Konto pracodawcy


Leasing samochodu po 1 kwietnia 2014 r. – co się zmieni?

Już za kilka tygodni wejdą w życie nowe przepisy dotyczące odliczania VAT-u od samochodów. Zmiany przygotowane przez resort finansów dotyczą również leasingu tzw. aut z kratką. Jak po 1 kwietnia 2014 r. będzie wyglądała w tym przypadku możliwość odliczenia VAT-u od rat leasingowych i co z umowami zawartymi przed tym terminem?

Jeszcze do końca marca obowiązują regulacje pozwalające przedsiębiorcom na zakup samochodu „z kratką”. Umożliwia to odliczenie 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją i nabyciem – również na podstawie umowy leasingowej. Warunek, który kwalifikuje do odliczenia całości VAT-u: samochód posiada homologację N1 wraz z zaświadczeniem z okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz odpowiednią adnotacją w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku, gdy samochód „z kratką” spełnia te warunki może być uznany za ciężarowy, co daje prawo do odliczenia 100% VAT od nabycia paliwa, wydatków eksploatacyjnych, a także rat leasingowych.

Odliczenie 100% VAT od rat leasingowych przy umowie podpisanej przed końcem marca
Od 1 kwietnia 2014 r. zmienią się jednak zasady odliczania VAT-u od samochodów. Powstaje więc pytanie – co z umowami leasingowymi dotyczącymi pojazdów „z kratką”, które aktualnie pozwalają na odliczenie 100% VAT od rat leasingowych? W takim przypadku możliwe będzie odliczanie pełnego VAT-u od rat leasingowych również po 1 kwietnia, ale po spełnieniu dwóch warunków:
•    Przedsiębiorca odebrał leasingowany samochód przed 1 kwietnia 2014 r.
•   Umowa leasingu została zarejestrowana w urzędzie skarbowym do 2 maja 2014 r. (30 dni od dnia wejścia ustawy w życie).
Zgodnie z tymi wymogami, jeśli przedsiębiorca podpisze umowę przed 1 kwietnia, ale do tego czasu samochód nie trafi w jego ręce, to nie odliczy pełnego VAT-u od rat leasingowych. Tym samym biorąc obecnie auto „z kratką” w leasing i chcąc odliczyć 100% VAT najlepiej wybrać samochód, na który nie trzeba będzie czekać miesiącami.

Należy jednak wiedzieć, że jeśli po 1 kwietnia przedsiębiorca będzie odliczał całość VAT-u od rat leasingowych, to niekoniecznie identycznie musi postąpić w przypadku innych wydatków poniesionych po tej dacie, np. związanych z eksploatacją czy nabyciem paliwa. Tutaj zastosowanie znajdą bowiem zmienione zasady.

Leasing samochodu – wysokość odliczenia VAT zależna od wykorzystania pojazdu
Zgodnie z nowymi regulacjami, które wchodzą w życie 1 kwietnia 2014 r. wartość możliwego do odliczenia VAT-u od samochodu będzie zależała od sposobu jego użytkowania. Co za tym idzie jeśli pojazd będzie wykorzystywany:
•    Zarówno w firmie, jak i prywatnie – przedsiębiorca odliczy 50% VAT. Odnosi się to zarówno do jego nabycia, jak i wydatków eksploatacyjnych. Możliwość odliczenia połowy VAT-u od zakupu paliwa pojawi się dopiero 1 lipca 2015 r.
•    Wyłącznie na potrzeby firmowe – przedsiębiorca odliczy 100% VAT.
Taki sposób użytkowania pojazdu pozwoli na odliczenie pełnego VAT-u od zakupu, paliwa oraz wydatków eksploatacyjnych. Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że samochód wykorzystuje wyłącznie na cele prowadzonej działalności. W tym celu konieczne stanie się prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu do celów VAT. Przedsiębiorca zobligowany jest również do zgłoszenia informacji o pojazdach do naczelnika urzędu skarbowego.

Powyższe zasady będą się również odnosiły do odliczania VAT-u w kontekście leasingu. Co za tym idzie jeśli przedsiębiorca zdecyduje się wykorzystywać samochód zarówno do celów prywatnych, jak i firmowych, odliczy 50% VAT od rat leasingowych. Z kolei jeśli auto będzie używane tylko w działalności, odliczy pełen VAT. Nie będzie już istotne czy pojazd spełnia warunki homologacji. Jedynym kryterium będzie sposób jego użytkowania. To regulacje, które dotyczą samochodów osobowych. W przypadku samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony w dalszym ciągu możliwe będzie odliczenie 100% VAT.

(źr. opr. Sebastian Bobrowski – dyrektor finansowy inFakt.pl)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
Firmy znów szukają magazynów buforowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC