Udział przewozów towarów niebezpiecznych w ogólnej ilości przewozów drogowych wynosi ok. 10 -15 proc. Według danych Głównego Inspektora Transportu Drogowego w roku 2013 na polskich drogach zostało skontrolowanych 18999 pojazdów z towarami niebezpiecznymi.
Dynamicznie rozwijający się rynek chemiczny stwarza nowe możliwości rozwoju dla firm logistycznych, ale jednocześnie systematycznie nakłada na nie kolejne, coraz to wyższe, wymagania w zakresie standardów zachowania bezpieczeństwa. Koncerny chemiczne wysoko stawiają poprzeczkę dla podwykonawców i szybko weryfikują ich doświadczenie oraz umiejętność. Fundamentem udanej współpracy jest dziś nie tylko umiejętność organizacji przewozu towaru między dwoma punktami, ale zapewnienie klientowi oferty idealnie dostosowanej do jego potrzeb.
- Ze względu na wyśrubowane normy, transport substancji chemicznych nie należy do łatwych przedsięwzięć. Przede wszystkim wymaga utrzymania najwyższych standardów bezpieczeństwa. Specyfika i ryzyko związane z przewozem materiałów niebezpiecznych sprawiają, że tego trudnego zadania mogą podjąć się jedynie dobrze przygotowane firmy spedycyjne - podkreśla Andriej Kolosowski, Prezes Zarządu AsstrA Polska.
Dla firm transportowych, które zajmują się transportem substancji chemicznych, oprócz przepisów ADR, należy jeszcze wskazać dwie inne bardzo ważne regulacje:
- ISO 9001:2008 – to norma międzynarodowa zawierająca wymagania dotyczące systemów zarządzania jakością. Stosowana przez firmy do wykazania zdolność do dostarczania wyrobu spełniającego wymagania klienta oraz wymagania w zakresie nadrzędnych przepisów .
- SQAS – Safety & Quality Assessment System to narzędzie służące zbadaniu i określeniu poziomu bezpieczeństwa i jakości działań operacyjnych podejmowanych w obrocie produktami chemicznymi zarówno neutralnymi, jak i niebezpiecznymi podlegającymi ustawodawstwu ADR, RID, ADN oraz materiałami szczególnego ryzyka HCDG przez podmioty funkcjonujące w łańcuchu logistycznym.
(źr. AsstrA)