88 proc. europejskich firm nie w pełni wykorzystuje własne inwestycje w technologie, przez co przeciętnie każde przedsiębiorstwo traci 43 tys. euro rocznie – wynika z najnowszego badani firmy Sage. Ankieta, w ramach której przebadano 600 osób odpowiedzialnych za technologie informatyczne w firmach z krajów UE, wykazała, że każda z 222 628 europejskich przedsiębiorstw średniej wielkości rocznie traci średnio 43 138 euro, co łącznie stanowi kolosalną kwotę 9,6 miliardów euro.
Marnotrawstwo wynika z faktu, że 88 proc. firm nie w pełni wykorzystuje zakupione oprogramowanie biznesowe. Przyczyny tego zjawiska w poszczególnych krajach są różne. W Niemczech kluczowym powodem marnotrawstwa jest dublowanie oprogramowania (35 proc.). W Wielkiej Brytanii ponad jedna czwarta (26 proc.) respondentów twierdzi, że w ich przypadku przyczyną niewykorzystania jest brak popytu ze strony klientów. Ogółem, we wszystkich krajach uwzględnionych w badaniu, najczęściej wskazywane odpowiedzi to: brak faktycznej potrzeby biznesowej wykorzystania wszystkich funkcjonalności (36 proc.) oraz koszty szkolenia użytkowników (25 proc.).
- Oprogramowanie biznesowe powinno być kluczowym elementem strategii każdej firmy średniej wielkości, wspierającym jej rozwój. Tymczasem istnieje duża przepaść pomiędzy potrzebami biznesowymi a nabywanymi rozwiązaniami. Decydenci nie wsłuchują się zbyt dokładnie w potrzeby użytkowników, co sprawia, że zamiast wybierać produkty dopasowane do konkretnych wymagań, poszukują uniwersalnego rozwiązania, które ma dostatecznie zadowolić wszystkich użytkowników. Przedsiębiorstwa średniej wielkości muszą koncentrować swoje myślenie na użytkownikach i zrozumieć jak pracownicy mogą najlepiej wykorzystać inwestycje firmy – dodaje Christophe Letellier Dyrektor Generalny ds. Segmentu Średnich Firm w Sage.
Efektywność jest kluczowym wyzwaniem, któremu musi sprostać oprogramowanie. 63 proc. respondentów wskazuje ją, jako najważniejszą potrzebę biznesową. Co ciekawe, jedynie około jedna trzecia firm (35 proc.) uważa, że oprogramowanie wspiera przedsiębiorstwo na drodze rozwoju. Decydenci odpowiedzialni za IT działają pod coraz większym wpływem użytkowników, a w oprogramowaniu biznesowym pojawia się wiele funkcjonalności związanych z konsumeryzacją sfery IT. Badanie ukazało np., że dziedziną wysokiego wzrostu stały się media społecznościowe. 64 proc. firm wskazało funkcjonalności związane z mediami i kanałami społecznościowymi jako dość ważne lub bardzo ważne. Również Chmura dominuje sferę IT. Aż 76 proc. firm rozważa przyszłe inwestycje w oprogramowanie biznesowe wykorzystujące Chmurę. Wyniki są jednak różne w poszczególnych krajach. Przykładowo, inwestycje takie planuje aż 92 proc. firm portugalskich, a we Francji 68 proc. firm.
Natomiast cieszy to, że firmy z wszystkich krajów analizują skuteczność wdrożeń oprogramowania biznesowego, wybierając najczęściej jako miary powodzenia dostępność usług oraz ich wpływ na działalność. Niepokojące jest jednak to, że ponad jedna dziesiąta (12 proc.) firm niemieckich twierdzi, że w ogóle nie analizuje powodzenia wdrożeń nowych technologii.
- Jak wskazują te dość szokujące wyniki badań, następuje dalszy wzrost trendów takich, jak społecznościowe systemy ERP, które wciąż stymulują zmiany w działalności biznesowej. Firmy muszą zadać sobie pytanie, w jaki sposób media społecznościowe i inne trendy konsumenckie wpływają na ich użytkowników, a jak na klientów. Jeżeli celem jest zwiększenie efektywności, to firmom potrzeba rozwiązań, których integralnymi elementami będą mobilność i dostępność oraz takich, które w przyszłości zapewnią wysoką ich użyteczność - komentuje Klaus-Michael Vogelberg, Dyrektor ds. Technologii (CTO) Grupy Sage.
Inne ważne wnioski z badania:
• Blisko połowa (43 proc.) firm europejskich aktualizuje swoje oprogramowanie co 3 do 5 lat. Prawie połowa spółek francuskich aktualizuje swoje oprogramowanie w cyklu od roku do 3 lat (47 proc.), przy czym robi to zaledwie jedna czwarta firm w Niemczech (27 proc.) i w Belgii (26 proc.).
• Poprawa efektywności będzie jednym z dwóch kluczowych priorytetów biznesowych w przyszłym roku, w szczególności w Wielkiej Brytanii (61 proc.).
• Elementy zorientowane na łatwość użycia, takie jak funkcjonalność, dostępność i łatwość wdrożenia są kwestiami bardziej istotnymi dla firm w Niemczech i w Portugalii. W przeciwieństwie do tego, firmy w Wielkiej Brytanii kierują się przede wszystkim kosztem (69 proc.), który jest głównym kryterium we wszystkich badanych krajach (53 proc.).
• Perspektywy dla wydatków na oprogramowanie wyglądają dość ponuro, ponieważ połowa (49 proc.) przedsiębiorstw europejskich planuje przeznaczyć na ten cel mniej środków,
niż w ubiegłym roku. Firmy niemieckie należą do najbardziej optymistycznych, czego potwierdzeniem jest fakt, że 19 proc. z nich planuje zwiększenie tych nakładów.
Informacje o badaniu:
Firma Sage zleciła agencji Crowdology, Redshift Research wykonanie niezależnego badania ankietowego. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2014 roku i objęło 600 pracowników wyższego szczebla odpowiedzialnych za IT w przedsiębiorstwach zatrudniających od 250 do 1000 pracowników w następujących krajach: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Portugalia, Hiszpania, Belgia, Rumunia i Holandia. Wartości przedstawione w niniejszej informacji prasowej oparte są na szacowanej przez UE liczbie 222 628 przedsiębiorstw średniej wielkości, działających w UE w 2012 roku.
(źr. za inf. Sage)