Konto pracodawcy


MiloG – jak wyliczono pensję polskiemu kierowcy na terenie Niemiec?

Po kontroli niemieckiego Urzędu Celnego jednej z polskich firm transportowych w zakresie zastosowania się do ustawy o płacy minimalnej MiloG, ryczałt i dietę wliczono do niemieckiej płacy minimalnej. Centrum Rozliczania Kierowców przetłumaczyło na język polski tabele wyliczeń pokazujące, jak urzędnicy z Niemiec w tym pierwszym przypadku i na razie jedynym wyliczyli pensję polskich kierowców. Czy tak będzie zawsze, trudno powiedzieć, bo w myśl przysłowia - "jedna jaskółka wiosny nie czyni". Mimo to warto zapoznać się i przyjrzeć poniższym wyliczeniom.

Interesujący jest fakt, że celnicy kontrolujący dokumentację czasu pracy kierowcy zwrócili uwagę na zaliczenie noclegu kierowcy w Holandii, jako kosztu podlegającego uwzględnieniu w niemieckiej płacy minimalnej. – Praktyka kontroli przeprowadzanych przez niemieckich celników pokazuje, jak istotną kwestią jest weryfikacja obliczeń. Ze względu na skomplikowanie całego procesu oraz liczbę składowych, jakie trzeba wziąć pod uwagę, aby cały proces przeprowadzić prawidłowo, coraz więcej firm decyduje się na wsparcie ze strony specjalistów w tej dziedzinie – mówi Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. – Przypadek skontrolowanej firmy jest dobrym przykładem na to, że taka współpraca się po prostu firmom transportowym opłaca – dodaje. Fakt, że jest to firma zatrudniająca 10 kierowców świadczy o tym, że kontrolowani są nie tylko przewoźnicy z dużym taborem samochodów ciężarowych. CRK przetłumaczyło na język polski tabele, które pozwalają na analizę kontroli rozliczeń przez niemieckich celników:
Tabela 1


Tabela nr 1 zawiera informację dotyczącą liczby odbieranych przez kierowcę noclegów w trakcie pracy na terytorium Niemiec, podczas wyjazdów w danym miesiącu, podlegających uwzględnieniu w płacy minimalnej, w przeliczeniu na polską walutę. Kwota 37,5 € za dany nocleg wynika z zapisu w umowie o pracę. Zaliczenie do minimalnego wynagrodzenia pełnej kwoty ryczałtu wynika z informacji, którą kontrolujący uzyskał od firmy, że kierowca nie ponosi rzeczywistych kosztów związanych z noclegiem. Do przeliczenia ryczałtów noclegowych na polską walutę użyto kursu kwartalnego Euro. Jak wynika z przeprowadzonej kontroli, kurs kwartalny na cały miesiąc jest również do przyjęcia.
Tabela 2


Tabela nr 2 zawiera informację dotyczącą liczby diet wypłaconych pracownikowi w trakcie pracy na terytorium Niemiec, podczas wyjazdów w danym miesiącu, podlegających uwzględnieniu w płacy minimalnej, z uwzględnieniem potrącenia świadczenia socjalnego (SvEV), w przeliczeniu na polska walutę. Kwota wypłacanych diet 30,00 zł oraz 49 € wynika z zapisów w umowie o pracę. Pomniejszenie kwoty diety o świadczenie socjalne wynika wytycznych niemieckiego Urzędu Celnego.

Tabela nr 3 pokazuje koszty podróży służbowych łącznie – wartości podlegające wliczeniu.

Tabela 4


Tabela nr 4 zawiera podsumowanie wyliczeń z uwzględnieniem wypłaconego wynagrodzenia zasadniczego z rozbiciem na godziny planowane oraz ponadplanowe (nadgodziny). Różnica w stawkach (np. 2,38 € oraz 2,50 €) wynika z różnych stawek użytych do obliczeń stawki godzinowej (stawka zasadnicza wynikająca z umowy o pracę w przypadku „normalnych” godzin oraz wynagrodzenie minimalne w przypadku godzin nadliczbowych).

Przykład: wypłacone w lutym wynagrodzenie zasadnicze: 79,75 h * 2,38 € = 189,805 €.
Należne wynagrodzenie minimalne: 79,75 h * 8,50 € = 677,875 €.
677,875 € – 189,805 € = 488,07 € różnicy.

Godziny pracy na terytorium Niemiec ujęte do rozliczenia wynikały z przesłanego do kontrolującego raportu „Rejestr czasu pracy na terytorium Niemiec”. W marcu 2015 dopłata ujęta w kolumnie „Poniżej płacy minimalnej” wynika z nieprawidłowego ujęcia wyliczonej kwoty dopłaty na liście płac jako kwoty netto. Według informacji przekazanej przez niemiecki Urząd Celny, tylko kwota brutto, odpowiednio ujęta na liście płac oraz wypłacona może być potraktowana jako wyrównanie wynagrodzenia (prawidłowo została ujęta w lutym 2015 – 1 085,40 zł). W pozostałych miesiącach nie pojawiła się konieczność wyrównania płacy minimalnej.

(red za inf. Centrum Rozliczania Kierowców)

kobiety w logistyce
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel w charytatywnym Kalendarzu Gwiazd na rzecz Fundacji „Akogo?”
Jestem kobietą, kieruję – ruszyła kampania społeczna Fundacji Truckers Life
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kierowco, co wie o Tobie Twój szef?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
Rząd planuje zmiany w ryczałcie - rewolucja bez rewolucji?
Koniec ulgi abolicyjnej - wyższe podatki dla pracujących za granicą
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Fakty i mity o wykorzystaniu robotyzacji procesów w Przemyśle 4.0
reklama
230 boxów EETS zdało egzamin – po pierwsze wygoda, a po drugie ekspansja na kolejne kraje
Intermodal cały czas na wzroście, mimo że globalne problemy osłabiają rozwój tego rynku
Jak wyniki wyborów w USA wpłyną na globalny rynek nieruchomości przemysłowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express zrealizował już 50 lotów dostarczając szczepionki na COVID-19
Euro 6D ISC-FCM – nowa norma dla pojazdów - czy TSL ma się jej bać?
Circle K oraz PCK zorganizowali świąteczną opieką seniorów w całej Polsce
DPD Polska realizuje jedno z największych zamówień na auta elektryczne w Polsce
Dachser zrealizował 100 czarterowych lotów cargo w 2020 roku
CEVA Logistics kontynuuje ekspansję w Afryce i wzmacnia obecność w kolejnych dwóc ...
Fracht FWO zakończył rok 2020 świetnym wynikiem w project cargo i zapowiada dynami ...
Grupa Raben partnerem logistycznym Szlachetnej Paczki
Zimowy atak na K2 w ramach wyprawy InPost - #GorzkowskaInPostK2Winter
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC