Firmy korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in. monitoringu GPS, by zarządzać mobilnymi kadrami. Dzięki systemom telematycznym instalowanym w pojazdach służbowych można silniej zmotywować zespół do wydajnej pracy i zredukować koszty użytkowania takich pojazdów.
W celu coraz efektywniejszego zarządzania kadrami menadżerowie stosują najnowsze rozwiązania, takie jak systemy zarządzające bazami CV, analizujące dane osób starających się o nowe stanowiska i pracowników, czy aplikacje rekrutacyjne. Firmy muszą radzić sobie z przetwarzaniem narastającej ilości danych, które spływają już od momentu rekrutacji. Zaawansowane technologie, wspierają także firmy w zarządzaniu mobilnymi kadrami. Standardem w wielu branżach stały się obecnie częste delegacje, czy praca u klienta, która wiąże się z częstą zmianą miejsca pobytu. Jak wynika z badań PKPP „Lewiatan”, do 2012 r. 10 proc. przedsiębiorców z sektora MSP w Polsce wprowadziło w swoich firmach model telepracy. Przedsiębiorstwa korzystają więc z rozwiązań, które pozwalają im zarządzać pracą osób wykonujących swoje obowiązki zdalnie. Odpowiedź na potrzeby firm i ich pracowników, często zobowiązanych do realizowania służbowych obowiązków podczas przemieszczania się między różnymi lokalizacjami, dają nowe technologie. Dzięki rozwiązaniom znanym z urządzeń mobilnych, użytkownicy aut mogą na bieżąco realizować pilne zadania.
- Już niedługo nowe modele samochodów będą dawały podobne możliwości ich użytkownikom, co nowoczesne smartfony. Obecnie prowadzone projekty pozwalają skonfigurować użytkownikowi auta kokpit kierowcy i wybrać wskaźniki, które będą na nim wyświetlane. Ta funkcjonalność, połączona z platformą komunikacyjną taką jak iviLink sprawia, że samochód będzie mógł zostać dostosowany do potrzeb użytkownika w podobnym stopniu, co nowoczesne aplikacje mobilne. Przedsiębiorstwa sięgają też m.in. po zaawansowane narzędzia i usługi z zakresu monitoringu GPS - Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland.
Monitoring GPS a zarządzanie mobilnymi pracownikami
System monitoringu może dostarczać danych na temat tego, jak pracownicy wykonują swoje obowiązki w delegacji. Urządzenia zainstalowane w firmowych pojazdach, zintegrowane z interaktywnymi i dostępnymi online platformami monitoringu są źródłem istotnej wiedzy dla osób zarządzających sieciami dystrybucji i sprzedaży – pozwalają na analizę codziennych działań przedstawicieli firmy w terenie i optymalizację ich pracy. Pokazują np. czy pracownik jechał zgodnie z wyznaczoną trasą, czy odbyło się zaplanowane spotkanie z klientem lub czy serwisant dojechał na miejsce zgłoszenia na czas. Takie dane mogą stanowić cenne źródło informacji służących do ewaluacji osób zatrudnionych i m.in. przyznawania premii. Monitoring może więc zwiększyć zaangażowanie zespołu, który zdecyduje się na efektywniejszą pracę. Pracownik takiego zespołu ma bowiem rozwiązanie, dzięki któremu może udowodnić, że pracował bardzo wydajnie. Pracodawca ma z kolei narzędzie, które pozwala na zbudowanie efektywnego i adekwatnego do faktycznych zasług systemu wynagrodzeń.
- Należy jednak pamiętać, że z tych samych powodów wdrożenie systemu może być odebrane negatywnie przez kadry. Dlatego działania powinny być dobrze przygotowane i przemyślane, zgodne z przepisami, a także podparte aktywną komunikacją skierowaną do pracowników tłumaczącą powody zmian i korzyści płynące z wdrożenia monitoringu GPS dla firmy i dla nich samych. W sprawnym wdrożeniu zmian pomoże wybór profesjonalnego partnera – mówi Bartłomiej Dębski, prezes zarządu Cartrack Polska.
Analiza danych zbieranych przez systemy monitorowania pozwala również na zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i floty. Dzięki systemom możliwe jest np. kontrolowanie, czy pojazd nie opuścił obszaru, w którym zazwyczaj się porusza lub monitorowanie nietypowych zdarzeń. Może to stanowić powód do podejrzeń o jego kradzież, szczególnie w godzinach nocnych. Policja może szybciej ustalić miejsce skradzionego pojazdu na podstawie współrzędnych dostarczanych przez dostawcę usług monitorowania, które można nałożyć na mapy satelitarne terenu i bardzo dokładnie określić jego położenie Zaawansowane systemy pozwalają na odzyskanie nawet do 93 proc. skradzionych pojazdów. Co więcej, są w stanie alarmować użytkownika o próbie odłączenia zasilania z akumulatora i dają możliwość zdalnego unieruchomienia skradzionego pojazdu.
Bardzo istotne w kontekście zarządzania mobilnymi zespołami staje się także zapobieganie niebezpiecznym zdarzeniom na drodze, które powodują osoby nieprzestrzegające przepisów lub kierujące w sposób „agresywny”. System nawigacji dostarcza informacji dotyczących użycia pedału gazu, wykorzystania hamulca ręcznego czy zapięcia pasów. Pozwala to na identyfikację i wdrożenie rozwiązań prewencyjnych dla tych kierowców, którzy narażają na drodze swoje życie i mienie pracodawcy.
Osiągnięcie celów związanych z wprowadzeniem monitoringu wymaga, aby proces wdrożenia uwzględniał przygotowanie do niego pracowników. Powinni być poinformowani o tym, że monitoring jest stosowany, a także: jakie dane będą w ten sposób pozyskiwane przez pracodawcę, do jakich celów i przez kogo są lub mają być one wykorzystywane w przyszłości. Może to nastąpić w umowie o pracę lub w osobnym dokumencie, którego odbiór pracownik powinien potwierdzić pisemnie. Pracownik powinien zostać także poinformowany, w jaki sposób użytkować sprzęt i jak zgłaszać np. zaginięcie pojazdu. Wtedy poczuje, że firma wprowadza innowacje także z pożytkiem dla niego.
(opr. red/pinfo)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce