Konto pracodawcy


Leasing samochodu po 1 kwietnia 2014 r. – co się zmieni?

Już za kilka tygodni wejdą w życie nowe przepisy dotyczące odliczania VAT-u od samochodów. Zmiany przygotowane przez resort finansów dotyczą również leasingu tzw. aut z kratką. Jak po 1 kwietnia 2014 r. będzie wyglądała w tym przypadku możliwość odliczenia VAT-u od rat leasingowych i co z umowami zawartymi przed tym terminem?

Jeszcze do końca marca obowiązują regulacje pozwalające przedsiębiorcom na zakup samochodu „z kratką”. Umożliwia to odliczenie 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją i nabyciem – również na podstawie umowy leasingowej. Warunek, który kwalifikuje do odliczenia całości VAT-u: samochód posiada homologację N1 wraz z zaświadczeniem z okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz odpowiednią adnotacją w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku, gdy samochód „z kratką” spełnia te warunki może być uznany za ciężarowy, co daje prawo do odliczenia 100% VAT od nabycia paliwa, wydatków eksploatacyjnych, a także rat leasingowych.

Odliczenie 100% VAT od rat leasingowych przy umowie podpisanej przed końcem marca
Od 1 kwietnia 2014 r. zmienią się jednak zasady odliczania VAT-u od samochodów. Powstaje więc pytanie – co z umowami leasingowymi dotyczącymi pojazdów „z kratką”, które aktualnie pozwalają na odliczenie 100% VAT od rat leasingowych? W takim przypadku możliwe będzie odliczanie pełnego VAT-u od rat leasingowych również po 1 kwietnia, ale po spełnieniu dwóch warunków:
•    Przedsiębiorca odebrał leasingowany samochód przed 1 kwietnia 2014 r.
•   Umowa leasingu została zarejestrowana w urzędzie skarbowym do 2 maja 2014 r. (30 dni od dnia wejścia ustawy w życie).
Zgodnie z tymi wymogami, jeśli przedsiębiorca podpisze umowę przed 1 kwietnia, ale do tego czasu samochód nie trafi w jego ręce, to nie odliczy pełnego VAT-u od rat leasingowych. Tym samym biorąc obecnie auto „z kratką” w leasing i chcąc odliczyć 100% VAT najlepiej wybrać samochód, na który nie trzeba będzie czekać miesiącami.

Należy jednak wiedzieć, że jeśli po 1 kwietnia przedsiębiorca będzie odliczał całość VAT-u od rat leasingowych, to niekoniecznie identycznie musi postąpić w przypadku innych wydatków poniesionych po tej dacie, np. związanych z eksploatacją czy nabyciem paliwa. Tutaj zastosowanie znajdą bowiem zmienione zasady.

Leasing samochodu – wysokość odliczenia VAT zależna od wykorzystania pojazdu
Zgodnie z nowymi regulacjami, które wchodzą w życie 1 kwietnia 2014 r. wartość możliwego do odliczenia VAT-u od samochodu będzie zależała od sposobu jego użytkowania. Co za tym idzie jeśli pojazd będzie wykorzystywany:
•    Zarówno w firmie, jak i prywatnie – przedsiębiorca odliczy 50% VAT. Odnosi się to zarówno do jego nabycia, jak i wydatków eksploatacyjnych. Możliwość odliczenia połowy VAT-u od zakupu paliwa pojawi się dopiero 1 lipca 2015 r.
•    Wyłącznie na potrzeby firmowe – przedsiębiorca odliczy 100% VAT.
Taki sposób użytkowania pojazdu pozwoli na odliczenie pełnego VAT-u od zakupu, paliwa oraz wydatków eksploatacyjnych. Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że samochód wykorzystuje wyłącznie na cele prowadzonej działalności. W tym celu konieczne stanie się prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu do celów VAT. Przedsiębiorca zobligowany jest również do zgłoszenia informacji o pojazdach do naczelnika urzędu skarbowego.

Powyższe zasady będą się również odnosiły do odliczania VAT-u w kontekście leasingu. Co za tym idzie jeśli przedsiębiorca zdecyduje się wykorzystywać samochód zarówno do celów prywatnych, jak i firmowych, odliczy 50% VAT od rat leasingowych. Z kolei jeśli auto będzie używane tylko w działalności, odliczy pełen VAT. Nie będzie już istotne czy pojazd spełnia warunki homologacji. Jedynym kryterium będzie sposób jego użytkowania. To regulacje, które dotyczą samochodów osobowych. W przypadku samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony w dalszym ciągu możliwe będzie odliczenie 100% VAT.

(źr. opr. Sebastian Bobrowski – dyrektor finansowy inFakt.pl)

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców zatrzęsą rynkiem transportowym?
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA uruchamia nowe usługi air cargo
15 lat Dachser w Polsce
MediaMarktSaturn uruchomił nowe centrum dystrybucji w Polsce
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC