Przypomina o tym Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w polskiej ambasadzie w Bukareszcie. Ponieważ odnotowano przypadki konfiskat przewożonych na terenie Rumunii towarów - WPHI przypomina o dokładnym wypełnieniu CMR (dane firmy wysyłającej i firmy odbierającej towar).
Ważny jest także prawidłowo wpisany NIP odbiorcy (WPHI może przekazać wyciąg z rejestru handlowego dotyczący firmy rumuńskiej, firma polska może zweryfikować NIP także sama na stronie www.validari.ro).
Ponadto aby uniknąć dalszych kłopotów należy sprawdzić, czy odbiorca rumuński jest zarejestrowany w bazie importerów dokonujących obrót intracomunitar (wewnątrz wspólnotowy).
W razie niespełnienia omówionych warunków transportu (w tym w szczególności źle wypełniony CMR), polski przedsiębiorca naraża się na utratę całego towaru. Następuje wyładunek i wystawienie dokumentu poświadczającego przeprowadzone działania, tzw. proces verbal (protokól). I wtedy proceduralnie w ciągu 48 godzin następuje sprzedaż towaru na licytacji. Właściciele skonfiskowanego towaru lub firma transportowa mają 15 dni od daty wystawienia „Proces verbal” na złożenie ewentualnego odwołania od decyzji do sądu.
Odwołania składane są w odpowiednim terytorialnie sądzie (przykładowo dla Bors jest to Oradea, dla Nadlac jest to Arad, dla Bechet jest to Craiova).
Można w CMR umieścić zapis dotyczący własności towaru, zgodnie z którym towar pozostaje własnością producenta aż do momentu uzyskania płatności od klienta.
W przypadku zagrożenia konfiskaty towaru, WPHI sugeruje natychmiastowe zgłoszenie sprawy do kancelarii prawniczej. Wydział dysponuje listą kancelarii prawnych, które ewentualnie mogą wspierać poszkodowaną firmę w procesie.
rak/za info WPHI w Bukareszcie
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce