Polska Grupa Pocztowa poinformowała o rozpoczęciu testów EPO (elektronicznego potwierdzenia odbioru) w Sądzie Apelacyjnym w Białymstoku. Docelowo system EPO obejmie wszystkie sądy w całym kraju. Program EPO po stronie doręczeń jest w całości finansowany z własnych środków PGP. Testy EPO to kolejny krok we wsparciu informatyzacji sądów podejmowany przez PGP – firma masowo wdraża także system Sędzia2, usprawniający proces nadawania i śledzenia korespondencji oraz eliminacji manualnej obsługi kodów R. Ponadto sieć PGP powiększa się o 500 nowych placówek – tym samym korespondencję będzie można odbierać już w 8.043 punktach w całej Polsce.
Wstępne plany Ministerstwa Sprawiedliwości zakładały, że system EPO zostanie wdrożony na terenie Polski w czerwcu 2015 roku. Jednakże PGP SA i jej partnerzy dążą do pełnego uruchomienia EPO do końca września 2014 roku. PGP SA zaoferowała w przetargu na obsługę korespondencji sądowej niższą cenę za elektroniczne potwierdzenie odbioru niż firmy konkurencyjne.
- To będzie prawdziwa rewolucja w doręczaniu przesyłek. Dzięki nowoczesnym systemom IT sądy będą miały bezpośredni wgląd w proces dostarczania korespondencji. Gdy adresat pokwituje na naszym terminalu odbiór listu, sąd czy prokuratura będzie od razu o tym powiadomiona – mówi Leszek Żebrowski, prezes PGP S.A. – Dzięki temu usprawnimy także pracę całego wymiaru sprawiedliwości. Program EPO po stronie doręczeń jest w całości finansowany z naszych własnych środków. Chcemy wytyczać nowe i innowacyjne standardy obsługi klientów – dodaje Leszek Żebrowski.
PGP zapowiada też, że 20 lutego ruszą kolejne punkty awizo – ma być ich 500. O powstaniu nowych lokalizacji decydują przede wszystkim mieszkańcy, a w pierwszej kolejności znajdą się one w miastach gminnych. Do końca 2014 roku sieć tworzona przez PGP będzie liczyć 10 tys. placówek, czyli ponad 2,5 tys. punktów więcej niż sieć Poczty Polskiej.
- Zwiększamy liczbę placówek, by podnieść komfort obsługi i nie oglądamy się na Pocztę Polską, która od ponad roku nie chce odpłatnie udostępnić swoich placówek operatorom prywatnym. Obecnie w naszej sieci 78 proc. punktów czynnych jest w soboty i w 10 proc. w niedziele. Poczta Polska udostępnia tylko 18 proc. placówek w sobotę i 2 proc. w niedzielę. Liczba naszych placówek otwartych do późnych godzin wieczornych czterokrotnie przewyższa liczbę dostępną w Poczcie Polskiej – mówi Leszek Żebrowski.
Dodatkowo, dla osób niepełnosprawnych wprowadzona została infolinia, dzięki której można poprosić o dostarczenie korespondencji z placówki odbioru. PGP uruchomiła także specjalną skrzynkę dla środowisk prawniczych, na którą można składać pytania związane ze świadczonymi przez konsorcjum usługami (email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Wszyscy pracownicy PGP zostali odpowiednio przeszkoleni do obsługi korespondencji, również tej najbardziej wrażliwej.
Już w styczniu PGP udostępniła sądom elektroniczny system drukowania kodów R na korespondencji poleconej jako dodatkowy, nadprogramowy i nieodpłatny element w ramach realizacji kontraktu na rzecz sądów powszechnych i prokuratur. Oprogramowanie jest gotowe, szybkość wdrożenia będzie zależała od sprawnej instalacji systemu przez sądy. W niektórych sądach program już został wdrożony, jest w pełni sprawny i funkcjonalny.
(źr. za inf. PGP SA)