Konto pracodawcy


Kontrola trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce!

Połowa lata już za nami, ale jeszcze wielu z nas wakacyjne wojaże ma wciąż przed sobą. Podczas kontroli trzeźwości za granicą może spotkać nas przykra niespodzianka. W niektórych państwach policyjny alkomat może wykazać więcej promili niż w innych, mimo że zawartość alkoholu w wydychanym przez nas powietrzu będzie taka sama.
Promile nie wszędzie takie same

Wszystkie alkomaty mierzą zawartość alkoholu w miligramach na jeden litr wydychanego powietrza. Z kolei prawo określa limity dla kierowców, stosując jednostkę zawartości alkoholu we krwi – czyli promile. Alkomaty podają wynik w promilach po przeliczeniu jednej wartości na drugą, stosując tzw. BBR (ang. Blood Breath Ratio), jednak BBR może się różnić w poszczególnych krajach.
W Europie używane są trzy wartości przelicznika BBR – 2300:1, 2100:1 (taki obowiązuje w Polsce) oraz 2000:1. Oznacza to, że wynik badania policyjnym alkomatem w zależności od kraju może się różnić o nawet 15%, pomimo identycznej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.
Gdy wykonamy pomiar alkomatem skalibrowanym w Polsce, może się okazać, że prawidłowo działające urządzenie potwierdzi naszą gotowość do prowadzenia samochodu. Jednak w wyniku kontroli dokonanej przez np. brytyjską policję możemy stracić prawo jazdy.
Badanie badaniu nierówne
Dla przykładu, załóżmy, że podczas wycieczki na popularną Maltę (gdzie według prawa można prowadzić samochód, mając nie więcej niż 0,8 ‰ we krwi) wypiliśmy wieczorem kilka piw. Zabrany z Polski alkomat wskazuje rano zawartość alkoholu we krwi na poziomie 0,76 ‰, więc możemy zdecydować się wsiąść za kierownicę. Niestety, chwilę później podczas kontroli, maltański alkomat policyjny wskazuje wartość 0,83 ‰, czyli powyżej dopuszczalnego limitu. Jak to możliwe? W jednym litrze wydychanego powietrza mieliśmy 0,36 mg alkoholu. W przypadku polskiego przelicznika BBR na poziomie 2100:1 wynik dla zawartości alkoholu we krwi jest niższy niż na Malcie, gdzie BBR wynosi 2300:1. Jest to różnica, która może zaważyć na wyniku kontroli policyjnej. Z punktu widzenia polskiego kierowcy szczególną uwagę należy zachować w krajach, gdzie BBR jest wyższy niż 2100:1. W Europie te kraje to wspomniana już Malta, a także Wielka Brytania oraz Irlandia – tam BBR wynosi 2300:1. Z kolei w Danii, Finlandii, Francji, Norwegii, Hiszpanii i Szwecji przelicznik jest niższy niż w Polsce i wynosi 2000:1. Jeżeli wracamy z tych krajów, mając alkomat ustawiony na tamtejszy BBR, należy koniecznie go zmienić na przelicznik obowiązujący w Polsce, ponieważ wyniki będą zaniżone.
– Odmienne wartości przelicznika BrAC na BAC w różnych krajach bywają zaskoczeniem dla kierowców. Najlepszym rozwiązaniem jest powstrzymanie się przed spożywaniem alkoholu, jeżeli zamierzamy krótko po tym prowadzić. Jednak gdy zajdzie potrzeba upewnienia się co do naszego stanu trzeźwości, najlepiej używać alkomatu, w którym można przełączać przeliczniki BBR stosowane w poszczególnych państwach – wyjaśnia Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Skontrolowane urzędy miast i urzędy marszałkowskie informacje nt. śmierci przedsiębiorców prowadzących działalność na podstawie uprawnień wynikających z wydanych zezwoleń, koncesji i licencji oraz z wpisu do rejestru działalności regulowanej, uzyskiwały najczęściej przypadkowo, zwykle od członków najbliższej rodziny. Jednocześnie obieg informacji w tym zakresie pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędów nie był właściwy (w skontrolowanych urzędach miast, czas uzyskania informacji o śmierci przedsiębiorcy wynosił od jednego do nawet 510 dni od dnia zgonu, natomiast w urzędach marszałkowskich - od trzech do 1381 dni). W czterech z pięciu skontrolowanych urzędów miast, pracownicy nie inicjowali procedury wykreślenia zmarłego przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inicjowali ją z opóźnieniem wynoszącym nawet 635 dni.

(red/źr. AlcoSense Laboratories)

 

kobiety w logistyce
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2018”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
Dobre auto z drugiej ręki – jak je rozpoznać w gąszczu ofert?
Jak skutecznie zarządzać „ogonem zakupowym”? - case study
Jakie są prawa i obowiązki pracowników przy kontrolach zwolnień lekarskich
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
Alimenciarze zza kółka nie uciekną od płatności
Co raz mniej upadłości firm – w maju 2019 spadek o 4,5 proc.
Przejścia graniczne pod kontrolą - NIK zbiera opinie internautów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
W Czechach już niedługo ruszy satelitarny system opłat drogowych - jesteś gotowy ...
Kuehne+Nagel podpisał umowę z wiedeńskim lotniskiem na obsługę farmaceutyków
Raben w trosce o zmiany klimatyczne inwestuje w proekologiczne pojazdy
FM Logistic ogłasza wyniki za rok 2018/19
Dachser otworzył kolejny oddział w Azji Południowej
Accolade zapowiada budowę kolejnych powierzchni magazynowych w Polsce
M7 przejęło Eurologis Centrum Logistyczne
Poczta Polska testuje RFID w identyfikacji przesyłek
Agility partnerem logistycznym wyścigów Porsche Carrera Cup Asia
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC