Konto pracodawcy


Co zmieniło się w odprawach i kontrolach celnych w 2018 roku?

Rok 2018 zapowiada się rokiem dużych zmian w służbie celnej – mówi Grzegorz Banyś, dyrektor regionu w agencji celnej Rusak Business Services. - Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) rozszerzyła działalność instytucji Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO). Głównym celem wprowadzanych zmian miało być usprawnienie pracy oddziałów celnych i zwiększenie ich skuteczności, a jak jest w rzeczywistości i co się zmieniło?

Narzędzie CUDO polega na rozdzieleniu faktycznego miejsca przedstawienia towaru do odprawy od miejsca elektronicznej obsługi zgłoszenia celnego. System ten wprowadzono w części oddziałów celnych już w 2014 r. Od 2 stycznia 2018 roku programem CUDO objęto wszystkie oddziały celne wewnętrzne - z wyłączeniem oddziałów granicznych i pocztowych - w ramach danego urzędu celno-skarbowego. Wdrożenie CUDO wymaga odpowiednich zmian w pozwoleniach na stosowanie uproszczeń takich jak: wpis do rejestru zgłaszającego, zgłoszenie uproszczone, odprawa scentralizowana oraz uproszczenia w tranzycie w zakresie określenia oddziału właściwego do obsługi elektronicznych komunikatów. Zmiany obejmują również pozwolenia na procedury specjalne. Dotyczą one numerów oddziałów celnych, na adres których przesyła się elektroniczne komunikaty, a nie zmian w realizacji samego pozwolenia.  Jednakże jak podkreśla Grzegorz Banaś z Rusak Business Services - CUDO i odziały satelickie nie zawsze pracują w tych samych godzinach i dniach (przeważnie satelity pracują krócej i bez sobót), a to powoduje konieczność korzystania z głównego CUDO - przedstawianie towarów, legalizacja świadectw, obsługa TIR. Niektóre czynności są wyłączone z zakresu obowiązków oddziałów obsługowych, więc trzeba je i tak realizować bezpośrednio w CUDO np.: wnioski, potwierdzenia wywozów, procedura awaryjna, itp. Przejęcie spraw z kilku satelit przez jedną jednostkę CUDO powoduje problemy komunikacyjne np. ciężko dodzwonić się do dyspozytora, kierownika. Niektóre działania oddziałów obsługowych są uzależnione od CUDO lub wymagają współpracy z CUDO, a ta współpraca, jak dotąd układa się średnio dobrze. Kolejnym minusem jest sposób prowadzenia kontroli, które przeprowadzane są zarówno przez CUDO, jak i oddziały satelickie - w przypadku decyzji o kontroli odprawa znacznie się wydłuża.
(red./źr. Rusak Business Services)

 

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
Grupa Raben przejmuje kolejną niemiecką firmę
Action otwiera pierwsze centrum dystrybucyjne w Polsce
CEVA Logistics stawia na rozwój w Azji Południowo – Wschodniej
Hillebrand opracował nowe flexitanki dające 25 proc. oszczędności
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC