Międzynarodowa firma doradcza JLL pokazała wyniki najnowszych badań na temat kierunków rozwoju sieci handlowych w Polsce w kontekście dostępności powierzchni magazynowych. Wynika z nich, że pomimo dynamicznego rozwoju oferty handlowej we wschodnich województwach, zaplecze centrów logistycznych pozostaje tam nadal dość znikome.
Rynek obiektów handlowych w Polsce systematycznie się rozwija. Z analiz JLL wynika, że do końca 2015 r. wzrośnie o ok. 12 proc., a całkowita podaż powierzchni handlowej sięgnie 13,2 mln mkw. Obecnie, 44 proc. istniejącej powierzchni handlowej zlokalizowane jest w zachodnich i południowo-zachodnich rejonach kraju, a kolejne 17 proc. w centrum (woj. mazowieckie i łódzkie).
Wschodnia Polska czeka na deweloperów
Najbardziej dynamiczny wzrost nowoczesnej powierzchni handlowej (średnio o 27 proc.) spodziewany jest we wschodnich województwach kraju. Powstają tam zarówno duże projekty (np. otwarte w marcu br. Atrium Felicity w Lublinie czy Galeria Warmińska w Olsztynie), jak i wiele obiektów mniejszego formatu, a także pierwsze centra wyprzedażowe (w Lublinie i Białymstoku).
- Wraz ze wzrostem siły nabywczej i rozwojem infrastruktury drogowej we wschodnich województwach, obserwujemy rosnące zainteresowanie deweloperów i sieci handlowych rozbudową swoich struktur i oferty właśnie w tej części kraju. Istotnym motorem rozwoju tych rynków jest napływ klientów zza wschodniej granicy, czyli tzw. „turystyka zakupowa” w północno – wschodniej części Polski, również po wprowadzeniu umowy o małym ruchu granicznym z obwodem kaliningradzkim - komentuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku w Polsce, JLL.
Na wschodzie kraju nastąpią największe w ujęciu procentowym przyrosty powierzchni handlowej, choć należy pamiętać, iż istniejąca baza centrów handlowych jest w tej części kraju nieporównywalnie niższa niż w centralnych i południowo-zachodnich obszarach Polski. W związku z rozwojem sieci handlowych we wschodnich województwach, można oczekiwać wzrostu zapotrzebowania na magazyny. Tymczasem zasoby w tych rejonach są znikome. Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni magazynowych w Polsce to dziś 7,5 mln mkw., z czego jednak 92 proc. przypada na pięć kluczowych rynków – Warszawę, Górny Śląsk, Poznań, Polskę Centralną i Wrocław.
- Sieci handlowe z 24 proc. udziałem w popycie w ostatnim pięcioleciu, stanowią drugą po operatorach logistycznych największą grupę najemców powierzchni magazynowych w Polsce. Przeciętna wielkość powierzchni poszukiwanej przez sieci handlowe to ok. 10 tys. mkw. Największe szanse na znalezienie takiego modułu są obecnie w Centralnej Polsce i na Górnym Śląsku. W pozostałych regionach kraju oferta powierzchni do wynajęcia od zaraz o takich parametrach jest mocno ograniczona. Alternatywą dla istniejących budynków pozostają projekty BTS, dostarczane przez dewelopera zgodnie z potrzebami najemcy. Z uwagi na czas realizacji takiej inwestycji, decyzja o współpracy musi zostać jednak podjęta z odpowiednim wyprzedzeniem - wyjaśnia Tomasz Mika, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo - Przemysłowych w Polsce, JLL.
(źr. JLL)