Dodaj ogłoszenie o pracy


Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii

W środę Komisja Europejska przedstawiła projekt rozporządzenia, które ma za zadanie ujednolicenie przepisów prawa w razie niemożności spełnienia wymagań przewidzianych przepisami prawa unijnego w związku z wystąpieniem COVID-19.

Poniżej przedstawiamy założenia projektu rozporządzenia dla sektora transportu drogowego rzeczy:

1. Przedłużenie terminów przewidzianych w dyrektywie 2003/59 / WE
a) terminy ukończenia szkolenia okresowego, które zgodnie z jego przepisami upłynęły między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uważa się za przedłużony o sześć miesięcy. Certyfikaty kompetencji zawodowych pozostają odpowiednio ważne.
b) Ważność oznakowania zharmonizowanego kodu unijnego „95” sporządzonego przez właściwe organy albo na prawie jazdy, albo na karcie kwalifikacji kierowcy na podstawie świadectw kwalifikacji zawodowych uznaje się za przedłużone o okres sześciu miesięcy od daty wskazanej na każdym takim prawie jazdy lub karcie.
c) Ważność kart kwalifikacji kierowcy, które wygasną między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r., uważa się za przedłużone na okres sześciu miesięcy od administracyjnej daty ważności wskazanej na każdej takiej karcie.

2. Przedłużenie terminów przewidzianych w dyrektywie 2006/126 / WE
Ważność prawa jazdy, które zgodnie z tymi przepisami wygasa między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uważa się za przedłużone o okres sześciu miesięcy od daty, o której mowa w takim prawie jazdy.

3. Przedłużenie terminów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 165/2014
a) Regularne przeglądy tachografów które musiały być przeprowadzane w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. przeprowadza się nie później niż sześć miesięcy po dacie, w której miały być one przeprowadzane zgodnie z tym artykułem.
b) W przypadku gdy kierowca składa wniosek o przedłużenie ważności karty kierowcy między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r., właściwe organy dostarczają nową kartę nie później niż 2 miesiące po złożeniu wniosku.
c) W przypadku gdy kierowca składa wniosek o wymianę karty kierowcy z między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. właściwe organy dostarczają kartę zastępczą nie później niż 2 miesiące po złożeniu wniosku.
Niezależnie od art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 kierowca może kontynuować jazdę do momentu otrzymania nowej karty od organów wydających kartę, pod warunkiem że kierowca może udowodnić, że karta została zwrócona właściwemu organowi, gdy karta została uszkodzona lub działa nieprawidłowo i zażądano jej wymiany.

4. Przedłużenie terminów przewidzianych w dyrektywie 2014/45 / UE
a) Terminy badań przydatności do ruchu drogowego pojazdu, które musiałyby być przeprowadzone między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uznaje się za przedłużone o okres sześciu miesięcy.
b) Ważność świadectw przydatności do ruchu drogowego pojazdu z datą wygaśnięcia między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uznaje się za przedłużony na okres sześciu miesięcy.

5. Przedłużenie terminów przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1071/2009
W przypadku gdy oceny przeprowadzone od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. wykazują, że przedsiębiorstwo nie spełnia wymogu dotyczącego sytuacji finansowej określonego w art. 3 ust. 1 lit. c tego rozporządzenia, termin wyznaczony przez właściwy organ w tym okresie do celów art. 13 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia nie przekracza dwunastu miesięcy.

6. Przedłużenie terminów przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1072/2009
a) Ważność licencji wspólnotowych, które z wygasną między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r., uważa się za przedłużone na okres sześciu miesięcy.
b) Ważność zaświadczeń dla kierowców, które wygasną między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uważa się za przedłużone na okres sześciu miesięcy.
Wskazać należy, że rozporządzenie umożliwi wykonywanie przewoźnikom drogowym wykonywanie usług transportowych poza terytorium Polski. Brak ujednolicenia przepisów  przez kraje UE lub wydanie przepisów krajowych, które miały zastosowanie na terytorium danego kraju uniemożliwiały polskim przewoźnikom wykonywanie usług transportowych przez kierowców, którzy nie zdołali przedłużyć lub uzyskać nowych dokumentów – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Rozporządzenie jest w trakcie procedowania. Po jego przyjęciu i opublikowaniu będzie miało bezpośrednie zastosowanie w każdym państwie członkowskim.
Komunikat KE dostępny jest https://ec.europa.eu/transport/media/news/2020-04-29-coronavirus-package-measures-support-transport-sector_en

(opr. Kancelaria transportowa ITD-PIP)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.