Dodaj ogłoszenie o pracy


Wozisz ładunki do/przez Rumunię - dokładnie wypełniaj CMR

Przypomina o tym Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w polskiej ambasadzie w Bukareszcie. Ponieważ odnotowano przypadki konfiskat przewożonych na terenie Rumunii towarów - WPHI przypomina o dokładnym wypełnieniu CMR (dane firmy wysyłającej i firmy odbierającej towar).
Ważny jest także prawidłowo wpisany NIP odbiorcy (WPHI może przekazać wyciąg z rejestru handlowego dotyczący firmy rumuńskiej, firma  polska może zweryfikować NIP także sama na stronie www.validari.ro).
Ponadto aby uniknąć dalszych kłopotów należy sprawdzić, czy odbiorca rumuński jest zarejestrowany w bazie importerów dokonujących obrót intracomunitar (wewnątrz wspólnotowy).

W razie niespełnienia omówionych warunków transportu (w tym w szczególności źle wypełniony CMR), polski przedsiębiorca naraża się na utratę całego towaru. Następuje wyładunek i wystawienie dokumentu poświadczającego przeprowadzone działania, tzw. proces verbal (protokól). I wtedy proceduralnie w ciągu 48 godzin następuje sprzedaż towaru na licytacji. Właściciele skonfiskowanego towaru lub firma transportowa mają 15 dni od daty wystawienia „Proces verbal” na złożenie ewentualnego odwołania od decyzji do sądu.
Odwołania składane są w odpowiednim terytorialnie sądzie (przykładowo dla Bors jest to Oradea, dla Nadlac jest to Arad, dla Bechet jest to Craiova).
Można w CMR umieścić zapis dotyczący własności towaru, zgodnie z którym towar pozostaje własnością producenta aż do momentu uzyskania płatności od klienta.

W przypadku zagrożenia konfiskaty towaru, WPHI sugeruje natychmiastowe zgłoszenie sprawy do kancelarii prawniczej. Wydział dysponuje listą kancelarii prawnych, które ewentualnie mogą wspierać poszkodowaną firmę w procesie.
rak/za info WPHI w Bukareszcie

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.