Konto pracodawcy


Myto w Niemczech – pojazdy na gaz zwolnione z opłat!

Zwolnieniu z niemieckiego myta podlegają tylko pojazdy, w których udział gazu ziemnego w normalnej pracy przeważa nad innym używanym paliwem. BAG (Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego) doprecyzował treść ustawy, która zwalnia z opłat drogowych za przejazd po drogach federalnych samochody z napędem alternatywnym.

Zwolnienie z opłat obowiązuje tylko do 31 grudnia 2020. Dokumentacja potwierdzająca przewagę napędu na gaz ziemny musi być okazywana na żądanie. Napęd na LPG - skroplony gaz płynny popularny w samochodach osobowych - nie podlega zwolnieniu. To ważna informacja dla przewoźników, którzy z powodu korzystnych stawek myta decydują się na inwestycje we floty zasilane paliwami alternatywnymi. „W naszej ocenie istnieje ryzyko, że technologie zastosowane w niektórych ciągnikach z napędem hybrydowym będą kwestionowane przez niemieckie urzędy finansowe, – mówi Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska. „Doradzamy naszym klientom dokładne obliczanie kosztów amortyzacji pojazdów napędzanych na LNG oraz CNG, uwzględniając zarówno koniec preferencji w Niemczech, jak i problem serwisowania”.

Ustawa zmieniająca ustawę o opłatach za przejazd po drogach federalnych (niem. BFStrMG) weszła w życie 1 stycznia 2019 r. i od tego momentu obowiązują preferencyjne stawki. Zwolnienie z opłat dotyczy pojazdów krajowych oraz zagranicznych, które są napędzane gazem ziemnym NG (Natural Gas), sprężonym gazem ziemnym CNG (Compressed Natural Gas) lub skroplonym gazem ziemnym LNG (Liquefied Natural Gas). Możliwy jest również napęd hybrydowy, na przykład praca dwuskładnikowa z skroplonym gazem ziemnym i olejem napędowym. Technologia silnika napędzanego gazem ziemnym nie jest wyraźnie zdefiniowana. Dlatego zwolnienie z opłat jest otwarte zarówno dla pojazdów hybrydowych z czasowym napędem elektrycznym lub ze zmodyfikowanymi silnikami wysokoprężnymi. Obejmuje pojazdy, w których olej napędowy jest potrzebny w małych ilościach nie tylko w fazie zimnego rozruchu, ale również w celu wywołania zapłonu gazu ziemnego. Jednakże warunek jest jeden - udział gazu ziemnego w normalnej pracy (wyjątek: faza zimnego startu) musi przeważać. W przeciwnym razie przyjmuje się, że nie jest to napęd na gaz ziemny w rozumieniu ustawy.
Celem czasowego zniesienia opłat było zmniejszenie szkód wyrządzonych środowisku przez emisje zanieczyszczeń. Według ustawodawcy zabieg ten powinien stanowić zachętę do zakupu pojazdów ciężarowych napędzanych gazem, bardziej ekologicznych niż diesle.
W zmodyfikowanych silnikach wysokoprężnych wykorzystanie oleju napędowego musi zostać znacznie zredukowane, by móc nie płacić myta. Kiedy silnik pracuje głównie z gazem ziemnym, olej napędowy jest zwykle używany tylko do zimnego rozruchu i podczas pracy w małych ilościach (5 proc. do 10 proc.), aby doprowadzić do zapłonu gazu ziemnego. Olej napędowy pełni tu jedynie funkcją pomocniczą, ale konieczną - w silniku wysokoprężnym sam gaz ziemny byłby pozbawiony zdolności zapłonu.
Na rynek weszło jednak wiele pojazdów, gdzie proporcje wykorzystania gazu są odwrotne. W niektórych przypadkach notuje się marginalne wykorzystanie gazu ziemnego w trakcie normalnej pracy pojazdu, na przykład mieszaninę 5 proc. gazu ziemnego do 95 proc. oleju napędowego. W takiej sytuacji – czyli kiedy nie ma gwarancji przeważającego zastosowania gazu ziemnego w normalnej eksploatacji - preferencyjna stawka na myto nie może być zastosowana.
Przyszłość LNG i CNG
Z analiz DKV Euro Service wynika, że CNG i LNG stanowią raczej etap przejściowy, zanim branża transportowa na szeroką skalę postawi na energię elektryczną. - Elastycznie podchodzimy jednak do aktualnych potrzeb przewoźników, stąd równoległy rozwój sieci stacji DKV oferujących LNG i CNG. – dodaje Michał Bałakier. DKV oferuje dziś w Europie dostęp do blisko 45 tys. punktów zakupu paliw alternatywnych, z czego 28 000 zapewnia ładowanie prądem, 15 000 umożliwia zakup LPG, a 1400 to stacje sprzedające CNG i LNG.

(źr. DKV)

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wieziesz ładunek do UK – pamiętaj o akredytacji w Border Force
Zgłoszenie celne a komunikaty IE599 i IE45 - o czym przedsiębiorca wiedzieć powini ...
Efekt pakietu mobilności – jak się do tego przygotować?
Zaległy urlop tylko do 30 września, udzielany także bez zgody pracownika
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jak wyłapać „czarne owce” – czy kontrole pracowników na home office będą s ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Przemysł w Europie będzie potrzebował ponad 11,5 mln mkw. powierzchni magazynowej
Nieruchomości magazynowe napędzają rynek inwestycyjny
COVID-19 przyspieszy rozwój sektora e-commerce w Europie o rok
Podatkowe znaki bezmyślności czyli banderole
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Grupa Rusak otwiera oddział w Słubicach
CEVA Logistics otwiera oddział w Kazachstanie
DB Schenker Technology Center Warsaw wyróżnione Great Place to Work
Brambels wdraża nowatorskie regeneratywne łańcuchy dostaw
DHL Express drugi wśród najlepszych miejsc pracy na świecie
Dachser poszerza ofertę połączeń czarterowych w okresie szczytu paczkowego
Volvo Trucks rozpoczyna klienckie testy elektrycznych samochodów ciężarowych
Praca zdalna zostanie, ale nie zastąpi biur, gdyż są nam potrzebne bardziej, niż ...
Poczta Polska rozbudowuje sieć automatów paczkowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC