Dodaj ogłoszenie o pracy


Ostatni dzwonek na wymianę tachografów, potem zapłacisz karę

Zbliża się kluczowy termin dla przewoźników drogowych, wykonujących międzynarodowe przewozy na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami unijnymi, wszystkie pojazdy zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 r., które wykonują takie przewozy, muszą być wyposażone do końca tego roku w tachografy inteligentne drugiej generacji.

Ostateczne daty wymiany to 31 grudnia 2024 r. (dla tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji) oraz 18 sierpnia 2025 r. (dla tachografów inteligentnych pierwszej generacji). Brak nowoczesnego tachografu zgodnego z unijnymi wymaganiami grozi karami i zakazem kontynuowania przewozów międzynarodowych.

- Właściciele firm transportowych są świadomi tych wymogów, ale często, jako to bywa też z wymianą sezonową opon, czekają do ostatniej chwili. Mogą nie zdążyć, bo kolejki w serwisach już się zaczynają, a wymiana tachografu w jednym pojeździe zajmuje od 2 do 2,5 godziny. Każdy serwis ma ograniczone moce przerobowe – mówi Paweł Szurnicki, kierownik serwisu Targor-Truck.

Zwlekanie z wymianą tachografów może prowadzić do niepotrzebnych przestojów w działalności, a także może grozić mandatem. Przewoźnicy niestety czekają do ostatniej chwili, tym bardziej, że okres jesienny to okres przedświąteczny wzmożonego ruchu towarów i ciężko jest ściągnąć auto z trasy do serwisu. Warto jednak zadbać o to wcześniej, gdyż warsztaty, które wykonują wymiany tachografów, mogą być przeciążone, co oznacza dłuższy czas oczekiwania na wizytę i narażenie firmy na brak możliwości wykonywania przewozów.

- Dodatkową korzyścią z wcześniejszej wymiany jest możliwość skorzystania z przeglądów technicznych auta. Na przykład nasz serwis w ramach wymiany tachografu proponuje bezpłatne przeglądy, sprawdzenie hamulców czy podwozia, co zwiększa bezpieczeństwo pojazdu. Szczególnie jest to ważne teraz, w okresie zimowym – wyjaśnia Paweł Szurnicki z Targor-Truck.

Wybierając miejsce wymiany tachografu, warto zwrócić uwagę na autoryzację serwisu, a także jakie usługi dodatkowe oferuje, tj. przegląd hamulców, zawieszenia i ogólnego stanu technicznego pojazdu.

Co grozi za brak wymiany tachografu?
Za brak wymiany tachografu zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą grozić poważne konsekwencje finansowe. Wysokość mandatów za brak odpowiedniego tachografu zależy od kraju, w którym przeprowadzana jest kontrola, ale mogą one sięgać nawet kilku tysięcy euro. W Polsce mandat za nieprawidłowe używanie tachografu może wynosić nawet do 10 000 zł. Kolejną restrykcją jest zakaz kontynuowania przewozu. W przypadku kontroli drogowej, jeśli pojazd nie jest wyposażony w odpowiedni tachograf, służby mogą nakazać natychmiastowe przerwanie przewozu. To oznacza przestój i dodatkowe koszty związane z organizacją transportu zastępczego. Jeszcze dotkliwszą karą jest odebranie zezwolenia na wykonywanie przewozów. W skrajnych przypadkach, zwłaszcza przy wielokrotnym naruszaniu przepisów, przewoźnik może stracić licencję na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych. Dodatkowo, w niektórych krajach, jak np. w Polsce, za niezgodności związane z tachografem kierowcy mogą również otrzymać punkty karne. Warto pamiętać, że przepisy są rygorystycznie egzekwowane, zwłaszcza na poziomie kar unijnych.

Podsumowując, im szybciej zadbamy o wymianę tachografu, tym więcej zyskamy. Oprócz spełnienia wymogów prawnych, możemy uniknąć problemów z dostępnością warsztatów i skorzystać z dodatkowych przeglądów, co przełoży się na większe bezpieczeństwo i efektywność floty.

(źr. Targor-Truck)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.