Dodaj ogłoszenie o pracy


Ryczałty za noclegi kierowców niezgodne z Konstytucją RP

Trybunał Konstytucyjny uznał ryczałty za noclegi za niezgodne z Konstytucją RP. W dniu 24 listopada 2016 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” dotyczący podróży służbowej (zwrot kosztów za nocleg podczas zagranicznej podróży służbowej).

W odpowiedzi na wniosek Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” (TLP) orzekł, iż art. 21a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców w związku z art. 775 § 2, 3 i 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy w związku z § 16 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 konstytucji. Art. 21a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. powołanej w punkcie 1 w związku z art. 775 § 2, 3 i 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. powołanej w punkcie 1 w związku z § 9 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 konstytucji.

Jak podało TLP - w uzasadnieniu Trybunał Konstytucyjny wskazał, że specyfika branży, jaką jest transport międzynarodowy, wymaga oddzielnego uregulowania uwzględniającego fakt, że kierowcy przebywają w ciągłej podróży służbowej. Dodatkowo, w przepisach o podróżach służbowych nie jest dokładnie określone pojęcie bezpłatnego noclegu, który pracodawca może zapewnić pracownikom, w szczególności czy za taki może być uznana kabina pojazdu. Trybunał podzielił argumentacje TLP, że przepisy których dotyczył wniosek złożony w TK, a przede wszystkim ich interpretacja, nie są zbieżne z przepisami europejskimi o transporcie, dopuszczającymi odbycie odpoczynku nocnego w pojeździe.
Po wydaniu wyroku, Maciej Wroński, prezes TLP tak skomentował całą sprawę: „Z wielką radością przyjmuję dzisiejszy wyrok Trybunału. To duży sukces branży transportu międzynarodowego, a w szczególności kilkunastu tysięcy firm transportowych wobec których w 2014 r. ruszyła fala roszczeń kierowców. Choć oczekiwanie na jego wydanie trwało dość długo, to jednak Trybunał uznał słuszność przyjętej przez nas argumentacji. Mamy nadzieję, iż uzasadnienie orzeczenia Trybunału okaże się pomocne w wyjaśnieniu wszystkich nurtujących transport międzynarodowy wątpliwości prawnych związanych z podróżami służbowymi kierowców jak i wskaże drogę do sprawnego zamknięcia toczących się postępowań na podstawie niekonstytucyjnych przepisów”.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego pozostaje wiążący zarówno do spraw będących w toku, a także już zakończonych.

- Od początku twierdziliśmy, że w sprawach ryczałtowych przewoźnicy nie powinni się spieszyć i ugodowo kończyć postępowania, a rzeczowo udowadniać swoje racje. Prowadząc w ten sposób procesy naszych klientów – rozstrzygnięcie nadal pozostaje otwarte, a szanse przewoźników na korzystny wyrok wzrosły wielokrotnie – mówi Bartosz Majerski z krakowskiej kancelarii IURIDICA.

Treść orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego można pobrać TUTAJ.
(red)

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.