Udział sprzedaży usług transportu drogowego na rynkach skandynawskich sięga aż 42 proc. całości realizowanych usług spółki DSV Road. Dzieje się tak dzięki duńskim korzeniom polskich dywizji Grupy DSV, które w naturalny sposób przekładają się na jej ścisłą współpracę oraz dynamiczny rozwój biznesu ze swoim macierzystym krajem.
- Warto zaznaczyć, że wszystkie dywizje DSV w Polsce działają w oparciu o skandynawski model zarządzania. Oznacza to aktywną partycypację wszystkich zainteresowanych stron we wspólnym ustalaniu planów operacyjnych, a następnie wdrażaniu ich w życie. Dzięki takiemu podejściu do prowadzenia biznesu DSV może pochwalić się minimalizacją ewentualnych błędów w przeprowadzanych procesach oraz dużym zaangażowanie pracowników w działalność firmy – mówi Marcin Szlęzak, Business development Manager, DSV Road.
Jak w praktyce wygląda rozwój współpracy polsko-duńskiej?
Terytorium Danii obejmuje Półwysep Jutlandzki oraz 405 wysp i wysepek, z których 81, w tym największa Zelandia, ze stolicą kraju Kopenhagą, jest zamieszkanych. Uwarunkowania geograficzne warunkują charakterystyczne dla tego rynku korytarze transportowe - na kontynent z Polski przez Niemcy, a na wyspy promami z portów wschodnio-niemieckich. Alternatywą są także połączenia z Polski do Ystad w Szwecji, a następnie mostem do Kopenhagi.
- Fakt dużego rozproszenia terytorium Danii, ze względu na wyspy sprawia, że transport na tym kierunku jest bardzo wymagający, a często także droższy, ze względu na ceny promów. Najczęściej eksportowane z Polski na tym kierunku są produkty żywnościowe i mleczne, kosmetyki, elektronika oraz prasa - mówi Marcin Szlęzak, Business development Manager, DSV Road. Sprawna realizacja działań transportowych i logistycznych, nie tylko na kierunku duńskim, ale także szerzej, do całej Skandynawii, wymaga specyficznej wiedzy oraz doświadczenia. Za przykład mogą tutaj posłużyć choćby przestoje w przeprawach promowych, powodowane sztormami na Bałtyku. Bez dobrze wypracowanych zasad współpracy z liniami promowymi, możliwości operacyjne dostawców usług transportowych są w takiej sytuacji mocno ograniczone. Brak balansu handlowego pomiędzy Polską i Danią skutkuje też sezonowymi podwyżkami cen za transport z uwagi na mniejszy wolumen eksportowy. Z kolei sezon zimowy i charakterystyczne dla niego problemy w jeździe po lodzie i śniegu często zmuszają operatorów do całkowitego zawieszenia świadczenia usług na kierunkach skandynawskich.
Grupa DSV rozpoczęła swoją historię ekspansji w 1989 r. Niewielka duńska firma transportowa, zatrudniająca ok. 350 pracowników, na przestrzeni lat dynamicznie się rozwinęła. Dzięki przejęciom kolejnych przedsiębiorstw DSV stało się jednym z największych globalnych operatorów logistycznych, działających obecnie w 75. krajach. Obecnie Grupa DSV znajduje się na liście 30 najbardziej prestiżowych duńskich firm.
Wśród operatorów logistycznych firma plasuje się obecnie na szóstej pozycji na świecie oraz trzeciej w Europie. W Polsce DSV jest obecne od 1995 r. i zajmuje obecnie piąte miejsce pod względem przychodów oraz trzecie w kategorii największych krajowych dostawców usług logistycznych.
(źr. opr. za inf. DSV Road)