Dodaj ogłoszenie o pracy


Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwagi do Pakietu Mobilności

Międzynarodowa konfederacja The Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE) po raz kolejny obradowała w Brukseli. Dwudniowe spotkanie poświęcono tzw. inteligentnym tachografom, które od czerwca 2019 r. mają być montowane we wszystkich nowych pojazdach ciężarowych oraz propozycjom dotyczącym Pakietu mobilności.

CORTE to jedna z międzynarodowych platform transportowych, która powstała w 2004 r. z inicjatywy przedstawicieli władz wykonawczych z kilku krajów Unii Europejskiej. Głównym jej celem jest zrzeszenie ludzi i organizacji z Europy i spoza jej granic, odpowiedzialnych za transport drogowy, bezpieczeństwo oraz ochronę ruchu drogowego. Podczas ostatniego spotkania CORTE, które odbyło się pod koniec maja, zwrócono szczególną uwagę na przepisy związane z tzw. inteligentnymi tachografami. Przedstawiciele konfederacji podkreślają, że producentom samochodów ciężarowych potrzeba co najmniej 6-ciu miesięcy na wdrożenie nowych technologii. Dlatego też niezwykle ważne jest szybkie zakończenie prac związanych z przygotowaniem nowego systemu zabezpieczeń, strukturą danych oraz nowymi kartami do tachografów. - Producenci tachografów oraz samochodów ciężarowych mają coraz mniej czasu na przystosowanie się do nowych przepisów. Jednocześnie wciąż pojawiają się kolejne propozycje zmian. Jednak ze względu na wysoką złożoność systemu wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji w znacznym stopniu zagroziłoby wdrożeniu nowych tachografów w wyznaczonym terminie. Opóźnienie w którymkolwiek z obszarów może skutkować przesunięciem daty gotowości tachografów do montażu – mówi Piotr Żółty, Główny Ekspert, reprezentujący firmę INELO w organizacji CORTE.
Kolejne uwagi do pakietu mobilności
Podczas spotkania uczestnicy omawiali również kolejne propozycje zmian zgłaszanych w ramach prac nad Pakietem mobilności odbywających się w Parlamencie Europejskim. Najwięcej uwagi poświęcono obowiązkowi montowania tachografów w busach i pojazdach powyżej 2,4 tony oraz proponowanym regulacjom dotyczącym odpoczynku kierowców. - Jedną z ważniejszych zmian, która pojawiły się w trakcie negocjacji, jest obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony, czyli w popularnych busach. Wymóg ten miałaby dotyczyć jedynie busów kursujących w transporcie międzynarodowym, których waga wynosi ponad 2,4 tony. Pojawił się również pomysł wyłączenia z obowiązku montowania tachografów pojazdów powyżej 44 ton, wykorzystywanych głównie przy budowie dróg i infrastruktury transportowej – dodaje Piotr Żółty.
Uczestnicy poruszyli również problem niespójnych regulacji dotyczących odpoczynku kierowców. Członkowie CORTE zwrócili uwagę na zaproponowane odmienne zasady dla kierowców w przypadku odpoczynków tygodniowych w transporcie towarów i transporcie osób. Obecnie odpoczynek tygodniowy musi być odebrany w proporcji co najmniej jeden odpoczynek regularny i jeden skrócony w ciągu dwóch tygodni. W Pakiecie mobilności pojawiła się propozycja, żeby odpoczynki mogły być odbierane w modelu co najmniej dwa odpoczynki regularne i dwa odpoczynki skrócone w ciągu czterech tygodni, co zwiększyłoby elastyczność czasu pracy kierowców. Jednakże w trakcie negocjacji w Parlamencie Europejskim wnioskowano, aby nowy sposób zastosować jednie do przewozu rzeczy, a obecny do rozliczania czasu pracy przy przewozie osób. - Zwróciliśmy uwagę na fakt, że taki sposób rozliczania pracy spowoduje poważne problemy z kontrolą czasu pracy. Kierowca może przecież jeździć naprzemiennie, wożąc zarówno towary jak i ludzi. W takim przypadku bardzo trudno będzie określić, według których zasad należy rozliczać jego czas pracy –  tłumaczy Piotr Żółty.

W trakcie spotkania CORTE omówiono większość propozycji zarejestrowanych w trakcie negocjacji. Istotny jest fakt, ze wiele z nich pojawiło się z inicjatywy europejskich stowarzyszeń firm transportowych. - Obecnie odpoczynki odbierane są w modelu 45 minut lub 15 minut plus 30 najpóźniej po 4,5 godzinach jazdy. Optowano, by przerwa mogła być podzielona na 3 części po 15 minut, przy czym nie byłaby brana pod uwagę przerwa w ciągu dwóch pierwszych godzin jazdy. Zaproponowano również, aby można było przerwać odpoczynek tygodniowy regularny przeprawą promową, jeżeli jej długość wynosi nieprzerwanie co najmniej 24 godziny. To ważne dla kierowców, którzy wykonują bardzo długi rejsy i na promie spędzają ponad dobę. Finalna wersja Pakietu mobilności jest przez cały czas negocjowana na spotkaniach Parlamentu, równolegle prace nad nim trwają też na spotkaniach Rady. Dokument z podsumowaniem wypracowanych przez CORTE uwag zostanie przekazany do Parlamentu Europejskiego jeszcze w czerwcu – dodaje Piotr Żółty.

(źr. INELO)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.