Dodaj ogłoszenie o pracy


Pierwsza kontrola płacy minimalnej u polskiego przewoźnika na terenie Norwegii

Wprowadzona w lipcu ubiegłego roku ustawa o płacy minimalnej w Norwegii była kolejnym uregulowaniem w tym zakresie w Europie, które dotyczą pracowników delegowanych w Europie. Jeszcze nie tak dawno eksperci mieli wątpliwości, czy w ogóle należy respektować prawo naruszające w sposób ewidentny ideę wspólnego rynku transportowego. A co pokazały pierwsze kontrole w Norwegii?

Przypomnijmy, od 1 lipca 2015 roku polscy przewoźnicy muszą wypłacać kierowcom realizującym kabotaż i transport kombinowany na terenie Królestwa norweską płacę minimalną wynoszącą 158,32 korony norweskiej (NOK) za godzinę (czyli około 76 złotych). Przy zleceniach transportowych wiążących się z koniecznością noclegu wypłacana jest dieta, jako dodatek wolny od podatku. Za każdy rozpoczęty przedział 8 godzin wypłacana jest 1/3 diety wynoszącej 307 koron norweskich. Zleceniodawcy, wykonawcy i dostawcy, którzy zawierają umowy przewozowe, obowiązani są do dostarczenia wszelkich informacji dotyczących warunków wynagradzania i warunków pracy. Właściwym organem kontrolnym jest Norweska Inspekcja Pracy.

– Kontrole odbywają się na drogach. W przypadku, w którym kierowcy nie posiadają kompletu dokumentów płacowych, wypełniają ankietę dotyczącą wynagradzania. Jeżeli okaże się, że z przedstawionych dokumentów czy informacji nie wynika wprost wypełnienie obowiązku wypłaty norweskiej stawki minimalnej, Norweska Inspekcja Pracy wysyła do polskiego przedsiębiorcy żądanie dostarczenia brakujących danych, na które składają się umowa o pracę kontrolowanego kierowcy, rejestr czasu pracy w Norwegii za kontrolowany okres, listy płac za kontrolowany okres, ewidencja czasu pracy, na podstawie której zostało naliczone wynagrodzenie pracownika, umowa pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą usługi transportu, potwierdzenia wypłat wynagrodzenia oraz pokrycia kosztów wyżywienia i noclegów kierowcy – tłumaczy Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Norweska płaca minimalna, przykład wyliczenia:
Wynagrodzenie minimalne za pracę w Norwegii: tj. liczba godzin pracy na terenie Norwegii x 158,32 NOK + 307 NOK diety w Norwegii. Polski przewoźnik wypłaca (w zaokrągleniu):

a) 12 zł za godzinę pracy (płaca zasadnicza) – 8 godzin * 12 zł

96 zł

200 NOK

b) Czas pobytu na terenie Norwegii powyżej 12 godzin = dieta (nie niższa niż 30 zł)

217 zł

452 NOK

c) Ryczałt za nocleg spędzony na terenie Norwegii

180 zł

375 NOK

Łącznie:

493 zł

1027 NOK

Należne za pracę na terenie Norwegii z dietą norweską:

755 zł

1573 NOK

Do dopłaty:

262 zł

546 NOK

1 NOK = 0,48 zł (powyższe obliczenia są przybliżone i zależne od kursu NOK wobec PLN)

(źr. OCRK)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.