Konto pracodawcy


W ciągu pięciu lat rynek magazynowy w Polsce urósł o 100 proc.

Na koniec pierwszego półrocza 2019 roku całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni magazynowych w Polsce były niemal dwukrotnie większe niż jeszcze pięć lat temu. Rekordowa, nowa podaż oraz ogromy wolumen projektów w budowie wyraźnie wskazują na utrzymanie tego tempa wzrostu.

- Jeszcze w pierwszej połowie 2014 r. całkowite zasoby nowoczesnych przestrzeni magazynowych w Polsce wynosiły niewiele ponad 8 mln m kw. Na skutek rosnącego zapotrzebowania rynek zaczął przyspieszać, a prawdziwe ożywienie nastąpiło dwa lata temu. Jedynie w 2017 i 2018 roku oddano do użytku obiekty o całkowitej wielkości odpowiednio 2,4 mln i 2,2 mln m kw., co jest imponującym wynikiem nawet w skali międzynarodowej. Co więcej, dobra koniunktura trwa nadal. Tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, w ręce najemców przekazano magazyny o łącznej powierzchni prawie 1,1 mln m kw., co oznacza, że była to najlepsza pierwsza połowa roku w historii rynku nieruchomości magazynowych. W rezultacie na koniec czerwca całkowite zasoby nowoczesnych przestrzeni magazynowych w kraju osiągnęły poziom 16,75 mln m kw. -  mówi Szymon Dołęga, konsultant z Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa.

Kto generuje popyt?
Gwałtowny przyrost nowej powierzchni nie spowodował spadku poziomu wynajęcia obiektów magazynowych. Od 2014 r. średnia stopa pustostanów dla całej Polski utrzymuje się na relatywnie stałym poziomie i oscyluje wokół 6 proc. Brak dużych skoków współczynnika niewynajętej powierzchni w kontekście tak wysokiej aktywności deweloperów świadczy o ogromnym popycie na przestrzenie magazynowe w Polsce.
- W ciągu minionych pięciu lat ogromnym przełomem w kwestii zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe w Polsce jest dynamiczny rozwój firm z sektora e - commerce. Pojawienie się na polskim rynku międzynarodowych gigantów, takich jak Zalando czy Amazon, pomaga zagwarantować zrównoważoną relację pomiędzy podażą i popytem oraz znacząco przyczynia się do generowania nowych miejsc pracy i regionalnego rozwoju kraju. W poszukiwaniu powierzchni przemysłowych i logistycznych nadal aktywnie uczestniczą sieci handlowe, zakłady produkcyjne oraz firmy logistyczne. Ze względu na rozwój polskiego rynku magazynowego i jego rosnącą atrakcyjność pod względem optymalizacji kosztów dla zagranicznych koncernów, coraz częściej mamy również do czynienia z wyborem inwestycji zlokalizowanych w Polsce na główne centra przeładunkowe i logistyczne ogromnych, znanych na całym świecie firm – komentuje Igor Roguski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych, Europa Środkowo-Wschodnia.

Polska Centralna liderem wzrostu
Tytuł lidera wzrostu w ostatnich latach z pewnością przypada regionowi Polski Centralnej. Jedynie w ciągu ostatnich 18 miesięcy rynek ten powiększył się o niemal 60 proc., stając się drugim największym zagłębiem magazynowym w Polsce. Za znaczną część tak szybkiego rozwoju odpowiedzialna jest rozbudowa Central European Logistics Hub, który docelowo ma stać się największym w Europie kompleksem logistycznym.

Dostępność dróg i pracownika
Specyfika rynku magazynowego sprawia, że niezbędny do jego rozwoju jest dostęp do relatywnie dużego zasobu kapitału ludzkiego. Tymczasem stopa bezrobocia w Polsce osiąga historyczne minima i należy do jednej z najniższych w całej Unii Europejskiej. Deweloperzy, zdając sobie z tego sprawę, poszukują alternatywnych lokalizacji oferujących większy dostęp do pracownika. Jednocześnie kluczowa dla branży pozostaje rozwinięta infrastruktura transportowa. - Z tego względu obserwujemy w ostatnim czasie zjawisko otwierania nowych lokalizacji poprzez rozwój dróg ekspresowych i autostrad, czego najlepszym przykładem może być otwarcie w I kw. tego roku ogromnego centrum dystrybucyjnego (130 000 m kw.) dedykowanego gigantowi e-commerce – firmie Zalando pod Olsztynkiem w bezpośrednim sąsiedztwie niedawno oddanego fragmentu trasy S7 – zwraca uwagę Hanna Milczarek, dyrektor, Magazyny i Logistyka, Rynki Kapitałowe

(źr. BNP Paribas Real Estate, raport pt. „Rynek powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce, II kw. 2019 r.”)

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC