Konto pracodawcy


Uwaga na świąteczne zakazy ruchu dla ciężarówek w UE!

Trzy i pół tysiąca złotych łącznie może stracić firma za jazdę ciężarówką w okresie objętym zakazem. Uwaga, bo ukarani mogą zostać także kierujący pojazdem i zarządzający transportem. Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców przypominają, że okres między 20 a 22 kwietnia to dni, kiedy przejazd tirami w znacznym stopniu będzie ograniczony ze względu na zakazy ruchu wydane dla pojazdów powyżej 12 ton DMC.

Polska
Na terenie Polski to rozporządzenie ministra transportu z dn. 31 lipca 2017 roku określa adresatów i dni obowiązywania zakazu ruchu dla ciężarówek. Ograniczenia  wydawane dla pojazdów ciężarowych dotyczą tych samochodów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 12 ton
z wyłączeniem autobusów oraz aut należących do:
•    policji
•    ITD
•    straży granicznej
•    służby celnej
•    sił zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej
•    Biura Ochrony Rządu

Także jednostki ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa chemicznego i służb ochrony radiologicznej oraz pozostałych pojazdów wyszczególnionych w ustawie nie są objęte tymi przepisami. Rozporządzenie nie dotyczy m.in. przewoźników dokonujących przewozu towarów spożywczych i określonych jako szybko psujące się, takich jak: mięso, ryby, produkty mleczarskie czy też kwiaty, zatem kierowcy tych pojazdów mogą przemieszczać się bez obaw. Natomiast większość pozostałych winno liczyć się z ryzykiem mandatu w wysokości od 200 do 500 PLN. Kara w wysokości 1000 PLN od września ubiegłego roku grozi także zarządzającemu transportem, a dwa razy tyle będzie musiał zapłacić przewoźnik za naruszenie ograniczeń w ruchu. Łączna strata za jazdę w zakazach wyniesie zatem 3 500 PLN, nie licząc zakazu dalszej jazdy, a w skrajnych przypadkach nawet usunięcia pojazdu z drogi w bezpieczne miejsce – mówi Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. Należy pamiętać, że w dniu ustawowo wolnym od pracy zakaz ruchu dla ciężarówek obowiązuje w godzinach 8:00-22:00, zaś w dniu poprzedzającym święto pojazdy te nie mogą poruszać się między 18:00 a 22:00 – dodaje.
W 2019 roku na terenie Polski obowiązują świąteczne zakazy ruchu:
•    21 kwietnia – Wielkanoc
•    22 kwietnia – Wielkanoc
•    1 maja – Święto Pracy
•    3 maja – Święto Państwowe
•    9 czerwca – Zielone Świątki
•    20 czerwca – Boże Ciało
•    15 sierpnia – Wniebowzięcie NMP
•    1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych
•    11 listopada – Dzień Niepodległości
•    25 grudnia – Boże Narodzenie
•    26 grudnia – Boże Narodzenie

Niemcy
U zachodniego sąsiada zakazy ruchu obejmują całą sieć dróg we wszystkie niedziele oraz święta od północy do godziny 22. Ograniczenia dotyczą pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, a także wszystkich samochodów z przyczepami, niezależnie od ciężaru.
W Niemczech niektóre dni świąteczne obowiązują tylko w określonych landach, jak np. Poniedziałek Zielonoświątkowy, który w tym roku przypada na 10 czerwca, a obchodzi się go w Bawarii, Hesji, Nadrenii Północnej-Westfalii i w Nadrenii Palatynatu i Saara – zauważa ekspert OCRK.
Ciężarówki, realizujące przewozy kombinowane (drogowo-kolejowe lub portowo-drogowe), są wyłączone spod zakazu, podobnie jak samochody przewożące towary, które mogą się szybko zepsuć. Jakich zakazów w święta kierowcy powinni się spodziewać w tym roku?
o    19 kwietnia – Wielki Piątek
o    22 kwietnia – Wielkanoc
o    1 maja – Święto Pracy
o    30 maja – Wniebowstąpienie
o    10 czerwca – Poniedziałek Zielonoświątkowy (wybrane landy)
o    3 października - Dzień Zjednoczenia Niemiec
o    31 października – Dzień Reformacji (wybrane landy)
o    1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych (wybrane landy)
o    25 grudnia – Boże Narodzenie
o    26 grudnia – Boże Narodzenie

