Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) powiadomiła Władimira W. Putina, prezydenta Federacji Rosyjskiej o potencjalnym wycofaniu swej gwarancji TIR dla terytorium Rosji, jeżeli Federalna Służba Celna (FSC) nie zaprzestanie swych nielegalnych działań.
Ponieważ dotychczasowe apele skierowane do odpowiednich władz Rosji nie spotkały się z właściwym odzewem, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) skierowała pismo na ręce prezydenta Putina, w którym wzywa do zakończenia naruszeń prawa międzynarodowego przez rosyjską służbę celną ostrzegając jednocześnie, że IRU może podjąć kroki o wycofaniu gwarancji TIR w Rosji i dla rosyjskich przewoźników.
Sprawa odnosi się do decyzji z 4 lipca 2013 r. szefa FSC FR A. Bieljaninowa, który naruszając przepisy krajowe i międzynarodowe jednostronnie zadecydował o ograniczeniu stosowania systemu TIR w Rosji. Od tego dnia FSC FR pozostaje głucha na wielokrotne wezwania najwyższych władz ONZ, UE czy innych rządów do zniesienia tych nielegalnych środków.
Janusz Łacny, prezydent IRU napisał m.in.: "Jestem zmuszony poinformować Waszą Ekscelencję(...) (że) w przypadku braku jednoznacznego potwierdzenia przez FSC FR przywrócenia w najbliższym czasie funkcjonowania systemu TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej, Prezydium IRU nie będzie miało innego wyjścia i zarekomenduje Zgromadzeniu Ogólnemu IRU podjęcie decyzji o wycofaniu gwarancji TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej i dla rosyjskich przewoźników TIR."
Przypomnijmy, że system TIR oparty na konwencji ONZ został w 1959 r. z sukcesem zastosowany w 60 państwach, jest międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym obejmującym należności celne należne za importowane towary, bazuje na wzajemnym uznawaniu kontroli celnych dokonanych w urzędach wyjścia i przeznaczenia. W chwili obecnej dotyczy 40% rosyjskiego importu wartego 110 miliardów każdego roku.
Jedynie podczas ostatnich 7 miesięcy nielegalne działania podjęte przez FSC FR zwiększyły koszty transportu z i przez Rosję 83 razy (w zależności od trasy i okoliczności), wszystko to wbrew wyrokowi rosyjskiego Najwyższego Sądu Arbitrażowego, który orzekł, że decyzja FSC zastosowania ograniczeń dla systemu TIR jest bezprawna. Taki rozwój sytuacji sygnalizuje niepewność prawną i pogarszający się klimat biznesu w Rosji dla krajowych i zagranicznych firm.
- To jest absurd, który trwa za długo, wyrządzając krzywdę naszej branży i co więcej, zwiększając koszty handlu z Rosją, która jest obecnie największym beneficjentem systemu TIR. Nie możemy kontynuować naszej działalności w sytuacji, gdy jedna rządowa agencja może postępować w totalnej bezkarności wobec prawa krajowego i międzynarodowego - powiedział Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU. I dodał - Jesteśmy zmuszeni zwrócić się do prezydenta Putina ufając, że osobiście interweniuje i jak najszybciej znajdzie, w interesie wszystkich uczestników systemu TIR, ostateczne rozwiązanie tego kryzysu. Jeśli nie, niestety zostaniemy postawieni w sytuacji, w której jedynym wyjściem będzie wycofanie gwarancji TIR dla Rosji. To byłaby sytuacja, w której każda strona traci.
rak za IRU
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce