Dodaj ogłoszenie o pracy


Wyższe stawki myta w Czechach

Rząd Republiki Czeskiej postanowił podnieść stawki opłat drogowych. Zatwierdził właśnie wniosek Ministerstwa Transportu o podwyższenie stawek myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Zostanie również wprowadzona nowa kategoria pojazdów najbardziej przyjaznych dla środowiska EURO VI, EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), dla których nie zostaną podwyższone stawki myta - pozostaną na poziomie obecnych stawek dla klas emisji spalin Euro V i wyższych. Opłaty wzrosną dla pojazdów o klasie:
- emisji spalin EURO od 0 do IV o 8,2 proc.
- emisji spalin EURO V o 9,8 proc.

W skali rocznej wzrost stawek myta spowoduje wzrost przychodów budżetu państwa o ok. 650 mln CZK (ok. 99 mln PLN)*. Nadwyżka zostanie przekazana do Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej. Zostały utrzymane zwiększone stawki myta za przejazdy w piątki w godzinach 15.00 - 20.00. Rozporządzenie Rady Ministrów regulujące stawki myta wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Jednym z powodów podwyżki był spadek przychodów w budżecie państwa z tytułu myta w ostatnich latach. Wyraźne spadki były odczuwane na mycie dla pojazdów klasy Euro 5, które nie były podwyższane od 2007 r., choć w międzyczasie do tej klasy przesunęła się duża grupa pojazdów. Obecnie do klasy Euro 5 należy ponad 60 proc. pojazdów rejestrowanych w czeskim systemie myta.

Porozumienie między czeskim rządem i Związkiem Przewoźników Samochodowych ČESMAD Bohemia, zawarte w 2011 r., regulowało kwestię stawek myta do 2014 r. Zmiana zatwierdzona przez czeski rząd koryguje dotychczas obowiązujące stawki myta o stopę inflacji za lata ubiegłe. Jednocześnie czeski rząd obniżył o jedną czwartą limity, po osiągnięciu których jest przyznawana ulga na myto - np.: dla uzyskania 5 proc. ulgi wystarczy osiągnąć łączną kwotę zarejestrowanego mytnego 75 tys. CZK zamiast dotychczasowych 100 tys. CZK.
Rząd zatwierdził również wzrost stawek myta dla autobusów z klasą emisji spalin EURO III - IV o 15 proc. a EURO V o 30 proc.

* (wg kursu NBP z dnia 30.10.2014: 1 CZK = 0,1523 PLN)

źr. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze

czy wiedziałeś, że...
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.
W roku 2021 całkowita wartość transakcji w sektorze nieruchomości magazynowych w Europie wyniosła ok. 62 mld euro, co oznacza wzrost aż o 79% w porównaniu do średniej za poprzednie pięć lat. W Polsce odnotowano popyt na poziomie 7,35 mln m kw. oraz wzrost absorpcji o 84% rok do roku. W skali całego kontynentu najwięcej, bo aż 19,5 mld euro, zainwestowano w Wielkiej Brytanii, co stanowi 31% łącznego wolumenu. Wysokie poziomy aktywności inwestycyjnej odnotowano także w Niemczech (8,6 mld euro), Francji (6,5 mld euro), Szwecji (5,8 mld euro) oraz Holandii (5,7 mld euro).
Ponad 60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy. Z drugiej strony, ponad połowa zatrudnionych odpowiada na służbowe maile i odbiera telefony po godzinach pracy. Jednak zdecydowana większość podczas urlopu z łatwością odrywa się od obowiązków zawodowych i nie odczuwa presji od pracodawcy z tego powodu – tak wynika z globalnego badania Randstad Workmonitor.
Korona-kryzys dotknął niemałą grupę Polaków, ale jak wynika z danych Intrum, kobiety odczuły to bardziej. Pandemia zmniejszyła dochody i dobrobyt finansowy ponad połowy kobiet w naszym kraju (51 proc.) i 41 proc. mężczyzn.