Dodaj ogłoszenie o pracy


Pierwszy sąd arbitrażowy dla branży kolejowej w Polsce

Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS) oraz Kancelaria Prawna LTA Doradztwo Prawne Dopierała i Wspólnicy Sp. k. poinformowały o utworzeniu Sądu Arbitrażowego, którego celem jest rozstrzyganie sporów prawnych z zakresu transportu ze szczególnym uwzględnieniem sektora kolejowego. Prowadzeniem Sądu Arbitrażowego oraz Centrum Mediacji zajmie się utworzona przez partnerów projektu spółka Centrum Mediacji i  Arbitrażu Transportu Sp. z o.o.

Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. jest stałym sądem polubownym, samodzielną, wyodrębnioną jednostką organizacyjną działającą przy Centrum, powołanym do rozstrzygania sporów powstałych pomiędzy stronami w związku z określonymi umownymi lub pozaumownymi stosunkami prawnymi, poddanymi rozstrzygnięciu w ważnej umowie o arbitraż.
- Sąd Arbitrażowy stanowi odpowiedź na potrzeby rynku. Problem sądownictwa powszechnego sprowadza się bowiem do długotrwałych, czasochłonnych postępowań oraz często niewystarczającej wiedzy sędziów w konkretnych dziedzinach biznesu – mówi Janusz Kućmin, prezes zarządu Stowarzyszenia na Rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego SIRTS.

Nad przestrzeganiem postanowień statutu i regulaminu Sądu Arbitrażowego przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. czuwają Prezes Sądu Arbitrażowego – dr Franciszek Adam Wielądek oraz Prezydium Sądu, w skład którego wchodzą: Zbigniew Szafrański (Przewodniczący) oraz Marek Pawlik, Wojciech Okienczyc, Milada Czajkowska i Filip Dopierała.

Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. nie jest sądem powszechnym. W przeciwieństwie do tradycyjnego sądu, w postępowaniu przed sądem arbitrażowym strony - co do zasady - same wybierają arbitrów (zespół orzekający). Postępowanie arbitrażowe jest równocześnie szybsze od tradycyjnego postępowania sądowego. Rozprawy i posiedzenia wyznaczane są w krótkich odstępach czasu, zapewniając jednak stronom sporu właściwy czas na przygotowanie się do nich. W praktyce Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. to gwarancja sprawnego, szybkiego, bezstronnego i finansowego korzystnego rozwiązania konfliktu prawnego. W składzie orzekającym Sądu Arbitrażowego znajdują się zarówno prawnicy jak i specjaliści z branży transportowej, wskazywani przez strony z listy dostępnych arbitrów.
-------
Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego w Polsce (SIRTS) ma na celu m.in.: przybliżenie polskim producentom i dostawcom usług dla kolei prawodawstwa Unii Europejskiej, prezentację stanowiska polskiego przemysłu kolejowego na forum międzynarodowym oraz promowanie polskich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej.
Uczestniczy aktywnie w zespołach studyjnych, instytucji normalizacyjnych i legislacyjnych w zakresie transportu szynowego oraz w organizacji konferencji i seminariów branżowych.
rak za info SIRTS

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.