Konto pracodawcy


Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?

Rok 2020 przyniósł wiele zmian w branży, ale jak się okazuje, 2021 wcale nie ma zamiaru pozostać w tyle. Już w styczniu mamy do czynienia z szeregiem nowych regulacji: naklejki we Francji, duński krok ku płacy minimalnej czy zwroty kar za przeciążenia. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze Brexit – czy jeżdżąc do Anglii, jesteś już na niego gotowy?

Długo zapowiadany Brexit stał się rzeczywistością. Wynegocjowana umowa o handlu i współpracy pomiędzy UE i Wielką Brytanią utrzymała wykonywanie transportu na dotychczasowych zasadach, jednak wprowadziła również nowe obowiązki.

Transport drogowy – co się zmieniło?
Regulacje, jakie pojawiły się w tej kwestii, nadal podtrzymują możliwość swobodnego wykonywania przewozów do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii. Dlaczego tak się stało? Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej – wypis z licencji musi oczywiście znajdować się w pojeździe w ramach potwierdzenia jego posiadania.
- Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, zostały też wprowadzone ograniczenia w wykonywaniu kabotażu. Obecnie ustawodawca dopuszcza wykonanie do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Hrabstwo KENT – bez pozwolenia nie wjedziesz
Podczas wjazdu lub wyjazdu z Wielkiej Brytanii przez port Dover lub Eurotunel, Brytyjczycy poproszą o przedstawienie specjalnego zezwolenia. Jakiego? Mowa tutaj o zezwoleniu KAP (Kent Access Permit), które jest wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony. - I co ważne – należy je okazać nawet przy jeździe na pusto. Dokument ważny jest 24 h i można je uzyskać poprzez dedykowany serwis https://www.gov.uk/check-hgv-border. Jeżeli w zezwoleniu zostaną podane nieprawdziwe dane lub, co gorsza, kierowca nie będzie w jego posiadaniu, można liczyć się z grzywną w wysokości £300 – tłumaczy Marek Kliś, radca prawny Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Warto podkreślić, że pojazdy poniżej 7,5 tony lub korzystające z innych portów nie są zobowiązane posiadać zezwolenia KA.

Kontrole celne wracają!
Unia Europejska i obowiązujące wewnątrz niej regulacje nieco nas rozleniwiły w kwestii przekraczania granic – legitymowanie się tylko jednym dokumentem czy brak opłat celnych niestety przeszło już do historii. Przynajmniej w przypadku Wielkiej Brytanii. Brexit spowodował wznowienie kontroli celnych na granicach. Przewoźnik każdorazowo musi pamiętać o tym, że przewożone towary wymagać będą zgłoszenia celnego. - Na pytanie „Jak to zrobić”, odpowiedź brzmi: należy zgłosić ten fakt samodzielnie w odpowiednim organie lub skorzystać z usług agencji celnej – kontynuuje Marek Kliś. Należy pamiętać, że:
• Dokumenty celne wymagane dla każdej z procedur przewozu towarów (CTC, ATA, TIR) dla każdego portu wywozowego i kraju przeznaczenia można skonsultować tutaj.
• W przypadku towarów przemieszczanych na podstawie procedury CTC, firmy transportowe muszą korzystać z wymaganych dokumentów papierowych albo z serwisu do obsługi przewozu samochodami ciężarowymi GVMS w celu zakończenia przewozu tranzytowego przy wjeździe do Wielkiej Brytanii.
• W przypadku towarów specjalistycznych wymagane będą dodatkowe dokumenty, np. eksportowe świadectwo zdrowia, świadectwo połowowe, świadectwo fitosanitarne, zezwolenie na wywóz leków kontrolowanych. Transport odpadów również posiada dodatkowe obostrzenia – więcej informacji dostępnych tutaj.

Border Force – bezpieczeństwo pojazdów
Jeszcze przed oficjalnym Brexitem pojawiły się głosy mówiące o tym, że Brytyjczycy będą zwracać szczególną uwagę na zabezpieczenia pojazdów podczas podróży. I okazało się to być prawdą – sygnały o wzmożonych kontrolach w tym zakresie niestety nie są plotką.
- Jeśli kierowca nie zabezpieczy pojazdu i podczas kontroli okaże się, że do pojazdu wtargnęli nielegalni imigranci – kierowca oraz firma mogą zostać ukarani grzywną w wysokości £2000 za każdego nielegalnego imigranta – przestrzega Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

W przypadku firm transportowych skuteczny system bezpieczeństwa pojazdów obejmuje:
• pisemne instrukcje obsługi systemu dla kierowców;
• solidne urządzenia zabezpieczające skutecznie chroniące pojazd, ładunek i przestrzeń ładunkową
• potwierdzenie szkolenia dla kierowców w zakresie korzystania z systemu i urządzeń zabezpieczających
• przekazanie kierowcom list kontrolnych bezpieczeństwa pojazdu
• monitorowanie, czy kierowcy przestrzegają zasad postępowania

W przypadku kierowców skuteczny system zabezpieczania pojazdów obejmuje:
• zastosowanie urządzeń zabezpieczających (np. kłódki, plomby o niepowtarzalnym numerze i linki mocującej plandekę) do zabezpieczania pojazdu po załadunku
• dokładne sprawdzanie urządzeń zabezpieczających i pojazdu po każdym postoju i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii
• zapisywanie szczegółowych kontroli na liście kontrolnej bezpieczeństwa pojazdu, w celu wykazania zgodności z przepisami oraz możliwości przedstawienia ich funkcjonariuszowi służb granicznych.

Więcej informacji na temat wykonywania transportu można znaleźć w poradniku opublikowanym przez Wielką Brytanię, dostępnym w języku polskim - Przewóz towarów pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską - wytyczne dla przewoźników i kierowców zawodowych

(op. Kancelarii Transportowej ITD-PIP)

kobiety w logistyce
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2021”
Marta Ludwiczak dyrektorem finansowym GLS Poland
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Polski Ład może zmobilizować do przejścia na samozatrudnienie?
Przewozy SENT w dobie e-TOLL – nawet 10 tys. zł kary za niedopełnienie formalnoś ...
reklama
Jaki szablon CV wybrać do podania o pracę w logistyce?
L4 tuż przed odejściem z pracy - jakie konsekwencje może tworzyć?
Jak są konsekwencje odwołania pracownika z urlopu?
90 proc. kierowców pracuje w nadgodzinach - dlaczego firmy nie wypłacają nadgodzin ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Biznes sięga chmur
Po uregulowaniu pracy zdalnej mogą ruszyć masowe kontrole PIP
Ponad 2 mln Polaków otrzymuje minimalne wynagrodzenie. Kolejna podwyżka w 2022 r.
Wakacje 2021: blisko 30 proc. pracowników nieobecna w domu podczas „L4”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic przedstawia nową strategię „Powering 2030”
CEVA transportuje platformę wiertniczą z Polski do Tanzanii
GLS odświeża identyfikację wizualną marki
DB Schenker uruchomił nową jednostkę - Schenker Ventures
DKV CARD akceptowana jako metoda płatności za e-TOLL
FedEx Express uruchamia połączenie między Europą a Japonią
CEVA Logistics rozwija transporty dla e-commerce na trasie Chiny - Europa
DHL Global Forwarding spedytorem Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w dostawach ...
Omega Pilzno powiększa swoją ecoflotę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC