Dodaj ogłoszenie o pracy


Kierowcy są uprawnieni do otrzymania zwrotu kosztu noclegu

Zapewnienie noclegu kierowcy w kabinie pojazdu nie zwalnia z obowiązku wypłaty ryczałtu za koszty noclegu – informuje w swoim alercie prawnym firma doradcza Deloitte, cytując uzasadnienie uchwały Sądu Najwyższego.

W swoim alercie pt. „Za nocleg kierowcy w kabinie pojazdu należy się wypłata ryczałtu – wyrok Sądu Najwyższego”, firma Deloitte wskazuje na istotną uchwałę Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego z dnia 12 czerwca 2014 roku w sprawie o sygn. akt II PZP 1/14. Sąd Najwyższy opublikował uzasadnienie uchwały, które pozwala zapoznać się z dokonaną przez Sąd analizą problemu.
Jak przypomina autor alertu - Jakub Gilgenast, Manager, Deloitte Legal - Sąd Najwyższy zmierzył się z wątpliwościami związanymi z noclegami kierowców w kabinach pojazdów oraz koniecznością wypłaty ryczałtu za takie noclegi w przypadku uznania, że pracodawca nie zapewnił kierowcy bezpłatnego noclegu w podróży służbowej. Rozstrzygając pojawiające się w orzecznictwie rozbieżności, Sąd Najwyższy stwierdził, iż „Zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.)”.

W uzasadnieniu przedmiotowej uchwały skład orzekający zwrócił uwagę przede wszystkim na konieczność rozróżnienia pojęcia „miejsce do spania” od pojęcia „bezpłatnego noclegu”. Pierwsze z powyższych pojęć zostało użyte zarówno w prawie międzynarodowym (Umowie europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe AETR), prawie europejskim (Rozporządzeniu nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego), jak i w prawie polskim (Ustawie o czasie pracy kierowców). Jednakże Sąd Najwyższy wskazał, iż pojęcie „miejsca do spania” ma znaczenie tylko przy badaniu, czy kierowcy zostało zapewnione prawo do dobowego odpoczynku, gwarantowane w ww. aktach prawnych. Jak wskazuje ekspert Deloitte - Zapewnienie „bezpłatnego noclegu”, który przewiduje rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. (obecnie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.) jest jednak pojęciem szerszym i zasadniczo odnosi się do usługi hotelowej, na którą poza miejscem do spania składa się także zapewnienie innych potrzeb socjalnych. Stąd też wniosek Sądu Najwyższego, iż zapewnienie „miejsca do spania” nie oznacza zapewnienia „bezpłatnego noclegu”. W związku z powyższym kierowcy są uprawnieni do otrzymania zwrotu kosztu noclegu, a jeśli nie przedstawią rachunków dokumentujących ich wydatki na nocleg – do otrzymania ryczałtu za nocleg, nawet jeśli w kabinach pojazdów znajdowało się miejsce do spania.

Uzasadnienie uchwały praktycznie przesądza wszelkie wątpliwości w przedstawionej sprawie i otwiera drogę do dochodzenia roszczeń przez kierowców w postaci wypłaty ryczałtu za noclegi w kabinach pojazdów z tytułu niezapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu. Przypominamy, że w konsekwencji uznania ww. roszczeń kierowców, jako wynikających ze stosunku pracy łączącego kierowcę z jego pracodawcą, termin przedawnienia roszczeń liczyć należy na zasadach ogólnych jak dla roszczeń z tytułu świadczonej pracy i wynosi on 3 lata – podsumowuje w alercie Jakub Gilgenast, Manager, Deloitte Legal.
(źr. Deloitte / Alert prawny nr 11/2014, www.deloittelegal.pl)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.