Dodaj ogłoszenie o pracy


Kary administracyjne w systemie SENT – przewozy kolejowe

Od 1 sierpnia 2018 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące kar administracyjnych związanych z przewozem towarów w ramach krajowej sieci kolejowej. 14 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tzw. SENT · Celem nowych regulacji jest skuteczniejsze monitorowanie transportu „towarów wrażliwych”.

Po nowelizacji ustawa oprócz transportu drogowego, objęła również transport kolejowy. Znacznie zwiększył się też zakres towarów objętych monitorowaniem. W katalogu oprócz towarów, które były śledzone w transporcie drogowym od 2017 roku, znalazły się teraz produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne zagrożone brakiem dostępności na terytorium Polski. Wprowadzono także szereg istotnych zmian dla przewoźników i kierowców w zakresie sankcji. Nowe przepisy dotyczące nakładania kar pieniężnych związanych z przewozem towarów w ramach krajowej sieci kolejowej zaczną obowiązywać od 1 sierpnia. W ustawie wskazane zostały podmioty, które mają obowiązek zgłaszania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów zgodnie z wyszczególnioną listą, na odpowiednio przygotowanej platformie internetowej PUESC (www.puesc.gov.pl) – system SENT.
- Operatorzy logistyczni nie zostali wymienieni w katalogu określającym zakres podmiotowy ustawy. Mając jednak na uwadze zabezpieczenie szeroko rozumianych interesów klientów i podwykonawców oraz zagwarantowanie najwyższego poziomu świadczonych usług, DB Schenker udostępnia klientom narzędzia, które umożliwiają podanie numerów SENT związanych z wysyłką (numer referencyjny i klucz dla przewoźnika) w przekazywanym zleceniu oraz wydrukowanie ich na dokumentach przewozowych. Na tej podstawie dokonywane są uzupełnienia danych dotyczących przewozu zgłoszonej przesyłki - wyjaśnia Piotr Łoboda, doradca klienta DB SCHENKERinfo.

Nowelizacja wprowadziła też regulacje ułatwiające zgłaszanie towarów wrażliwych. Od 14 czerwca można dokonywać zbiorczych zgłoszeń oraz stosować jedynie Nomenklaturę Scaloną (CN) – opracowaną przez Komisję Europejską, a nie określanie rodzaju towaru według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Dzięki temu rozwiązany zostanie problem niewłaściwej klasyfikacji towarów.

(źr. DB Schenker)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.