Dodaj ogłoszenie o pracy


IATA i FIATA ustanowiły nowe wytyczne dotyczące współpracy spedytorów z liniami lotniczymi

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) oraz Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów (FIATA) podpisały porozumienie w sprawie wdrożenia programu IATA-FIATA Air Cargo (IFACP), który ma zastąpić dotychczasowy program IATA Cargo Agency. Powołane zostało też specjalne biuro, które ma regulować zasady współpracy spedytorów z przewoźnikami lotniczymi - The Governance Board IATA-FIATA (IFGB) - zarządzane wspólnie przez spedytorów oraz linie lotnicze.


Nowy program ma usprawnić relacje oraz zakresy odpowiedzialności we współpracy spedytorów z liniami lotniczymi. Do tej pory rola spedytora sprowadzała się głównie do roli agenta linii lotniczej, który sprzedawał swoim klientom powierzchnię cargo w samolotach.
- Program IATA Cargo Agency od dawna wymagał odświeżenia. Jestem bardzo zadowolony, że FIATA i IATA połączyły siły, aby nakreślić nowe ramy działania, które przyniosą korzyści zarówno liniom lotniczym, jak i spedytorom. IFACP wyeliminuje niepotrzebne procedury i koszty administracyjne, a także zapewni stałe wsparcie w rozwiązywaniu złożonych problemów, które spotykamy w dzisiejszym globalnym świecie. Nowy program otwiera drogę do lepszej przyszłości dla transportu lotniczego - powiedział Rudi Sagel, prezes FIATA Airfreight Institute (AFI).
Pierwsze wdrożenia zasad nowego programu rozpoczną się na początku 2017 roku w Kanadzie, która będzie krajem pilotażowym. Przewiduje się, że pełne wprowadzenie IFACP na globalnych rynkach nastąpi do końca 2018 roku.

Jakie korzyści przyniesie nowy program - IATA-FIATA Air Cargo Program (IFACP)?
Struktura nowego porozumienia IATA-FIATA lepiej odzwierciedla współczesne modele biznesowe i relacje pomiędzy kupującym a sprzedającym, które zachodzą pomiędzy spedytorami i przewoźnikami lotniczymi. Wraz z ustanowieniem globalnego biura IATA-FIATA Governance Board (IFGB), cała branża będzie lepiej przygotowana do osiągnięcia kluczowych celów i rozwiązywania bieżących problemów w tym: wdrożenia e-dokumentów, uporządkowania regulacji dotyczących odpowiedzialności spedytora i linii lotniczej, poprawy bezpieczeństwa i standardów ochrony, a wszystko to dzięki wspólnym działaniom i decyzjom. Dodatkowo nowa struktura zarządzania IFGB spowoduje zmniejszenie obciążeń administracyjnych w związku z realizacją nowego programu, gdyż angażuje spedytorów jako równorzędnych partnerów w procesie podejmowania decyzji dotyczących rynku przewozów cargo.

Oficjalne podpisanie porozumienia pomiędzy IATA i FIATA nastąpi podczas światowego kongresu FIATA na jesieni tego roku.
(źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.