Konto pracodawcy


Co zmieni się w ustawie o transporcie drogowym? Ważne informacje dla przewoźników!

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie o transporcie drogowym. O tym co mogą zmienić nowe jej zapisy, komentuje poniżej Mateusz Włoch, reprezentujący markę INELO.


Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów projektu zmian ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu eliminowanie nieuczciwej konkurencji pomiędzy przewoźnikami, zapewnienie większej ochrony rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją ze strony firm transportowych spoza UE oraz dostosowanie polskiego prawa do rozwiązań obowiązujących we wszystkich krajach członkowskich. Doprecyzowane zostaną również przepisy dotyczące kontroli przewoźników.
A konkretnie…
Projekt, który był skierowany do Rady Ministrów, zakłada przede wszystkim zmianę taryfikatora naruszeń. Zmienią się zasady karania, m.in. maksymalna kara za wszystkie naruszenia dla osoby zarządzającej będzie teraz wynosić 5000 zł, a maksymalna kara dla przedsiębiorcy podczas kontroli drogowej wzrośnie z 10 000 zł do 15 000 zł.  Taryfikator zostanie w pełni dostosowany do unijnego rozporządzenia 403/2016 i będzie zawierał podział naruszeń na poważne (PN), bardzo poważne (BPN) i najpoważniejsze (NN). Pojawią się kary za naruszenia, za które do tej pory w Polsce ITD nie sankcjonowało, np. za brak wpisu kraju rozpoczęcia/zakończenia pracy w tachografie cyfrowym, czy przekroczenie 10 godzin czasu pracy wykonywanej w porze nocnej. Doprecyzowane zostaną przepisy odnoszące się do postępowań w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika w celu np. uruchamiania procedury za najpoważniejsze naruszenia, których kierowcy dopuścili się w innych krajach. Zgodnie z informacją z Ministerstwa, ważne zmiany pojawią się również w przypadku transportu intermodalnego. Projekt przewiduje ponadto, że w przypadku wykonywania operacji transportu intermodalnego (przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) wysyłający będzie musiał sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której prawidłowo określona zostanie masa kontenera lub nadwozia wymiennego. Przewoźnik drogowy będzie musiał okazać taką deklarację na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego).

Kiedy zmiany wejdą w życie?
Wyżej wymieniony projekt będzie procedowany jako projekt rządowy. W przygotowanym dokumencie wprowadzono przewidywany termin wejścia w życie większości zmian na 1 czerwca 2018 r. Kolejnym etapem będzie skierowanie projektu do Sejmu.  

Z pełną treścią projektu skierowanego do Rady Ministrów można zapoznać się szczegółowo na stronach Rządowego Centrum Legislacji:
• Zmiany w Ustawie: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12298452/12433566/12433567/dokument331241.pdf
• Zmiany w taryfikatorze (załączniki do ww. Ustawy): https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12298452/12433566/12433567/dokument331244.pdf

(red./źr. INELO)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL wdraża nowy system zapewniający pełną przejrzystość łańcucha dostaw
Rohlig Suus Logistics otwiera nowy oddział w Kielcach
Polak wicemistrzem OPTIFUEL CHALLENGE 2019!
Agility zainwestowało 18 mln USD w technologie ekologiczne dla łańcuchów dostaw
Wyniki Kuehne + Nagel po pierwszych dziewięciu miesięcach 2019 r.
FSE z Bielska-Białej gotowa do produkcji elektrycznych aut dostawczych
Transport pełen wyzwań - Fracht FWO dostawcą project cargo na Ukrainę
Gefco i ArtiShock tworzą aplikację, która zwiększy wydajność łańcucha dostaw
Jak rozwój sieci 5G wpłynie na autonomiczne pojazdy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC