Dodaj ogłoszenie o pracy


Czy szkoła, albo biurowiec mogą powstać w zaledwie dwa tygodnie? – tak, m.in. dzięki logistyce

Mogą, a jest to możliwe dzięki technologii modułowej, a krótkotrwały czas budowy możliwy jest dzięki transportowi gotowych elementów i solidnym złożeniu ich na miejscu. Szybko, tanio, a ponadto – dostosowując się do potrzeb klienta. Jednak czy w praktyce wygląda to tak łatwo, jak brzmi?  

Transport gotowych elementów na miejsce, gdzie ma powstać nowy budynek, jest nie lada logistycznym wyzwaniem. Moduły przewożone są transportem ciężarowym z HDS zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Nowe elementy dostarczane są z Czech, natomiast używane (przeznaczone np. na wynajem) z Gdańska, Warszawy, Poznania, Trzebini czy też Wrocławia. Zaś od lokalizacji inwestycji zależy czas trwania transportu. Zazwyczaj przebiega on w 1-2 dni. W przypadku przewozu modułów zagranicę potrzebne są ewentualne zezwolenia celne. A sprawa jego bezpieczeństwa?
Transport objęty jest odpowiedzialnością cywilną przewoźnika (OCP). Odpowiednio zabezpieczone, kompletne moduły jadą ustawione bezpośrednio na samochodach ciężarowych. Jeden skład jest w stanie przewieźć dwa kontenery. W celach zabezpieczających używane są zaczepy kontenerowe lub pasy. Brzmi poważnie, jednak mimo że nie jest to łatwe przedsięwzięcie, moduły nie są towarem wymagającym szczególnej uwagi. A co za tym idzie, wybierając rozwiązanie modułowe, klienci nie muszą obawiać się, że części składowe nowego budynku ulegną zniszczeniu przed dotarciem na miejsce docelowe. Wszystkimi kwestiami związanymi z organizacją transportu zajmuje się dział logistyki firmy.

Duże? Czyli o jakiej wielkości jest mowa...
Wymiary zewnętrzne standardowego modułu wynoszą: 6,055 x 2,435 x 2,791 m, choć zdarzają się oczywiście i nieco większe. Dlatego ustalone zostało odgórne ograniczenie co do wielkości takich elementów – szerokość zewnętrzna: 2,435 lub 3 m, wysokość zewnętrzna: 2,791 – 3,450 m (wewnętrzna: 2,5 – 3 m), długość zewnętrzna: 2 – 9 m. Transporty ponadgabarytowe muszą być konwojowane. Wybudowanie wielkogabarytowych budynków z wykorzystaniem technologii modułowej możliwe jest także dzięki materiałom, które są wykorzystane w tym celu. Jest to między innymi stalowa rama przestrzenna, obudowana blachą od zewnątrz, a od środka – płyty laminowane lub kartonowo gipsowe. Oprócz tego, moduły izolowane są  wełną mineralną. Jeżeli chodzi o kwestie finansowe, to stawki lokalne są ustalane indywidualnie. W przeliczeniu, koszt transportu modułów wynosi ok. 4,5 PLN za kilometr.

Szybko, tanio... czyli moduły w logistyce
Szybko, ponieważ produkcja budynku z wykorzystaniem rozwiązania modułowego przebiega w ciągu od 3 do 5 tygodni (w zależności od ilości kontenerów). Dostawa? Około dwóch dni. Montaż z kolei trwa od tygodnia do trzech. A jak sprawdza się taka konstrukcja modułowa w codziennym użyciu?
Każdy moduł wyposażony jest w skrzynkę bezpiecznikową, izolacje w przegrodach, zapewniającą odpowiednią temperaturę obiektu oraz grzejniki elektryczne naścienne. Klienci, którzy wybierają rozwiązanie modułowe, nie muszą się martwić o funkcjonowanie obiektu podczas ekstremalnych temperatur ani intensywnych ulew – moduły zawierają odprowadzenie wody z dachu z wykorzystaniem rur spustowych w narożnych słupach.
- Wykorzystanie technologii modułowej do budowy magazynów, kompleksowego zaplecza budowy, biur, punktów sprzedaży, zaplecza sanitarnego, w branży logistycznej wydaje się czymś naturalnym. Szybko, tanio, a do tego w bardzo wysokiej jakości. Nasza firma dostarcza gotowe moduły na miejsce budowy oraz zapewnia ich solidny montaż. Zawsze odpowiadamy na potrzeby naszych klientów, doradzając najlepsze rozwiązania – dodaje Jacek Staniszewski, Dyrektor Generalny Touax Polska.
Budownictwo modułowe znajduje zastosowanie szczególnie tam, gdzie liczy się  wysoka jakość przy krótkim czasie realizacji (nawet do kilku tygodni). Dodatkowym czynnikiem przeważającym nad budownictwem tradycyjnym jest możliwość demontażu modułów oraz przeniesienia obiektu w inne miejsce. Budynki można  zmniejszać i powiększać w zależności od aktualnych potrzeb, ponieważ są skalowalne.
(źr. Touax)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.