Francja
Zakazy ruchu we Francji, podobnie jak w Niemczech, dotyczą ciężarówek i zestawów pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony. Podróżując przez tę republikę, należy liczyć się z tym, że regułą jest tam brak możliwości jazdy w soboty od godziny 22 i w przeddzień świąteczny – także od 22:00 do niedzieli lub święta do 22:00, choć też zdarzają się wyjątki.
•    20 kwietnia – Wielka Sobota w godz. 22-24
•    21 kwietnia Wielkanoc – zakaz całodobowy
•    22 kwietnia Wielkanoc
•    1 maja – Święto Pracy
•    8 maja - Dzień Zwycięstwa
•    29 maja – w godz. 22-24
•    30 maja – Wniebowstąpienie
•    8 czerwca – w godz. 22-24
•    9 czerwca – Zielone Świątki - zakaz całodobowy
•    10 czerwca – Zielone Świątki
•    13 lipca – w godz. 22-24
•    14 lipca – Dzień Bastylii – zakaz całodobowy
•    14 sierpnia – w godz. 22-24
•    15 sierpnia Wniebowzięcie NMP
•    31 października – w godz. 22-24
•    1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych
•    11 listopada – Dzień Pamięci
•    24 grudnia – w godz. 22-24
•    25 grudnia – Boże Narodzenie
•    31 grudnia – w godz. 22-24

Europa
Każde europejskie państwo we własnym zakresie reguluje kwestie związane z wydawaniem zakazów dla pojazdów ciężarowych. W obszarach państw takich jak: Belgia, Dania, Holandia czy też Wielka Brytania nie ustanawia się ogólnokrajowych zakazów, a jedynie lokalne. W Grecji zakazy ruchu wydawane dla ciężarówek dotyczą pojazdów o ładowności powyżej 1,5 tony i obowiązują na określonych drogach. W Czechach i na Węgrzech zakazami objęte są pojazdy i zestawy o DMC powyżej 7,5 tony. Należy też obserwować znaki pionowe – takie dodatkowe ograniczenia dla niektórych rodzajów pojazdów wprowadziły polskie miasta m.in. Warszawa, Wrocław, Toruń, Gliwice, czy Sopot.

Latem też jest inaczej
W Polce od ostatniego czerwcowego weekendu do 1 września nie można jeździć ciężarówką w:
•    piątki 18:00-22:00
•    soboty 8:00-14:00
•    niedziele 8:00-22:00

Niemcy zakaz wakacyjny wprowadzili od 1 lipca – 31 sierpnia. Obowiązuje on na niektórych autostradach i drogach federalnych. W tym okresie tirami nie można poruszać się w soboty w godzinach 7-20. Węgrzy w wakacje wprowadzili zakaz jazdy od soboty od godz. 15 do niedzieli do 22:00. Zaś w Czechach ograniczenia obowiązują w piątki między 17:00 a 21:00 oraz w soboty w godzinach 7 – 13. Zakazy ruchu dla ciężarówek są dla kierowców prawdziwą zmorą. Nic dziwnego, zważywszy, że w każdym z państw ustanawiane są oddzielnie, a nawet w obrębie jednego kraju może wyglądać to różnie.

(źr. OCRK)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
Zmiany w transporcie lekkim – czyli busy na europejskich drogach
Pracownicze Plany Kapitałowe w 10 pytaniach i odpowiedziach
Niższa stawka PIT od 1 października a rok podatkowy
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Polski sektor TSL w czołówce inwestycji – czeka go intensywny rozwój?
Spada popyt na aircargo, a zdolność przewozowa linii lotniczych rośnie
O kosztach budowy dróg – ile za ile?
Unia zaprzecza sama sobie i stawia cele nie do spełnienia
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Jak współpracować z sieciami DIY – co radzi Dachser eksporterom?
JF Hillebrand przechodzi rebranding i realizuje ambitny plan rozwoju
Opłaty drogowe w Serbii można już rozliczać metodą post-pay
Media Expert otwiera magazyn cross-dockowy w MMP Bydgoszcz
LPP uruchomiło magazyn e-commerce w Rumunii
GLS stawia na ekologiczne pojazdy
GLS Poland partnerem WTS Sparta
Linie Emirates przewiozły już 46 mln ton cargo z/do Warszawy
Komunikacja międzykulturowa na 25-lecie WISTA Poland
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC