Konto pracodawcy


Bezpośrednia obsługa armatora czy współpraca ze spedytorem?

Każda branża charakteryzuje się specyficznymi wymogami, które już na początku opracowywania procesu logistycznego kierunkują klienta w stronę armatora lub firmy spedycyjnej. Wiele firm wychodzi z założenia, że bezpośredni kontrakt z armatorem powinien przynieść więcej korzyści niż współpraca z firmą spedycyjną. Brak pośrednika, korzystniejsze stawki, niezakłócony przepływ informacji oraz łatwość zarządzania ładunkiem to podstawowe zalety wymienione przez zwolenników pierwszej opcji. Czy tak jest jednak w rzeczywistości?

 

Okazuje się ze współpraca z firmą spedycyjną może przynieść dużo większe korzyści niż bezpośrednia współpraca z armatorami. Profesjonalny spedytor to przede wszystkim bardzo dobra znajomość rynku. Dzięki szerokiej wiedzy oraz doświadczeniu możliwy jest wybór najlepszego serwisu armatorskiego. Warto zaznaczyć, iż wachlarz możliwości w doborze serwisu ograniczony jest w zasadzie tylko ilością armatorów funkcjonujących na rynku. Dlatego dla przedsiębiorców, eksportujących i/lub importujących większe ilości towarów z/do wielu lokalizacji, którzy wybierają profesjonalną firmę spedycyjną nie ma zagrożenia, że usługa nie zostanie zrealizowana. Natomiast w ekstremalnych okolicznościach możliwy jest bardzo szybki proces zmiany bukingu i dostosowania rozwiązań do zmiennej sytuacji. Ponadto, wybierając taki model współpracy, klient może zdecydować czy zależy mu bardziej na czasie tranzytu czy jednak na kosztach frachtu.


Koszty
Miłym zaskoczeniem dla klienta jest moment weryfikacji oferty pod kątem ekonomicznym. Jak to możliwe, że spedytor, który musi kupić usługę oferuje niższą stawkę niż armator? Jak zawsze „diabeł tkwi w szczegółach”. W tym przypadku tajemnicą jest siła zakupowa spedycji, a konkretnie całkowity wolumen na danym kierunku, która pozwala wynegocjować lepsze stawki per kontener. Regularne wysyłki podobnych ładunków od wielu załadowców dają możliwość wynegocjowania stawek specjalnych dla grup towarowych np. meble, artykuły spożywcze etc. Tym samym klient oferujący niewielki wolumen staje się beneficjentem, na co nie mógłby liczyć pracując bezpośrednio z armatorem.


Kompleksowość usług
Wydaje się, że wyżej wymienione aspekty są najważniejsze. Jednak profesjonalna firma spedycyjna to nie tylko oszczędność kosztów oraz bezpieczeństwo i pewność. Kolejnym istotnym elementem, dla którego warto powierzyć swoje zlecenie spedytorowi jest kompleksowość usług. Jest to szczególnie istotne, jeżeli klient zleca usługę od drzwi do drzwi. Wielu armatorów nie oferuje w ogóle lub oferuje tylko w stopniu ograniczonym takie rozwiązanie. Spedytor podobnie jak w przypadku serwisu morskiego nie jest ograniczony do jednego partnera. Dlatego standardem jest uzupełnianie oferty o transport kontenerów. Co więcej, firmy spedycyjne stają się tym samym ważnym ogniwem w sieci transportowej. Kontrola przewoźników, selekcja firm, negocjacja warunków dostaw to wszystko stabilizuje i organizuje ten ciągle rozproszony rynek. Wspominając o kompleksowości usług nie można pominąć takiego elementu jak odprawy celne. To na tym etapie wielu klientów utwierdzi się w przekonaniu, że firma, z którą współpracuje jest właśnie tą, z która chcieliby związać się na dłużej. Nie każdy mały operator logistyczny lub armator podejmie się lub poprawnie przeprowadzi proces odprawy celnej. Firma spedycyjna, która dysponuje własną agencją celną staje się, zatem gwarantem właściwej i szybkiej klasyfikacji kodu celnego i zwolnienia przesyłki do dalszej dystrybucji. Kolejnym etapem może być, magazynowanie towaru. W tej dziedzinie na próżno szukać wsparcia u armatorów. Prym wiodą firmy spedycyjne z szerokim zakresem portfela produktowego. Wydawać się może, że powierzenie magazynowania towarów w ręce jednej firmy działać będzie na naszą niekorzyść, jednak kompleksowość usług poczynając od frachtu morskiego poprzez transport, odprawę celną i magazynowanie potwierdza, że rozwiązanie typu „one-stop-shopping” może być nie tylko uzasadnione ekonomicznie, ale również bardzo wygodne dla klienta.
Ostatnim etapem dla przesyłki może być dystrybucja. Niewiele firm spedycyjnych może pochwalić się tym ostatnim elementem łańcucha logistycznego. Większość z nich zleca wykonanie usług firmom zewnętrznym. Grupa DHL stanowi pozytywny wyjątek. Kooperacja między poszczególnymi jednostkami biznesowymi może pokazać innym jak w umiejętny sposób łączyć najwyższej jakości serwis jednocześnie pozostawiając klienta w centrum zainteresowania.


Dostęp do informacji oraz szybkość reakcji
Niejednokrotnie po przesłaniu zlecenia oraz zaaranżowaniu wysyłki występuje konieczność zmiany np. konosamentu. Z reguły armator w takim przypadku pobiera opłatę oraz wymaga wprowadzenia przez klienta zmian w udostępnionej aplikacji. Niestety czas reakcji na takie zmiany może trwać dużo dłużej niż oczekuje tego klient. Firma spedycyjna, która wystawia własne konosamenty realizuje zmianę „od ręki”, wykazując się większą elastycznością niż armator.
Firma spedycyjna taka jak DHL Global Forwarding działa proaktywnie w zakresie wymiany informacji. Kiedy spedytor zauważy problem sam będzie szukał alternatywnych rozwiązań, tak aby zaoferować klientowi najkorzystniejszą z możliwości. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku monitorowania czasu dostawy – profesjonalne firmy spedycyjne oferują darmowe oprogramowanie lub dostosowane do potrzeb systemy raportujące ułatwiające zarządzanie łańcuchem dostaw przesyłek realizowanych drogą morską.
Warto podkreślić, iż dobrze wybrany spedytor staje się doradcą klienta i często na równi z nim podejmuje decyzje, które mają zminimalizować koszty i optymalizować łańcuch logistyczny. Podczas regularnej współpracy to spedytor inicjuje i podsuwa rozwiązania a tym samym przyczynia się do sukcesu obsługiwanej firmy.

 

Autor: Wojciech Wytrykowski Oceanfreight Product Development Manager DHL Global Forwarding Sp. z o.o., www.dhlgf.pl 

 

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy
Wydatki świąteczne a dostawy kurierskie
Nawet do 40 proc. mogą wzrosnąć koszty pracownicze przy delegowaniu pracowników
Fracht FWO Polska o sytuacji na rynku lotniczym cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Colian Logistic w Panattoni Park Wrocław
Plan naprawczy OT Logistics przynosi efekty – wyniki rosną
DB Schenker otworzy 8 oddziałów na Kaukazie i w Azji Środkowej
InPost ma już 6000 Paczkomatów
Trans Polonia po III kwartale osiągnęła blisko 200 mln zł przychodów
GEFCO operatorem logistycznym Airbusa
DKV przejmuje dwie duńskie spółki
Kuehne + Nagel przejmuje działalność transportową firmy Rotra
Fracht FWO Polska dostarcza kolejne project cargo - 110 ton do elektrowni w Bełchato ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC