Konto pracodawcy


Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?

Rok 2020 przyniósł wiele zmian w branży, ale jak się okazuje, 2021 wcale nie ma zamiaru pozostać w tyle. Już w styczniu mamy do czynienia z szeregiem nowych regulacji: naklejki we Francji, duński krok ku płacy minimalnej czy zwroty kar za przeciążenia. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze Brexit – czy jeżdżąc do Anglii, jesteś już na niego gotowy?

Długo zapowiadany Brexit stał się rzeczywistością. Wynegocjowana umowa o handlu i współpracy pomiędzy UE i Wielką Brytanią utrzymała wykonywanie transportu na dotychczasowych zasadach, jednak wprowadziła również nowe obowiązki.

Transport drogowy – co się zmieniło?
Regulacje, jakie pojawiły się w tej kwestii, nadal podtrzymują możliwość swobodnego wykonywania przewozów do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii. Dlaczego tak się stało? Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej – wypis z licencji musi oczywiście znajdować się w pojeździe w ramach potwierdzenia jego posiadania.
- Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, zostały też wprowadzone ograniczenia w wykonywaniu kabotażu. Obecnie ustawodawca dopuszcza wykonanie do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Hrabstwo KENT – bez pozwolenia nie wjedziesz
Podczas wjazdu lub wyjazdu z Wielkiej Brytanii przez port Dover lub Eurotunel, Brytyjczycy poproszą o przedstawienie specjalnego zezwolenia. Jakiego? Mowa tutaj o zezwoleniu KAP (Kent Access Permit), które jest wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony. - I co ważne – należy je okazać nawet przy jeździe na pusto. Dokument ważny jest 24 h i można je uzyskać poprzez dedykowany serwis https://www.gov.uk/check-hgv-border. Jeżeli w zezwoleniu zostaną podane nieprawdziwe dane lub, co gorsza, kierowca nie będzie w jego posiadaniu, można liczyć się z grzywną w wysokości £300 – tłumaczy Marek Kliś, radca prawny Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Warto podkreślić, że pojazdy poniżej 7,5 tony lub korzystające z innych portów nie są zobowiązane posiadać zezwolenia KA.

Kontrole celne wracają!
Unia Europejska i obowiązujące wewnątrz niej regulacje nieco nas rozleniwiły w kwestii przekraczania granic – legitymowanie się tylko jednym dokumentem czy brak opłat celnych niestety przeszło już do historii. Przynajmniej w przypadku Wielkiej Brytanii. Brexit spowodował wznowienie kontroli celnych na granicach. Przewoźnik każdorazowo musi pamiętać o tym, że przewożone towary wymagać będą zgłoszenia celnego. - Na pytanie „Jak to zrobić”, odpowiedź brzmi: należy zgłosić ten fakt samodzielnie w odpowiednim organie lub skorzystać z usług agencji celnej – kontynuuje Marek Kliś. Należy pamiętać, że:
• Dokumenty celne wymagane dla każdej z procedur przewozu towarów (CTC, ATA, TIR) dla każdego portu wywozowego i kraju przeznaczenia można skonsultować tutaj.
• W przypadku towarów przemieszczanych na podstawie procedury CTC, firmy transportowe muszą korzystać z wymaganych dokumentów papierowych albo z serwisu do obsługi przewozu samochodami ciężarowymi GVMS w celu zakończenia przewozu tranzytowego przy wjeździe do Wielkiej Brytanii.
• W przypadku towarów specjalistycznych wymagane będą dodatkowe dokumenty, np. eksportowe świadectwo zdrowia, świadectwo połowowe, świadectwo fitosanitarne, zezwolenie na wywóz leków kontrolowanych. Transport odpadów również posiada dodatkowe obostrzenia – więcej informacji dostępnych tutaj.

Border Force – bezpieczeństwo pojazdów
Jeszcze przed oficjalnym Brexitem pojawiły się głosy mówiące o tym, że Brytyjczycy będą zwracać szczególną uwagę na zabezpieczenia pojazdów podczas podróży. I okazało się to być prawdą – sygnały o wzmożonych kontrolach w tym zakresie niestety nie są plotką.
- Jeśli kierowca nie zabezpieczy pojazdu i podczas kontroli okaże się, że do pojazdu wtargnęli nielegalni imigranci – kierowca oraz firma mogą zostać ukarani grzywną w wysokości £2000 za każdego nielegalnego imigranta – przestrzega Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

W przypadku firm transportowych skuteczny system bezpieczeństwa pojazdów obejmuje:
• pisemne instrukcje obsługi systemu dla kierowców;
• solidne urządzenia zabezpieczające skutecznie chroniące pojazd, ładunek i przestrzeń ładunkową
• potwierdzenie szkolenia dla kierowców w zakresie korzystania z systemu i urządzeń zabezpieczających
• przekazanie kierowcom list kontrolnych bezpieczeństwa pojazdu
• monitorowanie, czy kierowcy przestrzegają zasad postępowania

W przypadku kierowców skuteczny system zabezpieczania pojazdów obejmuje:
• zastosowanie urządzeń zabezpieczających (np. kłódki, plomby o niepowtarzalnym numerze i linki mocującej plandekę) do zabezpieczania pojazdu po załadunku
• dokładne sprawdzanie urządzeń zabezpieczających i pojazdu po każdym postoju i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii
• zapisywanie szczegółowych kontroli na liście kontrolnej bezpieczeństwa pojazdu, w celu wykazania zgodności z przepisami oraz możliwości przedstawienia ich funkcjonariuszowi służb granicznych.

Więcej informacji na temat wykonywania transportu można znaleźć w poradniku opublikowanym przez Wielką Brytanię, dostępnym w języku polskim - Przewóz towarów pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską - wytyczne dla przewoźników i kierowców zawodowych

(op. Kancelarii Transportowej ITD-PIP)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
Brexit w transporcie: sytuacja się normuje?
Indeks Logistyczny Agility o szansach na światowe ożywienie w 2021!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Fracht FWO Polska ogłasza kolejne rekrutacje i przedstawia kierunki rozwoju
Wzrost zadłużenia na rynku KEP - średnio dłużnik z tej branży ma do oddania ok. ...
CHEP i Zbyszko rozszerzają współpracę
Poczta Polska zbuduje swój hub w Porcie Solidarność (CPK)
Dock Doors of Giving - Prologis przekazał ponad 275 tys. euro na cele dobroczynne
UPS opublikował wyniki za 2020 – przychody wzrosły o 14,2 proc.
FM Logistic rozpoczyna budowę nowego centrum magazynowego w Wiskitkach
GLS wdrożył geokodowanie paczek
ID Logistics podsumowało 2020 rok – wzrost sprzedaży o 7,1 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC