Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w  Warszawie i Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu. Z końcem marca uczelnie zarejestrowały swoje drużyny. Uczestnicy otrzymali opis zadania i regulamin. Na wykonanie ćwiczenia mają czas do 30 czerwca 2014 roku. Na zespoły, które najlepiej rozwiążą case, czekają atrakcyjne nagrody finansowe. Macierzysta uczelnia zwycięskiego teamu otrzyma dodatkowo grant w wysokości 5.000 złotych.
Praca trwa już prawie dwa miesiące. Zespoły zidentyfikowały pierwsze wyzwania i wypracowały model działania, który ma doprowadzić do zamknięcia projektu w terminie. Studenci pracują na realnych danych. W ten sposób wchodzą głęboko w biznes i poznają jego realia. Mariusz Kozłowski, twórca zadania i kierownik ds. rozwoju i utrzymania sieci transportowej w DPD Polska wyjaśnia, że zakres projektu obejmuje kilka najbliższych, prawdopodobnie bardzo zmiennych na rynku kurierskim lat. Zmienność wywoływana jest aktywnością konkurencji, innowacyjnością branży, zmianami otoczenia prawnego, ale przede wszystkim rozwojem e-commerce i rosnącego udziału tego kanału sprzedaży w handlu. Jeśli analiza ma być wiarygodna, rozwiązanie powinno uwzględniać czynniki, które w przyszłości będą wpływać na rozwój DPD Polska.
- Musimy być przygotowani na te zmiany, aby świadomie kreować standardy dla rynku i zapewniać naszym klientom najwyższą jakość usług - zaznacza Mariusz Kozłowski.
Studenci Politechniki Łódzkiej pracujący pod kierunkiem dr Macieja Bieleckiego podkreślają, że  projekt daje im szansę na kreatywne i twórcze podejście do tak trudnego tematu, jakim jest organizacja logistyki realnego przedsiębiorstwa. Próba modyfikacji sieci logistycznej firmy jest tym trudniejsza, że zadanie oparte jest na prawdziwych danych, a wpływ czynników losowych jest zbliżony do rzeczywistego. Połączenie  różnorodnych talentów zawsze sprzyja kreatywności, a udział w konkursie to okazja do zdobycia jakże przydatnej umiejętności twórczej współpracy  - zauważa dr inż. Maciej Bielecki, opiekun studentów z Łodzi. Studenci z Wyższej Szkoły Logistyki chętnie korzystają z metody burzy mózgów. - Szukamy najlepszych pomysłów i uczymy się dobrze pojętej odpowiedzialności zbiorowej – mówi Mirella Gierwatowska, prezes koła naukowego WSL. Dla dr Joanny Baran z SGGW projekt naukowy DPD Polska jest modelowym przykładem współpracy biznesu i nauki. Opracowanie optymalnej konfiguracji sieci LNH z wykorzystaniem prawdziwych danych jest bardzo pożyteczną inicjatywą.
- Z mojego punktu widzenia, jako dydaktyka, ćwiczenie jest niezmiernie złożone i pozwala połączyć i skonfrontować wiedzę studentów z wielu obszarów logistyki - transportu, planowania sieci logistycznej, magazynowania, czy metod ilościowych. Studenci stanęli przed  realnym, wieloaspektowym problemem – takim, z jakim mogą się spotkać w przyszłej pracy zawodowej. Nabyte umiejętności mogą okazać się cenne w przyszłości na rynku pracy – wyjaśnia dr Baran.
Rozpoczynając pracę studenci z SGGW musieli uzupełnić swoją wiedzę. Problem konkursowy doskonale motywuje do poszukiwania i rozpoznawania nowych rozwiązań w zakresie organizacji przepływu przesyłek kurierskich. Dr Joanna Baran docenia fakt, że konkurs stwarza szansę na nabycie wyczucia biznesowego. – Moi studenci zostali postawieni w roli decydentów, od których zależy sukces rynkowy i finansowy przedsiębiorstwa – dodaje. - Zakładają, że rozwiązań jest wiele, ale przecież tylko jedno z nich będzie optymalne. Mam nadzieję, że propozycja studentów z SGGW będzie najbliższa rozwiązaniu modelowemu.
Studenci również doceniają, że DPD Polska udostępniła informacje, do których przeciętny student nie ma dostępu. Rozwiązując zadanie studenci ze Studenckiego Koła Logistyki Stosowanej Politechniki Warszawskiej integrują teorię z różnorodnymi problemami dotyczącymi spedycji, logistyki magazynowej oraz planowania dystrybucji. Wiedzą, że optymalna sieć to najkrótsze czasy przewozów, wyższa wydajność sieci i ograniczenie kosztów operacyjnych. - Za każdym razem, gdy przystępujemy do pracy, pojawiają się nowe pytania, a te prowokują żarliwe dyskusje. Mamy wiele pomysłów i niektóre z nich niełatwo wprowadzić w życie  – mówią studenci z Krakowa. Mirella Gierwatowska z WSL przyznaje, że największą naukową frajdę sprawia zespołowi możliwość kreowania rozwiązań. - To my decydujemy, gdzie powstaną  magazyny i jak będzie wyglądała cała sieć dystrybucji. Żaden sposób rozwiązania tego problemu nie został nam narzucony. To my podejmujemy strategiczne decyzje i to od nas zależy jakie rozwiązanie przedstawimy jako najbardziej efektywne. – mówi studentka WSL.
Logistycy z MWSLiT wykreowali kilka innowacyjnych pomysłów dotyczących m.in. wykorzystania nowych systemów transportowych, które będą mogły sprostać wymaganiom „logistyki przyszłości”. Sortownie i cały system są dopasowane do infrastruktury transportowej, która ma do tego roku powstać w Polsce. Na wybranych trasach rozważane jest użycie kolei i transportu intermodalnego.
Fakt, że jest to tylko gra, nie zdejmuje ze studentów odpowiedzialności za proponowane rozwiązania. Studenci z WSL w Poznaniu mówią, że jeśli zostanie popełniony błąd, trzeba będzie nanieść poprawki. Starają się więc, aby każda decyzja była przemyślana i uzasadniona skrupulatnymi wyliczeniami. Przyznają, że takie dylematy dają przedsmak przyszłej presji, jakiej za kilka lat będą poddawani w pracy zawodowej. Nabywane umiejętności wykraczają poza standardowe programy nauczania. Do rozwiązania zadania niezbędne jest zaplanowanie zadań oraz efektywna praca w zespole. Nie mniej ważna jest umiejętność przeszukiwania i weryfikacji informacji w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej w kraju, znajomości rynku usług logistycznych oraz trendów technologicznych.

Termin nadsyłania rozwiązań mija 30 czerwca 2014 roku. Po dwóch tygodniach poznamy zespół, który najlepiej zaplanował sieć logistyczną zgodnie z zadanymi kryteriami. Uroczysta gala wręczenia nagród odbędzie się po rozpoczęciu roku akademickiego.

(źr. za inf. DPD Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.