Dodaj ogłoszenie o pracy


Jakie są oczekiwania konsumentów od e-sklepu w krajach bałtyckich?

Kraje bałtyckie to jeden z najszybciej rozwijających się i stabilnych obecnie rynków e-commerce. Pandemia Covid-19 przyspieszyła wzrost handlu internetowego we wszystkich 3 państwach i wpłynęła na zwyczaje zakupowe konsumentów. Widać to zarówno w wielkości zamówień, których było znacznie więcej w tym czasie, jak i w wyborze sposobu dostawy zamówionych przesyłek. Jakie zatem wyzwania stoją przed polskimi e-sklepami planującymi ekspansję w tym kierunku?

Przede wszystkim należy zacząć od przeprowadzenia rozeznania, w jaki sposób na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii sprzedaje się produkty z poszczególnych kategorii. Dla przykładu, mimo tego, iż na Litwie popularnością cieszy się robienie zakupów w pojedynczych sklepach internetowych, to warto także sprawdzić Pigu – lubiany tamtejszy marketplace. Jest on cennym kanałem, dzięki któremu można uzyskać obraz konkurencji.

Trzy największe wyzwania, którym będzie musiał podołać e-sklep, to:
1. Zlokalizowana wersja sklepu internetowego dla każdego kraju – choć są one do siebie podobne pod wieloma względami, należy je traktować jako trzy różne rynki - każdy z własnym językiem i kulturą. Natomiast łączny koszt przetłumaczenia na języki litewski, łotewski i estoński jest zazwyczaj podobny do przetłumaczenia jednego sklepu na język zachodnioeuropejski, np. niemiecki.
2. W przypadku produktów „niemarkowych” istnieją konkurenci oferujący bardzo niskie ceny. Warto również pamiętać, że w krajach bałtyckich produktów markowych jest zdecydowanie mniej niż w Polsce, a niektórych nie ma wcale.
3. Obsługa klienta oraz zwroty powinny być oferowane na wysokim poziomie. Mieszkańcy tych państw oczekują lokalnego adresu oraz darmowej wysyłki.

- Wchodząc na rynek krajów bałtyckich trzeba pamiętać, że rozwiązania lokalne będą różnić się od tych, które znamy z Polski. Dlatego z myślą o rodzimych sklepach internetowych wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów w tych krajach. Cały czas pomagamy firmom w budowaniu pozycji rynkowej, chociażby optymalizując koszty przesyłek – mówi Justyna Andreas, dyrektor zarządzająca Packeta Poland.
Preferowanym sposobem uregulowania należności za przesyłkę jest przede wszystkim płatność kartą, głównie Visa i Mastercard. Istotnym i szeroko rozpowszechnionym rozwiązaniem są również płatności bankowe, dokonywane za pośrednictwem łącza pomiędzy bramką płatniczą, a bankiem internetowym klienta. Dwóch najczęściej używanych dostawców to Paysera.com i maksekeskus.ee, które oczywiście mogą również obsługiwać karty płatnicze. Niezbędne będzie również oferowanie usługi Cash/Card on Delivery (COD). Oznacza to, że kurier dostarczający przesyłkę pobiera pieniądze podczas jej doręczania.

Dostawa zamówienia
Wysyłka za pobraniem jest ważną opcją płatności we wszystkich trzech krajach oraz koniecznością, którą e-sklep powinien zapewniać zarówno w przypadku dostawy do domu, jak i do automatu paczkowego.

Zwroty towaru
Konsumenci oczekują darmowych zwrotów, zwłaszcza w przypadku odzieży. Jeśli jednak klient będzie musiał opłacić je sam, ważne, aby oferować mu lokalny adres zwrotny lub etykietę zwrotną od międzynarodowego dystrybutora.
W materiale wykorzystano dane z raportu „E-EKSPORT KRAJE BAŁTYCKIE” firmy MakesYouLocal.

(źr. Packeta Poland)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.