Dodaj ogłoszenie o pracy


Szara strefa i jej wpływ na rynek paliw

Rynek paliw płynnych w Polsce w roku 2013 skurczył się o kolejne 4% w stosunku do 2012. Głównym powodem takiego trendu, trwającego już drugi rok z rzędu, był spadek popytu na olej napędowy. Gospodarka polska nie odnotowała spadku, który mógłby przełożyć się na spadek sprzedaży paliwa do silników Diesla – kluczowego dla gospodarki paliwa transportowego - czytamy w opracowaniu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).
Także ceny paliw nie powinny były wpłynąć na obniżenie konsumpcji, gdyż średnio w roku osiągnęły poziom niższy niż w roku 2012. A mimo to wolumen konsumpcji paliw w roku 2013 był o prawie 1 mln m3 niższy niż w roku 2012.

Znaczący wpływ na tę sytuację miał zdaniem organizacji - konieczność prowadzenia walki cenowej ze sprzedawcami, oferującymi paliwa z szarej strefy. I to w głównej mierze zaważyło na ograniczenie popytu na olej napędowy o 6%. Spadło też zapotrzebowanie na benzyny silnikowe (-2%) i lekki olej opałowy (-10%). Spadki popytu były niższe niż w roku 2012, ale rynek dalej się kurczył.
Wprawdzie spadek konsumpcji paliw został złagodzony jedynie poprzez 10.procentowy wzrost sprzedaży paliwa lotniczego JET i stabilną sytuację na rynku autogazu, ale produkcja krajowa paliw ciekłych była niższa (o 1%) niż przed rokiem, choć wyprodukowano nieco więcej benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz ciężkiego oleju opałowego.

Ogółem w kraju zużyto 25 mln m3 paliw ciekłych, z czego konsumpcja oleju napędowego wyniosła 13,5 mln m3 – prawie trzykrotnie więcej niż benzyn silnikowych. Produkcję paliw zrealizowano poprzez przerób 24 mln ton ropy naftowej – o 4% mniej niż przed rokiem, głównie z powodu planowego postoju remontowego w Grupie LOTOS.
Kierowcy mieli w Polsce do dyspozycji ponad 6,7 tys. stacji paliw, z czego 3,6 tys. obiektów stanowiły stacje będące własnością koncernów krajowych lub zagranicznych. Koncerny krajowe – umacniające swoją  pozycję na rynku – oraz koncerny międzynarodowe pozyskiwały nowe obiekty do swoich sieci, stosując formułę franczyzy lub budując nowe przy autostradach. PKN ORLEN posiadał na koniec roku 1 778 stacji i utrzymał pozycję lidera rynku. Grupa LOTOS powiększyła swój stan posiadania do 439 stacji. W wyniku działań restrukturyzacyjnych koncerny międzynarodowe mają o dwie stacje mniej niż rok temu, czyli 1 422 stacji. Wzrosła też o 6 liczba stacji należących do marketów – ogółem działa ich już 166. Rynek stacji autostradowych obejmował 55 obiektów, czyli powiększył się o 10 MOP-ów. Natomiast liczba stacji niezależnych zmniejszyła się do 2 940.

Ponadto po raz pierwszy w historii średnie roczne ceny detaliczne ON były wyższe od średnich cen benzyny 95. I kierowcy powinni się przyzwyczaić do takiego poziomu cen, bo prawdopodobnie utrzyma się na dłużej. Obniżki cen paliw były następstwem stabilizacji notowań na międzynarodowych giełdach, umocnienia wartości złotego w stosunku do dolara US oraz słabnącego oficjalnego popytu wewnętrznego na paliwa. Rok 2013, to kolejny rok kiedy średnie roczne marże uzyskiwane ze sprzedaży paliw nie pokrywały kosztów związanych z utrzymaniem stacji paliw
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w swoich prognozach sprzed roku przewidywała stabilizację popytu na paliwa płynne na poziomie roku 2012, licząc na skuteczną walkę odpowiednich służb państwowych z szarą strefą.
--------
Przestępczość w obrocie paliwami
Od połowy 2011 roku ma miejsce drastyczny wzrost szarej strefy w obrocie paliwami. Jak wynika z raportu „Strefa wyłudzeń na polskim rynku oleju napędowego”, przygotowanego na zlecenie POPiHN przez firmę doradczą Ernst & Young we współpracy z Kancelarią Bezpieczeństwa Rapacki i Wspólnicy oraz Niemczyk i Wspólnicy, strefa wyłudzeń na rynku oleju napędowego w 2012 roku wyniosła przynajmniej 12,6% szacowanego zużycia oleju napędowego w Polsce (ponad 2 mln m3 ON). Głównym mechanizmem stosowanym przez przestępców jest wyłudzanie VAT z wykorzystaniem schematu znikającego podmiotu. Szacowane uszczuplenia dochodów państwa w zakresie podatku VAT, akcyzy oraz opłaty paliwowej z tytułu wyłudzeń na rynku oleju napędowego w 2012 wyniosły około 4 miliardów PLN. Na mniejszą skalę problem dotyczy łamania przepisów o podatku akcyzowym oraz paliw takich, jak benzyna czy LPG. Łączne straty budżetu z tytułu działalności przestępczości gospodarczej w obrocie paliwami w 2012 roku oszacowano na ponad 5 mld PLN. Ofiarami strefy wyłudzeń są też uczciwe przedsiębiorstwa, które tracą rynek, gdyż nie są w stanie konkurować cenowo z podmiotami działającymi z naruszeniem prawa. Jako główne przyczyny, sprzyjające rozwojowi przestępczości gospodarczej w obrocie paliwami, zidentyfikowano nieszczelności w systemie prawa podatkowego i pozapodatkowego, brak kompleksowego systemu monitorowania nieprawidłowości na rynku produkcji i dystrybucji paliw ciekłych, słabą koordynację działań poszczególnych organów i służb.
Oficjalne dane statystyczne i obserwacje firm członkowskich POPiHN wskazują na dalszy wzrost strefy wyłudzeń w obrocie olejem napędowym w roku 2013 i przekroczenie poziomu 15%. Już dziś paliwa z polskich rafinerii wypierane są z rynku przez paliwo z szarej strefy. W konsekwencji, postępujący będzie wzrost eksportu polskiego paliwa i tym samym coraz większe uszczuplenie wpływów budżetowych państwa z tytułu należnych podatków od towarów sprzedawanych w kraju.

rak z wyk mat. Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.