W czwartym kwartale 2013 roku ceny transportu wzrosły o 1.2 proc. w porównaniu do kwartału trzeciego ubr. – wynika z najnowszego wydania raportu Transport Market Monitor (TMM) opracowanego przez Capgemini Consulting oraz Transporeon.
Jak wskazuje raport, ceny wzrosły o 1,2 proc. w IV kwartale 2013 (wskaźnik 101,2), w porównaniu do wskaźnika cen w III kwartale (wskaźnik 100,0). Poziom wskaźnika cen w ubiegłym roku w porównaniu do IV kwartału 2012 roku (wskaźnik 98,2) jest wyższy o 3,1 proc. W IV kwartale 2013 wskaźnik cen oleju napędowego spadł do poziomu 103,5 (-2,3% w porównaniu do III kwartału). Kolejnym czynnikiem mającym znaczący wpływ na ceny transportu jest wskaźnik możliwości przewozowych, który spadł o 3,1 proc. w IV kwartale 2013 roku (wskaźnik 83,6), w porównaniu do III kwartału (wskaźnik 86,2). Nieznaczna tendencja wzrostowa wskaźnika cen jest oznaką lekkiego ożywienia cen transportu.
Konsultant w Capgemini Consulting, Erik van Dort, uważa te dane za dobrą wiadomość dla sektora transportowego - Ceny w zakresie transportu były stabilne, podczas gdy ceny oleju napędowego w 2013 roku spadły o ponad 4 proc. w porównaniu do roku 2012. To przynosi ulgę walczącemu sektorowi transportu – komentuje Erik van Dort.
- Ceny w ciągu ostatnich 4 lat były dość stabilne od drugiego do czwartego kwartału. Tylko w pierwszym kwartale następował zawsze istotny spadek cen. Patrząc na ceny transportu w przemyśle drzewnym w styczniu 2014 r. można stwierdzić, że ze względu na ciepły sezon zimowy, tylko możliwości przewozowe zwiększały się nieznacznie. Ku naszemu zaskoczeniu, ceny także wzrosły znacząco. Spodziewamy się, że będzie to miało wpływ na wskaźnik cen w pierwszym kwartale 2014. To bardzo ciekawe, co jeszcze wydarzy się tej zimy – mówi Peter Förster, Managing Director Transporeon
Transport Market Monitor to ukazująca się kwartalnie publikacja wydawana przez Transporeon i Capgemini Consulting, której celem jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie.
Celem analizy TMM jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie przy uwzględnieniu tendencji cenowych w transporcie, obecnego poziomu cen, objętości ładunkowej realizowanych kursów oraz prognozy na przyszłość. Jest to wspólna inicjatywa Transporeon i Capgemini Consulting. Analiza TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy Transporeon, poprzez którą firmy załadowcze upubliczniają aktualne kursy oraz przydzielają je wybranym przewoźnikom.
(źr. Transporeon, Capgemini Consulting)