Grupa Gefco, zrealizowała w 2013 r. obroty na poziomie 4 mld euro, osiągając tym samym ponad 11 proc. wzrost w stosunku do 2012 r. Bieżący zysk operacyjny wyniósł 95,5 mln euro, przy zysku netto na poziomie 55 mln euro, co stanowi kolejny wzrost o 28 proc.
Obroty na poziomie 4 mld euro stanowią rekordową wartość w historii Spółki od czasu jej założenia w 1949 r. Tak wysoki wzrost w dużym stopniu wypracowany został w Europie Środkowo-Wschodniej i w Ameryce Łacińskiej, natomiast działalność Gefco w pozostałych regionach świata utrzymywała się na stabilnym poziomie. Poprawiła się również rentowność Grupy. Przy bardzo niskim zadłużeniu firma od lat stale i regularnie generuje wolne przepływy pieniężne, dzięki czemu oparła się kryzysowi w 2009 r., jak również spadkowi koniunktury na rynku motoryzacji w Europie w latach 2012 i 2013. Wyniki zrealizowane przez Gefco w 2013 r. potwierdzają zasadność stosowanego przez Grupę modelu biznesowego „asset-light” oraz efektywność jej struktury kosztów elastycznych.
Ponadto ugruntowują one pozycję Grupy wśród dziesięciu największych integratorów procesów logistycznych w Europie. Firma zajmuje także pierwsze miejsce w Europie pod względem logistyki pojazdów gotowych („Finished Vehicles Logistics”).
2013 – rokiem znaczących zmian
2013 rok przyniósł firmie znaczące zmiany, wynikające z cesji 75 proc. jej kapitału dokonanej pod koniec 2012 r. przez koncern PSA Peugeot Citroën na rzecz Grupy JSC Russian Railways (RZD), przy czym Gefco pozostało wyłącznym dostawcą PSA w zakresie globalnych usług logistycznych. Powiązanie z Grupą RZD zapewnia grupie wsparcie strategiczne w szerokiej perspektywie czasowej, jak również daje nowe możliwości rozwoju w Rosji oraz w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw.
Firma uzyskała także łatwy dostęp do wielkich rosyjskich i międzynarodowych przedsiębiorstw przemysłowych obecnych na tych rynkach, dzięki czemu może służyć im swoim wsparciem w zakresie optymalizacji łańcucha dostaw oraz pomagać w zwiększaniu wydajności. Kolejnym czynnikiem wzrostu wynikającym ze współpracy z RZD jest rozwój przepływów handlowych pomiędzy Azją, Rosją i Europą obsługiwanych poprzez transport kolejowy.
Aby przyspieszyć rozwój w tym regionie, firma przystosowała również swoją strukturę organizacyjną, tworząc dedykowaną strefę geograficzną oraz powołując klaster 50 ekspertów ds. logistyki, prowadzących aktywną działalność w Moskwie. W ten sposób firma poszerza swoją ofertę o ekspertyzę na temat rynku rosyjskiego oraz wymiany handlowej z Rosją.
Dywersyfikacja podstawą strategii
W 2013 r. weszła w życie 7-letnia umowa z koncernem General Motors (GM), które powierzyło Gefco zarządzanie całością swojego łańcucha logistycznego w Europie i w Rosji, jak również jego optymalizację. Umowa ta, dotycząca obsługi ponad miliona pojazdów rocznie, daje Gefco pierwsze miejsce w Europie w zakresie integracji procesów logistycznych w europejskiej branży motoryzacyjnej, pomimo bardzo zróżnicowanej kondycji tego rynku. Z każdym rokiem Grupa konsekwentnie dywersyfikuje swoje portfolio Klientów. Obroty zrealizowane z wielkimi Klientami międzynarodowymi – poza koncernem PSA Peugeot Citroën – oraz z przedsiębiorstwami średniej wielkości stale rosną i w 2013 r. wyniosły ponad 2 mld euro, czyli 50 proc. łącznych obrotów (42 proc. w 2012 r). Poza producentami samochodów i wyposażenia samochodowego do Klientów firmy należą również przedstawiciele wielu innych branż, w tym branży lotniczej oraz maszyn przemysłowych („High and Heavy”).
Struktura organizacyjna podzielona na pięć głównych obszarów działalności (Overland, Overseas, Warehousing & Reusable Packaging, Finished Vehicles Logistics, Customs & Tax representation) pozwala objąć swoim zasięgiem całość łańcucha dostaw i znaleźć kompleksowe rozwiązania spełniające najbardziej surowe wymagania. Grupa opiera się na zintegrowanych systemach informatycznych, w jednolity sposób obejmujących całość działalności Grupy oraz jej oddziałów na całym świecie. Ponadto kładzie nacisk na rozwój jednostek badawczych oraz swoich możliwości w zakresie inżynierii logistycznej, aby zwiększyć wartość dodaną świadczonych usług i jednocześnie poprawić wydajność zarówno swoich Klientów, jak i własną.
W 2013 r. Gefco otworzyło trzy nowe filie: w Dubaju, w Meksyku i w Chorwacji, czym ponownie potwierdziło swoją ambicję towarzyszenia największym Klientom międzynarodowym w ich podbojach handlowych. Grupa dysonuje aktualnie siecią 37 oddziałów (w porównaniu z dziewięcioma w 1999 r.), wspieraną przez partnerów i agentów handlowych, dzięki którym jest obecna w 150 krajach.
Grupa stawia sobie za cel zrealizowanie do 2020 roku obrotów w wysokości 8 mld euro.
(źr. za inf. GEFCO)