Dodaj ogłoszenie o pracy


Co zrobić z awarią kart do tachografów?

Czasami kierowcy mają problemy z utratą ważności kart do tachografów. Stają się one nieaktywne nawet na dwa miesiące przed terminem. Ma to związek z błędem certyfikatu cyfrowego – urządzenie uznaje kartę za nieważną. Co wówczas zrobić?

W sytuacji, w której tachograf odczyta kartę jako nieważną, należy niezwłocznie skontaktować się z PWPW. Od urzędu otrzymamy potwierdzenie zgłoszenia awarii oraz możemy ubiegać się o wydanie zaświadczenia, które umożliwi kontynuację jazdy. Ze względu na wyjątkową sytuację, możemy spodziewać się indywidualnego rozpatrywania reklamacji. – - Procedura reklamacyjna jest bezpłatna, jednak należy pamiętać o tym, że nowa karta zostanie wydana na okres, który widnieje na nieaktywnym nośniku. Jeżeli termin ważności upływa z dniem 30 kwietnia 2017 roku, otrzymamy kartę ważną przez jedynie 2 miesiące. Oczywiście inaczej sprawa wygląda w przypadku zdarzenia losowego, czyli utraty lub zagubienia. W tej sytuacji karta wydawana jest na 5 lat – wyjasnia Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP.

Dotychczas odnotowano ok. 1000 przypadków, w których karta okazała się nieaktywna. Pojedyncze sygnały pojawiły się już w poniedziałek, jednak prawdziwa panika nastąpiła w środę. Infolinia Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych – organu, który jest odpowiedzialny za wydanie nośników, przeżywa prawdziwe oblężenie. Firmy, a przede wszystkim kierowcy będący w trasie są zdezorientowani.
Sytuacja jest staje się trudna i stresująca dla kierowcy, kiedy dotknie go ten problem w drodze. Kwestię tę regulują wytyczne KE. Kontynuacja jazdy bez karty jest możliwa, jednak jedynie przez 15 dni. Od tej zasady są pewne wyjątki, a mianowicie kwestia powrotu do bazy – przepisy dopuszczają możliwość wydłużenia tego terminu właśnie w związku z drogą do siedziby firmy. Pamiętajmy jednak, że najważniejsze jest zgłoszenie nieaktywnej karty do odpowiedniego organu, jakim jest PWPW. – Prowadzenie pojazdu w sytuacji, kiedy doświadczyliśmy uszkodzenia nośnika jest możliwe. Należy jednak zastosować się do rozporządzenia UE 165/2014, a mianowicie: na samym początku swojej podróży kierowca zobowiązany jest dokonać wydruku z tachografu. Muszą się na nim znaleźć takie informacje jak dane pojazdu, a na odwrotnej stronie zapisać imię i nazwisko, numer karty kierowcy lub dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdów, czyli prawa jazdy. Następnie niezbędne jest złożenie podpisu oraz oznaczenie okresów pracy, gotowości i odpoczynku. Trasę kończymy kolejnym wydrukiem, na którym tym razem widnieć będą okresy zarejestrowane przez tachograf. W tym miejscu ważne jest, aby pamiętać o wszelkich wydarzeniach, również tych nieprzewidzianych, które miały miejsce podczas podróży, np. czasy gotowości i przerwy oraz awarie pojazdu. Z wydrukiem postępujemy tak samo jak na podczas rozpoczęcia trasy – zapisujemy na nim swoje dane oraz podpisujemy – tłumaczy Mariusz Hendzel,.

Jak zapobiegać problemom
Dobrą praktyką jest częsty odczyt kart. Zapobiega on powstawaniu stresujących sytuacji dla przedsiębiorcy jak i kierowcy, który o problemie dowiaduje się dopiero w drodze. – Należy jak najczęściej odczytywać nośniki. Przydatnym narzędziem są czytniki (np. Tachodroid), które nawet w niespełna 3 minuty potrafią pobrać wszystkie dane i wysłać je na e-mail. Częsty odczyt jest przydatny również w sytuacji losowej, np. kiedy kierowca zagubi swoją kartę – informuje Mariusz Hendzel.
Kiedy podczas pobytu w siedzibie firmy okaże się, że nośnik jest nieaktywny, możemy postarać się wyrobić go jeszcze podczas odpoczynku pracownika. Nie wskazane jest wysyłanie kierowcy w trasę w sytuacji, kiedy karta jest uszkodzona, bo powyżej okresu dopuszczalnego 15dni przewoźnik naraża się na karę.

(red./ITD-PIP)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.