Konto pracodawcy


Podatek na korzyść kierowcy?

Obowiązkowe opodatkowanie pracowników coraz częściej skutkuje liberalizacją zasad korzystania z firmowej floty. Zmiana regulacji podatkowych w zakresie rozliczania prywatnego wykorzystania aut służbowych spowodowała zmiany w politykach flotowych..

Nowelizacja ustawy o PIT, wprowadzająca nowe regulacje w zakresie rozliczania pojazdów służbowych, miała za zadanie uprościć wcześniejsze przepisy i ujednolicić praktyki firm w tym zakresie. Pracodawcy zostali tym samym zobowiązani co miesiąc dopisać do przychodu każdemu pracownikowi, wykorzystującemu prywatnie służbowe auto, kwotę w wysokości 0,5 proc. wartości pojazdu. Na etapie projektowania zmian podatkowych, zdania właścicieli flot w zakresie tych przepisów były podzielone.

Jak wygląda to teraz?

 

- Prywatne wykorzystywanie samochodu służbowego stanowi, w świetle obowiązującego prawa, nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika, które tym samym podlega opodatkowaniu jako przychód z tytułu wynagrodzenia. Przekazanie samochodu służbowego do użytku prywatnego wymagało zawsze dokładnego ustalenia, w jakim zakresie może być on użytkowany po godzinach pracy. Firmy mogły udostępnić auto w pełnym zakresie, ale mogły również ograniczyć jego wykorzystanie. Ograniczenia te dotyczyły najczęściej akceptowanych przez firmę kosztów ponoszonych na paliwo bądź limitu kilometrów. Chociaż powyższe ograniczenia nadal są stosowane, to po zmianie przepisów obserwujemy wśród naszych klientów coraz większą liberalizację polityk flotowych – mówi Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management

 

Możliwość korzystania z samochodu służbowego poza pracą lub podczas urlopu zależy od wewnętrznej polityki firmy oraz stanowiska jakie zajmuje pracownik. W wielu przedsiębiorstwach auto służbowe jest traktowane nie tylko jako narzędzie pracy, ale jako dodatkowy benefit dla pracownika. To, w jakim zakresie pracownik będzie mógł korzystać z auta, również jest bonusem. Pracownicy wyższego szczebla zazwyczaj mają udostępnione auta służbowe bez większych ograniczeń, a pracownicy niższego szczebla są np. zobowiązani do pokrywania w trakcie wakacji kosztów paliwa oraz materiałów eksploatacyjnych takich jak np. płyn do spryskiwaczy.

 

Biorąc pod uwagę fakt, że pracownik jest obciążany podatkiem od prywatnego wykorzystania służbowego pojazdu, wiele firm zdecydowało się zdjąć ze swoich kierowców restrykcyjne ograniczenia np. w zakresie możliwości użytkowania karty paliwowej. Mam tutaj na myśli powszechne zasady, mówiące o tym, że „służbowego paliwa” nie wolno tankować np. w weekendy lub w trakcie urlopu. Dzieje się tak w szczególności w przypadku pracowników, dla których firmowe auto stanowi w takim samym stopniu narzędzie pracy, jak dodatkowy benefit – podsumowuje Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management.

Badania LeasePlan potwierdzają, że auto służbowe niezmiennie króluje na liście najbardziej pożądanych benefitów pracy. Mówiąc o samochodzie w kontekście benefitu mamy w domyśle możliwość mniejszego bądź większego zakresu dozwolonego wykorzystania tego pojazdu do celów prywatnych. Pomimo dodatkowego obciążenia, jakie po zmianie przepisów spoczęło na pracownikach, okazuje się, że nowe regulacje pomogły wielu kierowcom zacieśnić prywatną więź ze swoim służbowym autem.

(źr. LeasePlan Fleet Management)

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
Emirates SkyCargo oferują już regularne loty cargo
DB Schenker przedłuża współpracę z NEONET
GEFCO otwiera centrum dystrybucyjne w Schiphol
Dachser zapowiada utrzymanie stabilnej strategii rozwoju w Polsce
Jak kurierzy GLS pomagają walczyć z epidemią?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC