Konto pracodawcy


Kontrola trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce!

Połowa lata już za nami, ale jeszcze wielu z nas wakacyjne wojaże ma wciąż przed sobą. Podczas kontroli trzeźwości za granicą może spotkać nas przykra niespodzianka. W niektórych państwach policyjny alkomat może wykazać więcej promili niż w innych, mimo że zawartość alkoholu w wydychanym przez nas powietrzu będzie taka sama.
Promile nie wszędzie takie same

Wszystkie alkomaty mierzą zawartość alkoholu w miligramach na jeden litr wydychanego powietrza. Z kolei prawo określa limity dla kierowców, stosując jednostkę zawartości alkoholu we krwi – czyli promile. Alkomaty podają wynik w promilach po przeliczeniu jednej wartości na drugą, stosując tzw. BBR (ang. Blood Breath Ratio), jednak BBR może się różnić w poszczególnych krajach.
W Europie używane są trzy wartości przelicznika BBR – 2300:1, 2100:1 (taki obowiązuje w Polsce) oraz 2000:1. Oznacza to, że wynik badania policyjnym alkomatem w zależności od kraju może się różnić o nawet 15%, pomimo identycznej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.
Gdy wykonamy pomiar alkomatem skalibrowanym w Polsce, może się okazać, że prawidłowo działające urządzenie potwierdzi naszą gotowość do prowadzenia samochodu. Jednak w wyniku kontroli dokonanej przez np. brytyjską policję możemy stracić prawo jazdy.
Badanie badaniu nierówne
Dla przykładu, załóżmy, że podczas wycieczki na popularną Maltę (gdzie według prawa można prowadzić samochód, mając nie więcej niż 0,8 ‰ we krwi) wypiliśmy wieczorem kilka piw. Zabrany z Polski alkomat wskazuje rano zawartość alkoholu we krwi na poziomie 0,76 ‰, więc możemy zdecydować się wsiąść za kierownicę. Niestety, chwilę później podczas kontroli, maltański alkomat policyjny wskazuje wartość 0,83 ‰, czyli powyżej dopuszczalnego limitu. Jak to możliwe? W jednym litrze wydychanego powietrza mieliśmy 0,36 mg alkoholu. W przypadku polskiego przelicznika BBR na poziomie 2100:1 wynik dla zawartości alkoholu we krwi jest niższy niż na Malcie, gdzie BBR wynosi 2300:1. Jest to różnica, która może zaważyć na wyniku kontroli policyjnej. Z punktu widzenia polskiego kierowcy szczególną uwagę należy zachować w krajach, gdzie BBR jest wyższy niż 2100:1. W Europie te kraje to wspomniana już Malta, a także Wielka Brytania oraz Irlandia – tam BBR wynosi 2300:1. Z kolei w Danii, Finlandii, Francji, Norwegii, Hiszpanii i Szwecji przelicznik jest niższy niż w Polsce i wynosi 2000:1. Jeżeli wracamy z tych krajów, mając alkomat ustawiony na tamtejszy BBR, należy koniecznie go zmienić na przelicznik obowiązujący w Polsce, ponieważ wyniki będą zaniżone.
– Odmienne wartości przelicznika BrAC na BAC w różnych krajach bywają zaskoczeniem dla kierowców. Najlepszym rozwiązaniem jest powstrzymanie się przed spożywaniem alkoholu, jeżeli zamierzamy krótko po tym prowadzić. Jednak gdy zajdzie potrzeba upewnienia się co do naszego stanu trzeźwości, najlepiej używać alkomatu, w którym można przełączać przeliczniki BBR stosowane w poszczególnych państwach – wyjaśnia Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Skontrolowane urzędy miast i urzędy marszałkowskie informacje nt. śmierci przedsiębiorców prowadzących działalność na podstawie uprawnień wynikających z wydanych zezwoleń, koncesji i licencji oraz z wpisu do rejestru działalności regulowanej, uzyskiwały najczęściej przypadkowo, zwykle od członków najbliższej rodziny. Jednocześnie obieg informacji w tym zakresie pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędów nie był właściwy (w skontrolowanych urzędach miast, czas uzyskania informacji o śmierci przedsiębiorcy wynosił od jednego do nawet 510 dni od dnia zgonu, natomiast w urzędach marszałkowskich - od trzech do 1381 dni). W czterech z pięciu skontrolowanych urzędów miast, pracownicy nie inicjowali procedury wykreślenia zmarłego przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inicjowali ją z opóźnieniem wynoszącym nawet 635 dni.

(red/źr. AlcoSense Laboratories)

 

kobiety w logistyce
DHL nagrodzony za projekt Women in Managament
Coraz więcej kobiet zostaje listonoszkami
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
OCRK o niewzruszalności mandatu karnego
Wdrożenie inteligentnych tachografów – więcej pytań niż wiadomych!
Zasady odpoczynku kierowcy pojazdu ciężarowego na promie – o czym pamiętać nale ...
Zmiany zasad rozliczania kryptowalut – jak to działa?
Jedziesz na Węgry – koniecznie weź ze sobą dokument o badaniu technicznym
Czy w roku 2019 zdrożeje OC?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Przewoźnicy płaczą i płacą - czyli o wynagrodzeniach minimalnych w Europie
Czynsze za wynajem powierzchni magazynowych utrzymają trend wzrostowy w 2019 r.
Psucie prawa – o ustawodawstwie celnym UE oczami brokera celnego!
Co zdominuje transport w 2019 roku?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Szymon Bielas CEO DB Schenker North&East Europe
FM Logistic buduje magazyn farmaceutyczny za 20 mln euro
Ile zarobią inwestorzy na CPK?
DHL partnerem logistycznym światowego tournée Bryana Adamsa „Shine A Light” 201 ...
Inteligentne opony już wkrótce w naszych autach – jakie będą miały funkcje?
ID Logistics podsumowało przychody za 2018 rok
Dziewiąta edycja Transport Week 2019 już za trzy tygodnie w Gdyni
DB Schenker uruchomił połączenie intermodalne między Polską a Turcją
Poczta Polska uruchomiła międzynarodową przesyłkę paletową
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC