Konto pracodawcy


Jak poradzić sobie z Brexit’em – komentarz eksperta!

Najważniejsze, by podjąć odpowiednie działania już dzisiaj, gdyż charakter relacji, jakie będą łączyły Wielką Brytanię z Unią Europejską oraz innymi państwami prowadzącymi handel na skalę globalną po Brexicie, pozostaje póki co jedną wielką niewiadomą i wszystko wskazuje na to, że przez dłuższy czas nic się w tym zakresie nie zmieni.  Z jakimi wyzwaniami przyjdzie się zmierzyć zarówno firmom brytyjskim, jak i zagranicznym – komentuje Gary Jeffery, senior partner, Frost & Sullivan, po wystąpieniu premier Wielkiej Brytanii Theresy May, które było poświęcone Brexit’owi.


- Rząd przedstawił pierwsze założenia dotyczące Brexitu. Opierają się one na 4 głównych zasadach (w rzeczywistości na 5, lecz potraktujmy „pewność” oraz „klarowność” jako zasady połowiczne) i 12 celach.  Premier May nakreśliła ambitny plan zakładający utrzymanie zasady wolnego handlu z UE przy jednoczesnym wycofaniu Wielkiej Brytanii ze wspólnego rynku oraz zawarcie preferencyjnych umów handlowych z innymi krajami prowadzącymi działalność handlową na skalę globalną, takimi jak Chiny i USA. Donald Trump - zdecydowany zwolennik Brexitu - obiecał już szybkie wynegocjowanie porozumień handlowych z Wielką Brytanią.  Oczywiście komunikat pani Premier miał bardzo probrytyjski charakter i znalazło się w nim nieco krytycyzmu w stosunku do instytucji Unii Europejskiej.  
Pierwsze reakcje docierające z Europy są jednak raczej pozytywne.  Europejscy liderzy domagają się uruchomienia postanowień Artykułu 50.  Powszechnie uważa się, że Unii Europejskiej najbardziej opłaca się twardy Brexit, gdyż nie godzi on w unijną rację bytu.  Powinien on zapewnić jednak możliwość dalszej współpracy i prowadzenia wymiany handlowej.  Wydaje się również, że twardy Brexit daje większe szanse na skuteczne zakończenie negocjacji w terminie 2 lat niż skomplikowany, delikatny rozwód.
Choć Premier May starała się wyrażać w sposób jasny i klarowny, charakter relacji, jakie będą łączyły Wielką Brytanię z Unią Europejską oraz innymi państwami prowadzącymi handel na skalę globalną po Brexicie pozostaje póki co jedną wielką niewiadomą i wszystko wskazuje na to, że przez dłuższy czas nic się w tym zakresie nie zmieni.  Mamy przecież do czynienia z opiniami 27 różnych państw, które należy uwzględnić przed zawarciem ostatecznego porozumienia.  W jaki sposób zareagują one na przedstawioną przez Wielką Brytanię propozycję twardego Brexitu złagodzonego nieco utrzymaniem preferencyjnych warunków współpracy?

Wszystkim firmom (zarówno brytyjskim, jak i zagranicznym) udzielam tej samej rady:
- przeprowadźcie analizę różnych scenariuszy Brexitu (uwzględniając taryfy i bariery celne, sposób kontrolowania migracji itp.), które mogą mieć wpływ na wszystkie aspekty waszej działalności oraz waszego modelu biznesowego;
- szukajcie nowych szans rozwoju, by zrównoważyć skutki wyzwań, z jakimi przyjdzie wam się zmierzyć na rynkach, na których działacie obecnie;
- połączcie siły z innymi graczami z danego sektora, by lobbować u swoich rządów o prowadzenie negocjacji z uwzględnieniem waszych interesów.  Rząd Wielkiej Brytanii zna się na samochodach terenowych, skrzydłach do samolotów i usługach finansowych. Ale czy zna się na specjalistycznych chemikaliach, sprężarkach, ortopedii, produktach terapeutycznych i tym podobnych zagadnieniach?
Firmy znajdą sposób na to, by poradzić sobie z Brexit’em. Podejmując odpowiednie działania już teraz, macie szansę wpłynąć na kształt Brexit’u i sprawić, by otworzył on nowe szanse zarówno przed waszymi firmami, jak i przed całymi sektorami, w których działacie.

(źr Frost & Sullivan)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
Grupa Raben przejmuje kolejną niemiecką firmę
Action otwiera pierwsze centrum dystrybucyjne w Polsce
CEVA Logistics stawia na rozwój w Azji Południowo – Wschodniej
Hillebrand opracował nowe flexitanki dające 25 proc. oszczędności
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC