Podczas dwutygodniowej, 38 Sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization, ICAO) w Montrealu - Polska zgłosi swojego kandydata na Stałego Przedstawiciela w Radzie.
Za zgodą ministra transportu naszą kandydatką jest dr Małgorzata Polkowska, ekspert prawa lotniczego i wykładowca akademicki na kilku polskich uczelniach i uniwersytetach, związana z ULC od 11 lat.
Delegacji polskiej przewodniczy Piotr Ołowski, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który podczas Zgromadzenia przedstawi m.in. stanowisko krajów Unii Europejskiej i ECAC w sprawach ekonomicznych. Podczas sesji zostanie wybrane wąskie grono 36 spośród 191 państw członkowskich do kierowania pracami ICAO na najbliższe 3 lata.
Jeśli kandydatura dr Polkowskiej uzyska akceptację członków zgromadzenia, będzie to historycznie pierwsze członkostwo Polski w Radzie ICAO. Wybór do organu wykonawczego tak prestiżowej organizacji to docenienie przez cały świat naszych zasług dla lotnictwa cywilnego i jednocześnie szansa na lepsze reprezentowanie polskich interesów na rynku światowym.
O tym, jak trudno jest uzyskać poparcie i zaufanie innych władz lotniczych na całym świecie świadczy powstawanie grup, których celem jest wzajemne wspieranie się państw członkowskich zmierzające do uzyskania członkostwa w Radzie ICAO. Polska od 2009 roku jest członkiem Central European Rotation Group (CERG). W jej skład wchodzą oprócz Polski: Bułgaria, Czechy, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry oraz starająca się o członkostwo Grecja. Państwa te kandydują rotacyjnie w kolejnych wyborach do Rady ICAO na mocy Porozumienia o współpracy i reprezentacji w Radzie ICAO z dnia 1 grudnia 2011 r., które ustala zasady współpracy oraz rotacji w reprezentowaniu regionu Europy Środkowo- Wschodniej w Radzie ICAO. Po wrześniowych wyborach, niezależnie od ich wyniku nasz kraj obejmie przewodnictwo w grupie na następne trzy lata.
Obecność Polski w Radzie ICAO to możliwość skuteczniejszego reprezentowania polskich interesów, a zatem i naszych operatorów na rynku światowym, to także okazja do umocnienia wizerunku Polski, jako liczącego się, kompetentnego partnera. Taki „przyczółek” w najwyższych władzach ICAO daje również dodatkową korzyść, jaką jest znacznie lepsze zorientowanie się w trendach rozwojowych światowej polityki w zakresie transportu lotniczego, pozwalając szybciej dopasowywać do niej nasze własne plany. A takie wczesne rozeznanie w globalnej sytuacji może mieć kluczowe znaczenie dla nowych inwestycji oraz dla strategii rozwoju polskiego rynku lotniczego.
za info ULC
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce