Trybunał Konstytucyjny uznał ryczałty za noclegi za niezgodne z Konstytucją RP. W dniu 24 listopada 2016 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” dotyczący podróży służbowej (zwrot kosztów za nocleg podczas zagranicznej podróży służbowej).
W odpowiedzi na wniosek Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” (TLP) orzekł, iż art. 21a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców w związku z art. 775 § 2, 3 i 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy w związku z § 16 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 konstytucji. Art. 21a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. powołanej w punkcie 1 w związku z art. 775 § 2, 3 i 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. powołanej w punkcie 1 w związku z § 9 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 konstytucji.
Jak podało TLP - w uzasadnieniu Trybunał Konstytucyjny wskazał, że specyfika branży, jaką jest transport międzynarodowy, wymaga oddzielnego uregulowania uwzględniającego fakt, że kierowcy przebywają w ciągłej podróży służbowej. Dodatkowo, w przepisach o podróżach służbowych nie jest dokładnie określone pojęcie bezpłatnego noclegu, który pracodawca może zapewnić pracownikom, w szczególności czy za taki może być uznana kabina pojazdu. Trybunał podzielił argumentacje TLP, że przepisy których dotyczył wniosek złożony w TK, a przede wszystkim ich interpretacja, nie są zbieżne z przepisami europejskimi o transporcie, dopuszczającymi odbycie odpoczynku nocnego w pojeździe.
Po wydaniu wyroku, Maciej Wroński, prezes TLP tak skomentował całą sprawę: „Z wielką radością przyjmuję dzisiejszy wyrok Trybunału. To duży sukces branży transportu międzynarodowego, a w szczególności kilkunastu tysięcy firm transportowych wobec których w 2014 r. ruszyła fala roszczeń kierowców. Choć oczekiwanie na jego wydanie trwało dość długo, to jednak Trybunał uznał słuszność przyjętej przez nas argumentacji. Mamy nadzieję, iż uzasadnienie orzeczenia Trybunału okaże się pomocne w wyjaśnieniu wszystkich nurtujących transport międzynarodowy wątpliwości prawnych związanych z podróżami służbowymi kierowców jak i wskaże drogę do sprawnego zamknięcia toczących się postępowań na podstawie niekonstytucyjnych przepisów”.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego pozostaje wiążący zarówno do spraw będących w toku, a także już zakończonych.
- Od początku twierdziliśmy, że w sprawach ryczałtowych przewoźnicy nie powinni się spieszyć i ugodowo kończyć postępowania, a rzeczowo udowadniać swoje racje. Prowadząc w ten sposób procesy naszych klientów – rozstrzygnięcie nadal pozostaje otwarte, a szanse przewoźników na korzystny wyrok wzrosły wielokrotnie – mówi Bartosz Majerski z krakowskiej kancelarii IURIDICA.
Treść orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego można pobrać TUTAJ.
(red)