Dodaj ogłoszenie o pracy


IRU pisze list do Putina w sprawie konwencji TIR

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) powiadomiła Władimira W. Putina, prezydenta Federacji Rosyjskiej o potencjalnym wycofaniu swej gwarancji TIR dla terytorium Rosji, jeżeli Federalna Służba Celna (FSC) nie zaprzestanie swych nielegalnych działań.
Ponieważ dotychczasowe apele skierowane do odpowiednich władz Rosji nie spotkały się z właściwym odzewem, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) skierowała pismo na ręce prezydenta Putina, w którym wzywa do zakończenia naruszeń prawa międzynarodowego przez rosyjską służbę celną ostrzegając jednocześnie, że IRU może podjąć kroki o wycofaniu gwarancji TIR w Rosji i dla rosyjskich przewoźników.

Sprawa odnosi się do decyzji z  4 lipca 2013 r. szefa FSC FR A. Bieljaninowa, który naruszając przepisy krajowe i międzynarodowe jednostronnie zadecydował o ograniczeniu stosowania systemu TIR w Rosji. Od tego dnia FSC FR pozostaje głucha na wielokrotne wezwania najwyższych władz ONZ, UE czy innych rządów do zniesienia tych nielegalnych środków.
Janusz Łacny, prezydent IRU napisał m.in.: "Jestem zmuszony poinformować Waszą Ekscelencję(...) (że) w przypadku braku jednoznacznego potwierdzenia przez FSC FR przywrócenia w najbliższym czasie funkcjonowania systemu TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej, Prezydium IRU nie będzie miało innego wyjścia i zarekomenduje Zgromadzeniu Ogólnemu IRU podjęcie decyzji o wycofaniu gwarancji TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej i dla rosyjskich przewoźników TIR."

Przypomnijmy, że system TIR oparty na konwencji ONZ został w 1959 r. z sukcesem zastosowany w 60 państwach, jest międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym obejmującym należności celne należne za importowane towary, bazuje na wzajemnym uznawaniu kontroli celnych dokonanych w urzędach wyjścia i przeznaczenia. W chwili obecnej dotyczy 40% rosyjskiego importu wartego 110 miliardów każdego roku.
Jedynie podczas ostatnich 7 miesięcy nielegalne działania podjęte przez FSC FR zwiększyły koszty transportu z i przez Rosję 83 razy (w zależności od trasy i okoliczności), wszystko to wbrew wyrokowi rosyjskiego Najwyższego Sądu Arbitrażowego, który orzekł, że decyzja FSC zastosowania ograniczeń dla systemu TIR jest bezprawna. Taki rozwój sytuacji sygnalizuje niepewność prawną i pogarszający się klimat biznesu w Rosji dla krajowych i zagranicznych firm.

- To jest absurd, który trwa za długo, wyrządzając krzywdę naszej branży i co więcej, zwiększając koszty handlu z Rosją, która jest obecnie największym beneficjentem systemu TIR. Nie możemy kontynuować naszej działalności w sytuacji, gdy jedna rządowa agencja może postępować w totalnej bezkarności wobec prawa krajowego i międzynarodowego - powiedział Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU. I dodał - Jesteśmy zmuszeni zwrócić się do prezydenta Putina ufając, że osobiście interweniuje i jak najszybciej znajdzie, w interesie wszystkich uczestników systemu TIR, ostateczne rozwiązanie tego kryzysu. Jeśli nie, niestety zostaniemy postawieni w sytuacji, w której jedynym wyjściem będzie wycofanie gwarancji TIR dla Rosji. To byłaby sytuacja, w której każda strona traci.
rak za IRU

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.