Konto pracodawcy


Koniec manipulacji w transporcie – KE pracuje nad nowymi rozwiązaniami

W marcu 2018 r. w Brukseli odbyło się kolejne spotkanie międzynarodowej konfederacji CORTE, podczas którego debatowano m.in. nad systemem automatycznego ważenia ciężarówek oraz plombowania tachografów w pojazdach. Nadrzędnym celem tych prac jest ograniczenie naruszeń i manipulacji dokonywanych na terenie UE.

Marcowe spotkanie CORTE zostało zwołane z inicjatywy członków Enforcement Working Group, czyli grupy działającej na rzecz ujednoliconego systemu egzekwowania przepisów w całej UE i poza nią. Projekt, którym obecnie zajmuje się zespół, dotyczy automatycznego systemu ważenia pojazdów ciężarowych. Jak wskazują eksperci, zbyt duża masa pojazdu z załadunkiem to jedno z najpoważniejszych naruszeń popełnianych przez firmy transportowe, które może skutkować nawet odbiorem licencji na wykonywanie przewozów. W Polsce, kara nakładana na przedsiębiorcę za przeciążenie pojazdu wynosi od 500 do 15 000 złotych. - Komisja Europejska pracuje nad projektem wdrożenia systemu do automatycznego ważenia pojazdów ciężarowych. Według wstępnych ustaleń pomiary te miałyby odbywać się przy pomocy czujników zamontowanych przy osiach ciężarówki, a następnie wyniki te byłyby rejestrowane w tachografie. Prace Komisji w tym zakresie są o tyle istotne, że mogą ograniczyć problem przeciążonych pojazdów w całej Europie. Z danych Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wynika, że nawet co trzecia ciężarówka poruszająca się po polskich drogach waży ponad wyznaczoną normę – mówi Piotr Żółty z firmy INELO, będącej członkiem CORTE.

Kolejny temat, którym zajęła się Komisja Europejska w celu walki z nieuczciwymi praktykami kierowców jest plombowanie systemu tachografów w pojazdach. Obecnie, zabezpieczeniu podlega tylko czujnik ruchu oraz tachograf, bez uwzględnienia okablowania systemu. Dużo wątpliwości budzi również brak jednolitych wytycznych, co do samego procesu plombowania, który może różnić się w zależności od rodzaju i marki pojazdu. - Według wstępnych planów Komisji Europejskiej, projekt nowego, jednolitego systemu plombowania powinien zbiec się w czasie z obowiązkiem montowania inteligentnych tachografów w pojazdach ciężarowych. Jest to inicjatywa, mająca usprawnić pracę inspekcji kontrolnych w całej Europie oraz utrudnić możliwość ewentualnych naruszeń ze strony kierowców. Według danych przedstawionych przez przedstawiciela duńskiej policji, ilość wykrytych manipulacji związanymi z tachografami stale wzrasta i w ubiegłym roku było ich ponad dwa razy więcej niż w roku 2015 – dodaje Piotr Żółty.  
Istotną zmianą w zakresie tachografów i ich wymiany bądź naprawy może okazać się również wytyczna, nad którą Komisja Europejska pracuje od dwóch lat. Od października 2012 r. firmy transportowe mają obowiązek montowania w tachografach czujników ruchu najnowszej generacji. Problematyczne okazują się jednak sytuacje, w których dochodzi do uszkodzenia wyłącznie czujnika ruchu. W przepisach nie została bowiem doprecyzowana kwestia, czy przy naprawie element może być zastąpiony przez ten sam model, czy musi być wymieniony na nowszą wersję.
- Stosowane praktyki różnią się w zależności od interpretacji przepisów przez warsztaty samochodowe. W skrajnych przypadkach dochodziło nawet do nakładania kar w wysokości kilkuset euro na przewoźników kontrolowanych przez francuską inspekcję drogową. Komisja Europejska ustaliła jednak, że przy wymianie wyłącznie elementu, a nie całego tachografu, zastosowanie będzie miał stan rzeczy obowiązujący przy pierwszej rejestracji pojazdu. Jeśli w tym momencie w samochodzie zamontowany był czujnik starszej generacji, to może on być zastosowany ponownie przy ewentualnej naprawie – wyjaśnia Żółty.
Wytyczna Komisji Europejskiej zacznie obowiązywać automatycznie wraz z jej publikacją. Według wstępnych planów organu nastąpi to jeszcze w tym półroczu.

(źr. INELO)

 

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w transporcie lekkim – czyli busy na europejskich drogach
Pracownicze Plany Kapitałowe w 10 pytaniach i odpowiedziach
Niższa stawka PIT od 1 października a rok podatkowy
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
O kosztach budowy dróg – ile za ile?
Unia zaprzecza sama sobie i stawia cele nie do spełnienia
Dostawa alkoholi a wyzwania w okresie przedświątecznym - komentarz eksperta
Pakiet mobilności nie do zatrzymania?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Opłaty drogowe w Serbii można już rozliczać metodą post-pay
Media Expert otwiera magazyn cross-dockowy w MMP Bydgoszcz
LPP uruchomiło magazyn e-commerce w Rumunii
GLS stawia na ekologiczne pojazdy
GLS Poland partnerem WTS Sparta
Linie Emirates przewiozły już 46 mln ton cargo z/do Warszawy
Komunikacja międzykulturowa na 25-lecie WISTA Poland
Volvo Trucks działa już 25 lat na polskim rynku
Poczta Polska tworzy coraz więcej miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC