Konto pracodawcy


Kiedy klient rezygnuje z przewozu zamówionego transportu – czy musi zapłacić za usługę?

Kiedy zleceniodawca anulował zlecenie lub wysłał storno w trakcie oczekiwania na załadunek, albo podczas jazdy do miejsca rozładunku – co wtedy? Czy musi zapłaci za usługę? – odpowiada  Joanna Arendarska - specjalista ds. prawnych w Kancelarii TransLawyers Widuch.

Uprawnienia nadawcy przesyłki przekazanej do transportu krajowego, uregulowane w prawie przewozowym, nazywane są powszechnie prawem do rozporządzania przesyłką (towarem). Prawo to pozwala nadawcy do jednostronnej zmiany umowy przewozu (zwanej również zleceniem transportowym) lub nawet odstąpienia od niej, zarówno przed wysłaniem przesyłki, jak i w trakcie realizowanego transportu. Odstąpienie od umowy wymaga jedynie złożenia oświadczenia, a więc przekazania przewoźnikowi informacji, w taki sposób, aby znany był zamiar kontrahenta. Odstąpienie nie wymaga jednak żadnego uzasadnienia.
Skorzystanie przez nadawcę z uprawnienia do odstąpienia od umowy przewozu skutkuje wygaśnięciem stosunku zobowiązaniowego, co oznacza, że umowę przewozu, na podstawie której przewoźnik podstawił pojazd pod załadunek, a nawet przyjął do transportu towar, uważa się za niezawartą. Inaczej mówiąc, przewoźnik z chwilą otrzymania wiadomości o anulowaniu zlecenia lub otrzymaniu storno, przestaje być zobowiązany do przewozu przesyłki, natomiast nadawca nie jest zobowiązany do zapłaty przewoźnego. Nadawcy nie można pozbawić prawa odstąpienia od umowy.
Pomimo, iż przewoźnik nie może sprzeciwić się odstąpieniu od umowy przez kontrahenta, nawet w trakcie realizowanego przewozu, o tyle nie ma on obowiązku dostarczenia przesyłki ponownie do nadawcy. Zgodnie z prawem przewozowym, przewoźnik w opisywanej sytuacji może żądać od nadawcy odebrania przesyłki albo zawrzeć z nim nową umowę przewozu na jej dostarczenie do nadawcy, za dodatkowym wynagrodzeniem. W praktyce, niestety, często wiąże się to z długim czasem oczekiwania najpierw na decyzję, nie mówiąc już o czasie podstawienie nowego pojazdu przez nadawcę w celach przeładunkowych.

O czym należy pamiętać bez względu na instrukcje nadawcy po odstąpieniu od umowy?
1. przewoźnik w dalszym ciągu powinien sprawować pieczę nad przesyłka,
2. za wykonaną część przewozu przewoźnikowi należy się odpowiednie wynagrodzenie, kalkulowane na podstawie uzgodnionego przewoźnego.

Opr. Joanna Arendarska, specjalista ds. prawnych w Kancelarii TransLawyers Widuch

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC