Dodaj ogłoszenie o pracy


Wyjazd zagraniczny dla kontrahentów - uprawnienia i obowiązki organizatora

Oferowanie kontrahentom wyjazdów zagranicznych to obecnie powszechna praktyka w wielu firmach. i w celu zwiększenia swoich przychodów organizują i finansują atrakcyjne wycieczki. Dobrze jest wiedzieć w jakich sytuacjach wydatki te można ująć w kosztach uzyskania przychodów, ponadto jakie obowiązki ciążą na wypłacającym takie świadczenie oraz jaka jest dla i różnica między przekazaniem świadczenia kontrahentowi, a jaka przy przekazaniu bezpośrednio jego pracownikom.

 

Koszty uzyskania przychodów
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o PDOP), podatnik ma możliwość ujęcia wydatków w kosztach uzyskania przychodu pod warunkiem, że koszty te spełniają dwie przesłanki: mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu (przesłanka pozytywna); nie są zawarte w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (przesłanka negatywna).

Możliwość ujęcia w kosztach wydatków na wyjazd zagraniczny dla kontrahentów będzie zależała od charakteru przyznanego świadczenia. Od tego zależy, czy wydatki spełniają wspomnianą pozytywną przesłankę. Warto na wstępie zaznaczyć, że  z punktu widzenia ustawy o PDOP nie ma znaczenia, czy świadczenie zostanie przekazane kontrahentowi, czy też jego pracownikom. Niemniej jednak dojść może do różnych sposobów przekazywania omawianego świadczenia.

 

Wyjazd jako nagroda
Możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na zagraniczny wyjazd dla kontrahentów pojawia się w momencie przyznania wyjazdu jako nagrody. Jak czytamy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z dnia 16.03.2010, sygn. ITPB1/415-1012/09/HD, jeśli na podstawie regulaminu przyznawania nagród, z którego jednoznacznie wynika, że nagrody przysługują kontrahentom, którzy dokonali zakupów towarów w określonej wysokości i w określonym czasie, przyznawana jest nagroda w postaci wycieczki zagranicznej, to wydatki na sfinansowanie przedmiotowej wycieczki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Organ zauważa, że możliwość uzyskania nagrody w postaci wycieczki zagranicznej skłania kontrahentów do dokonywania zakupów towarów, a w związku z tym, działanie to wpływa niewątpliwie na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągnięcie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu. Jeśli natomiast przyznanie nagrody nie wynika z żadnego regulaminu akcji promocyjnej i jest przyznane uznaniowo dla wybranych kontrahentów bez jasnego określenia zasad przyrznia świadczenia, bądź w celu przede wszystkim rozrywkowym w stosunku do kontrahenta, świadczenie takie uznać należy raczej za wydatek o charterze reprezentacyjnym, który jest wyłączony z kosztów uzyskania przychodu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP.

Tak więc, w sytuacji gdy podatnik wręczy kontrahentom nagrody w konsekwencji zorganizowanej akcji promocyjnej w postaci np. konkursu (udokumentowanej regulaminem i dowodami jej przeprowadzenia), wydatki związane ze sfinansowaniem stosownych nagród, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie należy pamiętać o obowiązku prawidłowego udokumentowania wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Wyjazd reklamowy bądź szkoleniowy
Podobnie jako koszty uzyskania przychodu uznać należy wydatki na wyjazdy dla kontrahentów mające charakter wyłącznie reklamowy bądź szkoleniowy – bez elementów rozrywkowych, mające na celu wyłącznie reklamowanie sprzedanych produktów (ostateczni odbiorcy) bądź przekazanie instrukcji związanych ze sprzedawanymi produktami (kontrahenci, ostateczni odbiorcy). W takim przypadku omawiane wydatki, jako związane ze sprzedawanymi produktami, powinny być uznane za koszty uzyskania przychodu. Również w tym przypadku należy pamiętać o obowiązku prawidłowego udokumentowania wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami, gdyż razie ewentualnej kontroli organy podatkowe mogą bowiem wnikliwie badać czy wyjazd nie miał charakteru reprezentacyjnego – szczególnie, jeśli wyjazd zorganizowany został w miejsce szczególnie atrakcyjne turystycznie. Podatnik  powinien zatem zwrócić dużą uwagę na udokumentowanie faktycznego charakteru wyjazdu.

 

Obowiązki Płatnika
Z punktu widzenia organizatorów wyjazdów przyznających świadczenia w postaci wycieczek zagranicznych, z uwagi na zróżnicowanie zasad opodatkowania, istotne jest dokonanie podziału osób, którym będą one przyznawane na:
- osoby prowadzące działalność gospodarczą (osoby prawne i osoby fizyczne, jeżeli świadczenie pozostaje w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą)
- osoby fizyczne nieprowadzące tej działalności bądź otrzymujące świadczenie bez związku z prowadzoną działalnością.
Obowiązki płatnika będą dotyczyć i wyłącznie w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i otrzymujące świadczenie bez związku z prowadzoną działalnością. Natomiast w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą uzyskany przychód otrzymujący powinien rozliczyć samodzielnie. W tym przypadku na organizatorze nie będą ciążyć z tego tytułu żadne obowiązki jako płatnika podatku. Dlatego istotne jest, czy a zamierza przekazać świadczenie kontrahentowi (i to on będzie je rozdysponowywał), czy też przekaże świadczenie bezpośrednio jego pracownikom.

Wartość świadczeń przekazanych przez ę na rzecz kontrahenta (opłacenie wycieczki zagranicznej) stanowi dla niego przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Kontrahent będący osobą prawną bądź osobą fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (gdy świadczenie otrzymuje w związku z prowadzoną działalnością) ma obowiązek samodzielnie obliczyć podatek. Na  organizatorze nie ciążą z tego tytułu żadne obowiązki – w szczególności obowiązek poboru zaliczek na podatek dochody, ani obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. 


Natomiast wartość świadczeń przekazanych przez ą na rzecz pracowników kontrahenta (jeśli osoba otrzymująca świadczenie faktycznie jest pracownikiem i nie otrzymuje świadczenia z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej) stanowi dla tych osób przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF, tj. do przychodów z innych źródeł. Przychód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile nie korzysta z żadnego ze zwolnień wymienionych w tejże ustawie.

 

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, wolna jest jednak od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Z treści powyższego przepisu wynika, że po spełnieniu poniższych warunków, przychód uzyskany przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej może być zwolniony z opodatkowania w całości, jeśli łącznie spełnione są następujące kryteria:
przyznane są w konkursie, grze i konkurs lub gra muszą być emitowane przez środki masowego przekazu (organizatorem więc konkursu mi być prasa, radio, telewizja, a także internet, co zgodnie potwierdzają organy podatkowe) LUB
konkurs musi być zorganizowany z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu LUB
nagroda przyznana została w sprzedaży premiowej
wartość nagrody (dla każdej z powyższych kategorii) nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 760zł (przy tym przekroczenie wartości 760zł powoduje opodatkowanie całości świadczenia, a nie tylko nadwyżki ponad 760zł)

Należy pamiętać także, że konkurs musi zawierać w sobie element współzawodnictwa, tzn. ufundowane nagrody otrzymują wyłącznie najlepsi jego uczestnicy.

 

W przypadku natomiast gdy nagroda może być uznana za przyrzną w konkursie, grze bądź sprzedaży premiowej, lecz niespełnienia wskazanych w przepisie warunków skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, płatnik (organizator akcji promocyjnej) zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% przyznanego świadczenia, gdyż zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. W tej sytuacji a będzie również obowiązana sporządzić informację PIT-8AR.

 

Inne obowiązki informacyjne powstaną natomiast po stronie organizatora akcji promocyjnej w przypadku, gdy uczestnikami wyjazdu są osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a nagroda nie wypełnia kryteriów uznania za przyznaną w konkursie, grze lub sprzedaży premiowej. Organizator w takim przypadku zobowiązany jest na podstawie art. 42a ustawy o PDOF sporządzić informację PIT-8C oraz przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.

 

Komentarza udzielił Grzegorz Wachołek ECDDP

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.