Konto pracodawcy


Co zmieniło się w odprawach i kontrolach celnych w 2018 roku?

Rok 2018 zapowiada się rokiem dużych zmian w służbie celnej – mówi Grzegorz Banyś, dyrektor regionu w agencji celnej Rusak Business Services. - Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) rozszerzyła działalność instytucji Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO). Głównym celem wprowadzanych zmian miało być usprawnienie pracy oddziałów celnych i zwiększenie ich skuteczności, a jak jest w rzeczywistości i co się zmieniło?

Narzędzie CUDO polega na rozdzieleniu faktycznego miejsca przedstawienia towaru do odprawy od miejsca elektronicznej obsługi zgłoszenia celnego. System ten wprowadzono w części oddziałów celnych już w 2014 r. Od 2 stycznia 2018 roku programem CUDO objęto wszystkie oddziały celne wewnętrzne - z wyłączeniem oddziałów granicznych i pocztowych - w ramach danego urzędu celno-skarbowego. Wdrożenie CUDO wymaga odpowiednich zmian w pozwoleniach na stosowanie uproszczeń takich jak: wpis do rejestru zgłaszającego, zgłoszenie uproszczone, odprawa scentralizowana oraz uproszczenia w tranzycie w zakresie określenia oddziału właściwego do obsługi elektronicznych komunikatów. Zmiany obejmują również pozwolenia na procedury specjalne. Dotyczą one numerów oddziałów celnych, na adres których przesyła się elektroniczne komunikaty, a nie zmian w realizacji samego pozwolenia.  Jednakże jak podkreśla Grzegorz Banaś z Rusak Business Services - CUDO i odziały satelickie nie zawsze pracują w tych samych godzinach i dniach (przeważnie satelity pracują krócej i bez sobót), a to powoduje konieczność korzystania z głównego CUDO - przedstawianie towarów, legalizacja świadectw, obsługa TIR. Niektóre czynności są wyłączone z zakresu obowiązków oddziałów obsługowych, więc trzeba je i tak realizować bezpośrednio w CUDO np.: wnioski, potwierdzenia wywozów, procedura awaryjna, itp. Przejęcie spraw z kilku satelit przez jedną jednostkę CUDO powoduje problemy komunikacyjne np. ciężko dodzwonić się do dyspozytora, kierownika. Niektóre działania oddziałów obsługowych są uzależnione od CUDO lub wymagają współpracy z CUDO, a ta współpraca, jak dotąd układa się średnio dobrze. Kolejnym minusem jest sposób prowadzenia kontroli, które przeprowadzane są zarówno przez CUDO, jak i oddziały satelickie - w przypadku decyzji o kontroli odprawa znacznie się wydłuża.
(red./źr. Rusak Business Services)

 

kobiety w logistyce
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2018”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
Dobre auto z drugiej ręki – jak je rozpoznać w gąszczu ofert?
Jak skutecznie zarządzać „ogonem zakupowym”? - case study
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
Alimenciarze zza kółka nie uciekną od płatności
Co raz mniej upadłości firm – w maju 2019 spadek o 4,5 proc.
Przejścia graniczne pod kontrolą - NIK zbiera opinie internautów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
MLP Group podwoiło poziom komercjalizacji
UPS i Izba Gospodarki Elektronicznej łączą siły
Jak wygrać rywalizację o największe talenty?
Transporty Fracht FWO do Japonii
W Czechach już niedługo ruszy satelitarny system opłat drogowych - jesteś gotowy ...
Kuehne+Nagel podpisał umowę z wiedeńskim lotniskiem na obsługę farmaceutyków
Raben w trosce o zmiany klimatyczne inwestuje w proekologiczne pojazdy
FM Logistic ogłasza wyniki za rok 2018/19
Dachser otworzył kolejny oddział w Azji Południowej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC