Dodaj ogłoszenie o pracy


Kierowcy nie muszą obawiać się zagranicznych kursów?

Dalekie trasy, nowe przepisy, bariera językowa oraz kłopot z rozliczaniem ewidencji czasu pracy – tak wygląda życie kierowcy pracującego na trasach międzynarodowych. Coraz więcej firm ma obawy przed kursami za zachodnią granic. Jak zapewnić komfort kierowcom nie rezygnując z intratnych kontraktów?


Niepokój związany z zagranicznymi wyjazdami najczęściej spowodowany jest nieznajomością przepisów, obowiązujących w danym kraju. Ponadto, o ile dawniej główną obawą kierowców była kradzież, o tyle dziś na uwadze mają oni przede wszystkim własne bezpieczeństwo. Wybierając się w jakąkolwiek trasę kluczowe jest zachowanie spokoju oraz pełne skupienie się na prowadzeniu pojazdu, dlatego warto zawczasu wykluczyć źródła wszelkich możliwych komplikacji.
Minimalne wynagrodzenie zmora UE
Największych trudności przysparzają kursy do Francji i Austrii. W przypadku Austrii główną przyczyną zawirowań jest niedawna zmiana przepisów dotyczących kwoty minimalnego wynagrodzenia. W przypadku delegowania kierowcy do wykonywania kursu na terytorium Austrii pracodawca zobligowany jest przesłać elektroniczne zgłoszenie najpóźniej tydzień przed datą rozpoczęcia trasy. Pracodawca musi również zatrudniać przedstawiciela, który będzie czuwał nad przestrzeganiem przepisów o płacy minimalnej oraz ponosić będzie odpowiedzialność za wszelkie uchybienia w tym temacie. Do obowiązkowego pakietu dochodzą ponadto dokumenty poświadczające posiadanie zagranicznego ubezpieczenia, umowa o pracę, karta płac i ewidencja czasu pracy przetłumaczone na język niemiecki. Choć nie ma wyraźnego wymogu, by kopie dokumentów znajdowały się również w pojeździe, warto dla pewności przekazać je kierowcy przed wyjazdem w trasę. Nieprzestrzeganie przepisów związanych z płacą minimalną w Austrii grozi pracodawcy grzywną od tysiąca do aż 50 tys. euro.
– Choć wypełnienie niezbędnych formularzy jest zadaniem skomplikowanym istotna jest jedna rzecz – nawet nieduże błędy nie wpływają na jego zasadność. Później pojawi się bowiem możliwość korekty wprowadzonych informacji. Najważniejsze jest posiadanie wypełnionego formularza, a nie jego stuprocentowa bezbłędność. W przepisach znajdziemy również zapis o potrzebie posiadania przedstawiciela – tym przedstawicielem może być sam kierowca, który udaje się w podróż. – uspokaja Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP. Analogicznie sprawy się mają w przypadku Francji. Tu, poza nowymi przepisami, dodatkową trudnością są częste awarie elektronicznego systemu zgłaszania kierowców (SIPSI).
Czas to pieniądz
W zawodzie kierowcy stwierdzenie „czas to pieniądz” jest szczególnie trafne. Kluczem do właściwego rozliczania czasu pracy jest w tym przypadku tachograf. – Kodowanie danych na znajdującej się w nim karcie to dopiero początek. Najważniejsze jest bowiem właściwa ich interpretacja. Rozliczanie ewidencji czasu pracy kierowców staje się znacznie prostsze, gdy skorzystamy z pomocy najnowszych technologii – mówi ekspert z kancelarii transportowej ITD-PIP. Dzięki nim możemy dokonać błyskawicznej analizy i obliczania składników wynagrodzeń oraz delegacji, przez co zwalnia pracodawców z konieczności uważnego śledzenia trybu pracy kierowców Na możliwościach jakie dają nowoczesne programy skorzystać mogą w szczególności firmy specjalizujące się w kursach zagranicznych. Nawet w chwili utrudnionego kontaktu z kierowcą zyskują bowiem pewność adekwatnego zapisania i późniejszego przeanalizowania trybu pracy.
Zawsze ubezpieczony na drodze
Najlepszym środkiem zaradczym jest przezorność. Dlatego w czasie długich wyjazdów za granicę warto zachować ostrożność, niemniej bez popadania w paranoję. Jak zminimalizować ryzyko oraz uchronić się przed niespodziewanymi zdarzeniami losowymi? Po pierwsze, ważne jest, by kierowcy przykładali wagę do wszystkich detali, czyli zatrzymywali się w sprawdzonych miejscach, zawsze mieli naładowane telefony, utrzymywali stały kontakt z bliskimi, na bieżąco informując ich o miejscu pobytu. Ponadto warto mieć pod ręką numer telefonu do fachowca, który udzieli specjalistycznej porady odnośnie napotkanych problemów. – Specjalistyczne oprogramowanie rozliczające ewidencję czasu pracy w bardzo dużym stopniu ułatwia życie nie tylko przedsiębiorcom, ale i kierowcom. Warto zauważyć bowiem, że nie stoi za nim sam mechanizm,  a grono doświadczonych ekspertów. Oznacza to, że kierowca może skontaktować się z jednym z naszych specjalistów o dowolnej porze i z każdego kraju, natychmiast otrzymując poradę na temat napotkanych problemów – podsumowuje Mariusz Hendzel z ITD-PIP.

(źr. Kancelaria transportowa IDT-PIP)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.