Dalsze otwarcie rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich; administracyjna i techniczna harmonizacja europejskiego rynku kolejowego; LHS może pozostać zintegrowanym przedsiębiorstwem kolejowym – to tylko niektóre wytyczne Czwartego Pakietu Kolejowego, który przyjął do realizacji pod koniec lutego 2014 r. Parlament Europejski.
Wraz z przyjęciem Czwartego Pakietu Kolejowego, Parlament Europejski zadecydował o przyszłości europejskich kolei, tymczasowo kończąc „maraton” regulacji i liberalizacji, który rozpoczął się w 1991 roku.
Czwarty Pakiet Kolejowy ma na celu po pierwsze - sfinalizowanie prac nad legislacyjnymi podstawami umożliwiającymi sektorowi kolejowemu poprawę jakości oraz efektywności świadczonych usług, po drugie natomiast - zakończenie procesu tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Pakiet ten składa się z sześciu wniosków legislacyjnych zgrupowanych w dwa filary - polityczny oraz techniczny, które dotyczą następujących kwestii: sprawiedliwego dostępu do infrastruktury dla wszystkich kolei poprzez usunięcie bodźców prowadzących do dyskryminacji i potencjalnych konfliktów interesów; poziomu konkurencji w Europie dla krajowych kolejowych przewozów pasażerskich; aspektów technicznych, które pozwalają na bardziej efektywne, uproszczone i ujednolicone procedury autoryzacji i certyfikacji dla przedsiębiorstw kolejowych. Aspekty poza-polityczne poprawią konkurencyjność sektora kolejowego poprzez usunięcie technicznych barier uniemożliwiających do tej pory swobodne funkcjonowanie taboru kolejowego w całej Europie.
Otwarcie rynku krajowych przewozów pasażerskich
- Europa jest nadal kontynentem podzielonym pod względem technicznym i administracyjnym na różne strefy kolejowe, po jednej dla każdego państwa członkowskiego. Dziś Parlament Europejski podjął właściwą decyzję, która pozwoli na utworzenie jednolitej europejskiej przestrzeni kolejowej. Kluczowymi elementami Czwartego Pakietu Kolejowego są rozporządzenia dotyczące otwarcia rynku krajowych kolejowych usług pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową - mówił profesor Bogusław Liberadzki, sprawozdawca cień z ramienia S&.D. - Udało mi się też włączyć obowiązek przenoszenia pracowników w przypadku zmiany operatora kolejowego, dzięki czemu ochrona socjalna i skuteczna konkurencja mogą współistnieć - powiedział prof. Liberadzki tuż po głosowaniu. Podczas gdy Komisja Europejska chciała zmusić państwa członkowskie do rozpisywania przetargu na każdą usługę kolejową, prof. Liberadzki żądał możliwości zrównoważonego, bezpośredniego udzielania kontraktów na usługi pożytku publicznego przez właściwe organy.
Co więcej, Parlament Europejski wezwał do ścisłej separacji instytucjonalnej między zarządcą infrastruktury (PLK) i operatorem kolejowym (PKP Intercity, PKP Regionalne), ale zobowiązując władze do zapewnienia współdziałania między nimi.
LHS (Linia Kolejowa nr 65) wyłączona spod surowych wymogów rozdziału instytucjonalnego
Profesor Liberadzki przy wsparciu innych posłów z Polski, zgłosił na sesji plenarną poprawkę mającą na celu wyłączenie polskiego połączenia kolejowego LHS (Linii Kolejowej nr 65) spod wymogów prawnych dotyczących rozdzielenia instytucjonalnego. Dla tej unikalnej technicznie linii (o szerokości toru odmiennej niż standardowa w Polsce), rozciągającej się na odcinku prawie 400 km - od polsko-ukraińskiego kolejowego przejścia granicznego na Bugu do Sławkowa w województwie śląskim, oddzielenie zarządcy infrastruktury od operatora kolejowego stworzyłoby problemy o charakterze administracyjnym, które mogłyby zagrozić wydajności przewozów na tej linii. Ze względu na fakt, iż małe i średnie zintegrowane przedsiębiorstwa kolejowe istnieją również w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, prof. Liberadzki poprosił także posłów z, między innymi, Niemiec, Austrii, Czech i Węgier o podpisanie przedmiotowej poprawki. Podpisało ją 55 eurodeputowanych z 10 państw członkowskich. Poprawka ta została również przyjęta przez Parlament Europejski - ratując LHS.
(red/ za inf. PE)