Konto pracodawcy


Transport napojów alkoholowych do krajów Wschodniej Europy – wymagania rynku i prawa

Transport alkoholu to bardzo wymagające zadanie, biorąc pod uwagę specyfikę samego towaru (m.in. kruchość szklanych butelek, konieczność utrzymania odpowiedniej temperatury produktów) oraz ilość przepisów czy ograniczeń prawnych. Tego rodzaju przewóz wymaga specjalistycznej wiedzy, dużego doświadczenia, a także odpowiednio wyposażonego taboru samochodów.
Zgodnie  z normami prawnymi w krajach WNP, towary wysokoprocentowe już przy wjeździe do kraju muszą mieć znak akcyzy. Proces oklejania butelek, który powinien odbyć się jeszcze przed dotarciem na granicę z m.in. Rosją, Białorusią czy Ukrainą jest bardzo czasochłonny, a większość zakładów produkujących napoje alkoholowe, nie realizuje tej usługi. Warto więc skorzystać z firmy logistycznej, która w ramach przewozu zajmie się również przyklejeniem odpowiednich etykiet i banderol do towaru.

Wymagania rynku
Pieczęć akcyzowa na Białorusi i Ukrainie (przyklejana specjalnym klejem) różni się  od Rosyjskiej, która przytwierdzana jest za pomocą dodatkowych etykiet. W związku z tym koszty usługi banderolowania są wyższe w przypadku towarów przywożonych do Rosji, w porównaniu z tymi wwożonymi na Białoruś i na Ukrainę. Należy pamiętać również, że po odpowiednim oznaczeniu wymagane jest uzyskanie deklaracji eksportowej EX1 lub dokumentu tranzytowego T1. Co ważne produkty alkoholowe do krajów WNP mogą być importowane tylko przez przejścia graniczne, upoważnione do tranzytu towarów akcyzowych.

Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę podczas importu do Federacji Rosyjskiej, są wymogi dotyczące karnetu TIR. Zgodnie z decyzją Federalnej Służby Celnej karnety TIR nie są traktowane jako zabezpieczenie zapłaty należności celnych. Dlatego też klient musi dostarczyć z banku certyfikat gwarancyjny odprawy lub uzyskać ubezpieczenie na granicy.
- Profesjonalne firmy transportowe oferują swoim klientom możliwość zdalnego rejestrowania takich ubezpieczeń, co daje pewność, że ładunek bez zbędnych przestojów pojedzie do Rosji. Z kolei na Ukrainie i Białorusi obowiązuje system wcześniejszej deklaracji, więc produkty alkoholowe mogą być przewożone przez przejścia graniczne tylko za okazaniem oryginału opłat celnych. W przypadku wywozu towaru akcyzowego z krajów WNP możliwe jest naklejenie banderoli po przekroczeniu granicy lub w ogóle rezygnacja z umieszczania znaków akcyzowych. Należy również pamiętać o obowiązku konwojowania artykułów alkoholowych na terenie Białorusi oraz dokumentach tranzytowych T1 – podkreśla Andrzej Iwanow Kołakowski, dyrektor Regionalny Asstra Forwarding AG.

W przypadku transportu drogą morską przewóz napojów alkoholowych odbywa się w kontenerach chłodniczych lub pojemnikach z tzw. suchą izolacją, gdzie używane są specjalne koce termiczne, które pozwalają na utrzymanie odpowiedniej temperatury przewożonego towaru.  
(źr. za inf. AsstrA)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
Firmy znów szukają magazynów buforowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC