Dodaj ogłoszenie o pracy


Co z tunelem pod Świną i nowym połączeniem kolejowo - drogowym z wyspą Uznam?

W oficjalnej odpowiedzi na pytanie pisemne wystosowane przez prof. Liberadzkiego, Komisja Europejska sugeruje połączenie Świnoujścia z wyspą Uznam w ramach TEN-T w celu uzyskania finansowania z UE dla tunelu drogowego / kolejowego.

W odpowiedzi udzielonej na pytanie zadane przez prof. Liberadzkiego jeszcze w grudniu 2013 r. Komisja Europejska stwierdza, że możliwe jest finansowanie tunelu pod Świną z instrumentu ,,Łącząc Europę" (CEF) nawet bez wsparcia Warszawy. Wyzwaniem dla województwa zachodniopomorskiego będzie stworzenie ,,wspólnego interesu". Nie ma jednak jasnej definicji tego pojęcia, jednym z partnerów dla Zachodniego Pomorza mógłby być niemiecki land Meklemburgia-Pomorze Przednie (Mecklemburg-Vorpommern).

Od wielu lat Meklemburgia-Pomorze Przednie walczy o zdobycie funduszy z Berlina na tak zwany ,,Most Karniner". Do połowy lat czterdziestych ubiegłego wieku najszybsze połączenie pociągiem ze Świnoujścia do Berlina biegło właśnie przez ten most. To ukończone w 1876 roku połączenie kolejowe było brane pod uwagę przez wschodnioniemieckich urzędników w planach odbudowy już od lat sześćdziesiątych. Ostatnie próby odbudowy mostu, a co za tym idzie - wznowienia połączenia kolejowego pomiędzy Ducherow i Świnoujściem, podjął niemiecki kraj związkowy Meklemburgia-Pomorze Przednie, gdy dodawano to połączenie kolejowe do Federalnego Planu Infrastruktury Transportowej. W 2015 roku niemiecki minister transportu ostatecznie zadecyduje jak ważne jest dla Niemiec połączenie między Ducherow i Świnoujściem.

Według prof. Liberadzkiego Pomorze Zachodnie i Meklemburgia-Pomorze Przednie muszą ze sobą współpracować i lobbować w Berlinie, Warszawie i w Brukseli celem włączenia połączenia Ducherow - Świnoujście do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jeśli się to uda, będzie możliwe finansowanie z instrumentu ,,Łącząc Europę" aż do 80 proc. kosztów tej inwestycji, co z kolei umożliwi drogowe i kolejowe połączenie obu stron portu w Świnoujściu z Niemcami.

Pomimo tej ważnej informacji podanej przez Komisję Europejską prof. Liberadzki skrytykował jej oficjalną odpowiedź: ,,Komisja Europejska pisze, że nie ma połączenia drogowego TEN-T na zachodnim brzegu Świny. Jest to po prostu nieprawda! To Świnoujście jest punktem końcowym obecnej sieci TEN-T, a nie port w Świnoujściu. Mam nadzieję, że Komisja Europejska rozumie, że rzeczywiste centrum Świnoujścia usytuowane jest na zachodnim brzegu Świny. Dlatego obecne połączenie promowe jest częścią TEN -T i powinno kwalifikować się do finansowania z CEF, jeśli zostanie przekształcone w tunel."

Najważniejszym wnioskiem wypływającym z odpowiedzi pisemnej KE jest jednak to, że instytucja ta nie jest świadoma, że port w Świnoujściu znajduje się na dwóch brzegach rzeki, co należy jak najprędzej wyjaśnić. Prof. Liberadzki poinformuje Komisję Europejską o zaistniałym nieporozumieniu i jednocześnie będzie kontynuował starania o budowę tunelu.

(źr. komunikat prasowy aut. Prof. Bogusława Liberadzkiego, Posła do Parlamentu Europejskiego)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.