Konto pracodawcy


Sytuacja na rynku pracy w sektorze e-commerce

Mimo postępującej automatyzacji procesów logistycznych oraz rozwoju nowoczesnych systemów umożliwiających kompletację, sortowanie i wysyłkę towaru do odbiorcy końcowego, wiele procesów nadal wymagać będzie manualnej operacji, więc najemcy dokładają wszelkich starań, aby przyciągnąć i przede wszystkim zatrzymać w swoich lokalizacjach jak najwięcej pracowników. Eksperci międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield przewidują, że w związku z prężnym rozwojem rynku e-commerce zapotrzebowanie na pracowników w magazynach będzie nadal rosnąć. Odpowiedzialni są oni głównie za przepływy towarów w ramach procesów magazynowych, kompletowanie przesyłek, ale również bezpieczeństwo i nadzór nad całością procesu dostawy, ale przede wszystkim logistykę zwrotów. Z najnowszego raportu „Jak ugryźć e-commerce w magazynie” dowiadujemy się, jak wygląda sytuacja pracowników obsługujących rynek e-commerce na rynku magazynowym w Polsce.


E-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się kanałów dystrybucji w Polsce. Zakupy internetowe stały się bardzo popularne wśród rodzimych konsumentów, którzy coraz chętniej wybierają odwiedziny w sklepach online oraz zakupy z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. W związku z coraz większą presją na skracanie czasu dostawy przesyłek, firmy obsługujące ten dynamicznie rozwijający się sektor, muszą zadbać zarówno o dobór odpowiednio wyposażonych powierzchni magazynowych, jak i o wystarczające zasoby ludzkie, mające kluczowe znaczenie w procesie podnoszenia jakości świadczonych usług. Procesy przyjęcia towaru, pakowania czy logistyka zwrotów w dużej mierze prowadzone są manualnie, a ponieważ to właśnie te czynniki pozwalają na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku, rosną wymagania względem firm transportujących oraz wykonujących usługi tzw. „fulfillment”. Personalizowanie przesyłek oraz zwracanie coraz większej wagi na estetykę wymagają pracy człowieka – zastąpienie jej nawet najszybszą maszyną jest niemożliwe. Duże zapotrzebowanie na pracowników jest również szczególnie ważne w okresie przedświątecznym oraz w czasie najgorętszych okresów sprzedażowych, takich jak np. Black Friday czy Cyber Monday. - Koszty pracy i dostępność wykwalifikowanych pracowników, stale ulepszana i rozwijana infrastruktura transportowa oraz magazynowa to czynniki, które w największym stopniu decydują o atrakcyjności naszego kraju jako miejsca do lokowania zakładów produkcyjnych i magazynów. Polska, pomimo istniejących problemów z dostępnością zasobów ludzkich, jest cały czas bardzo atrakcyjna w porównaniu do rynków zachodnich. Polski rynek pracy jest wciąż jednym z najbardziej atrakcyjnych w Europie, szczególnie jeśli godzinne koszty pracy w naszym kraju porównamy z Niemcami czy Danią, w których stawki te są odpowiednio trzy- i czterokrotnie wyższe. Z tego właśnie powodu, biznes e-commerce jest transferowany do Polski – powiedział Damian Kołata, associate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield.

Zdecydowana większość firm wynajmujących powierzchnie w parkach logistycznych i działająca w sektorze e-commerce zatrudnia powyżej 500 pracowników. Dodatkowo, według ankietowanych w najbliższych latach liczba ta będzie rosnąć. Aż 73 proc. deweloperów oraz 100 proc. operatorów logistycznych twierdzi, że w najbliższych latach liczba pracowników wzrośnie. Jedynie 27 proc. deweloperów uważa, że liczba pracowników zmaleje. W związku z dużą konkurencją w branży e-commerce pracodawcy dokładają szczególnych starań, aby zachęcić do pracy w magazynie. Wprowadzają liczne udogodnienia i zachęty. Wśród nich są m.in.: karta sportowa, prywatna opieka medyczna i fizjoterapeutyczna, ubezpieczenie, a także różnego rodzaju bony i podarunki, do których pracownik zyskuje prawo od pierwszego dnia na stanowisku. Bardzo ważna jest również odpowiednia organizacja pracy, a także regularne szkolenia. Najemcy zwracają także dużą uwagę na dostosowanie przestrzeni budynku do potrzeb pracowników, bardzo często tworząc atrakcyjne części wspólne oraz miejsca do odpoczynku. Dodatkowo, większość pracowników ma zapewniony darmowy dojazd i powrót z pracy do domu. - Decyzja o wyborze lokalizacji dla magazynu do obsługi e-commerce ma charakter strategiczny i jest szczególnie wrażliwa na dwa czynniki: możliwość sprawnej dystrybucji, pozwalającej na maksymalne skrócenie czasu dostawy i dostępność zasobów ludzkich. Tym samym niezwykle istotne stają się idealna infrastruktura drogowa czy możliwość zapewnienia kadr, mogących sprostać wyzwaniom związanym z fluktuacją popytu i szczytami sprzedażowymi. Wybór lokalizacji jest swoistym kompromisem na rzecz tego drugiego aspektu i inwestycja zostaje zlokalizowana w rejonach o lepszej dostępności do siły roboczej jak np. Polski Zachodniej czy północno-wschodniej – powiedziała Joanna Sinkiewicz, Partner, dyrektor w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield.

(źr. Cushman & Wakefield)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy
Wydatki świąteczne a dostawy kurierskie
Nawet do 40 proc. mogą wzrosnąć koszty pracownicze przy delegowaniu pracowników
Fracht FWO Polska o sytuacji na rynku lotniczym cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Colian Logistic w Panattoni Park Wrocław
Plan naprawczy OT Logistics przynosi efekty – wyniki rosną
DB Schenker otworzy 8 oddziałów na Kaukazie i w Azji Środkowej
InPost ma już 6000 Paczkomatów
Trans Polonia po III kwartale osiągnęła blisko 200 mln zł przychodów
GEFCO operatorem logistycznym Airbusa
DKV przejmuje dwie duńskie spółki
Kuehne + Nagel przejmuje działalność transportową firmy Rotra
Fracht FWO Polska dostarcza kolejne project cargo - 110 ton do elektrowni w Bełchato ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC