Konto pracodawcy


Bezpośrednia obsługa armatora czy współpraca ze spedytorem?

Każda branża charakteryzuje się specyficznymi wymogami, które już na początku opracowywania procesu logistycznego kierunkują klienta w stronę armatora lub firmy spedycyjnej. Wiele firm wychodzi z założenia, że bezpośredni kontrakt z armatorem powinien przynieść więcej korzyści niż współpraca z firmą spedycyjną. Brak pośrednika, korzystniejsze stawki, niezakłócony przepływ informacji oraz łatwość zarządzania ładunkiem to podstawowe zalety wymienione przez zwolenników pierwszej opcji. Czy tak jest jednak w rzeczywistości?

 

Okazuje się ze współpraca z firmą spedycyjną może przynieść dużo większe korzyści niż bezpośrednia współpraca z armatorami. Profesjonalny spedytor to przede wszystkim bardzo dobra znajomość rynku. Dzięki szerokiej wiedzy oraz doświadczeniu możliwy jest wybór najlepszego serwisu armatorskiego. Warto zaznaczyć, iż wachlarz możliwości w doborze serwisu ograniczony jest w zasadzie tylko ilością armatorów funkcjonujących na rynku. Dlatego dla przedsiębiorców, eksportujących i/lub importujących większe ilości towarów z/do wielu lokalizacji, którzy wybierają profesjonalną firmę spedycyjną nie ma zagrożenia, że usługa nie zostanie zrealizowana. Natomiast w ekstremalnych okolicznościach możliwy jest bardzo szybki proces zmiany bukingu i dostosowania rozwiązań do zmiennej sytuacji. Ponadto, wybierając taki model współpracy, klient może zdecydować czy zależy mu bardziej na czasie tranzytu czy jednak na kosztach frachtu.


Koszty
Miłym zaskoczeniem dla klienta jest moment weryfikacji oferty pod kątem ekonomicznym. Jak to możliwe, że spedytor, który musi kupić usługę oferuje niższą stawkę niż armator? Jak zawsze „diabeł tkwi w szczegółach”. W tym przypadku tajemnicą jest siła zakupowa spedycji, a konkretnie całkowity wolumen na danym kierunku, która pozwala wynegocjować lepsze stawki per kontener. Regularne wysyłki podobnych ładunków od wielu załadowców dają możliwość wynegocjowania stawek specjalnych dla grup towarowych np. meble, artykuły spożywcze etc. Tym samym klient oferujący niewielki wolumen staje się beneficjentem, na co nie mógłby liczyć pracując bezpośrednio z armatorem.


Kompleksowość usług
Wydaje się, że wyżej wymienione aspekty są najważniejsze. Jednak profesjonalna firma spedycyjna to nie tylko oszczędność kosztów oraz bezpieczeństwo i pewność. Kolejnym istotnym elementem, dla którego warto powierzyć swoje zlecenie spedytorowi jest kompleksowość usług. Jest to szczególnie istotne, jeżeli klient zleca usługę od drzwi do drzwi. Wielu armatorów nie oferuje w ogóle lub oferuje tylko w stopniu ograniczonym takie rozwiązanie. Spedytor podobnie jak w przypadku serwisu morskiego nie jest ograniczony do jednego partnera. Dlatego standardem jest uzupełnianie oferty o transport kontenerów. Co więcej, firmy spedycyjne stają się tym samym ważnym ogniwem w sieci transportowej. Kontrola przewoźników, selekcja firm, negocjacja warunków dostaw to wszystko stabilizuje i organizuje ten ciągle rozproszony rynek. Wspominając o kompleksowości usług nie można pominąć takiego elementu jak odprawy celne. To na tym etapie wielu klientów utwierdzi się w przekonaniu, że firma, z którą współpracuje jest właśnie tą, z która chcieliby związać się na dłużej. Nie każdy mały operator logistyczny lub armator podejmie się lub poprawnie przeprowadzi proces odprawy celnej. Firma spedycyjna, która dysponuje własną agencją celną staje się, zatem gwarantem właściwej i szybkiej klasyfikacji kodu celnego i zwolnienia przesyłki do dalszej dystrybucji. Kolejnym etapem może być, magazynowanie towaru. W tej dziedzinie na próżno szukać wsparcia u armatorów. Prym wiodą firmy spedycyjne z szerokim zakresem portfela produktowego. Wydawać się może, że powierzenie magazynowania towarów w ręce jednej firmy działać będzie na naszą niekorzyść, jednak kompleksowość usług poczynając od frachtu morskiego poprzez transport, odprawę celną i magazynowanie potwierdza, że rozwiązanie typu „one-stop-shopping” może być nie tylko uzasadnione ekonomicznie, ale również bardzo wygodne dla klienta.
Ostatnim etapem dla przesyłki może być dystrybucja. Niewiele firm spedycyjnych może pochwalić się tym ostatnim elementem łańcucha logistycznego. Większość z nich zleca wykonanie usług firmom zewnętrznym. Grupa DHL stanowi pozytywny wyjątek. Kooperacja między poszczególnymi jednostkami biznesowymi może pokazać innym jak w umiejętny sposób łączyć najwyższej jakości serwis jednocześnie pozostawiając klienta w centrum zainteresowania.


Dostęp do informacji oraz szybkość reakcji
Niejednokrotnie po przesłaniu zlecenia oraz zaaranżowaniu wysyłki występuje konieczność zmiany np. konosamentu. Z reguły armator w takim przypadku pobiera opłatę oraz wymaga wprowadzenia przez klienta zmian w udostępnionej aplikacji. Niestety czas reakcji na takie zmiany może trwać dużo dłużej niż oczekuje tego klient. Firma spedycyjna, która wystawia własne konosamenty realizuje zmianę „od ręki”, wykazując się większą elastycznością niż armator.
Firma spedycyjna taka jak DHL Global Forwarding działa proaktywnie w zakresie wymiany informacji. Kiedy spedytor zauważy problem sam będzie szukał alternatywnych rozwiązań, tak aby zaoferować klientowi najkorzystniejszą z możliwości. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku monitorowania czasu dostawy – profesjonalne firmy spedycyjne oferują darmowe oprogramowanie lub dostosowane do potrzeb systemy raportujące ułatwiające zarządzanie łańcuchem dostaw przesyłek realizowanych drogą morską.
Warto podkreślić, iż dobrze wybrany spedytor staje się doradcą klienta i często na równi z nim podejmuje decyzje, które mają zminimalizować koszty i optymalizować łańcuch logistyczny. Podczas regularnej współpracy to spedytor inicjuje i podsuwa rozwiązania a tym samym przyczynia się do sukcesu obsługiwanej firmy.

 

Autor: Wojciech Wytrykowski Oceanfreight Product Development Manager DHL Global Forwarding Sp. z o.o., www.dhlgf.pl 

 

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC