Konto pracodawcy


Wyższe stawki myta w Czechach

Rząd Republiki Czeskiej postanowił podnieść stawki opłat drogowych. Zatwierdził właśnie wniosek Ministerstwa Transportu o podwyższenie stawek myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Zostanie również wprowadzona nowa kategoria pojazdów najbardziej przyjaznych dla środowiska EURO VI, EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), dla których nie zostaną podwyższone stawki myta - pozostaną na poziomie obecnych stawek dla klas emisji spalin Euro V i wyższych. Opłaty wzrosną dla pojazdów o klasie:
- emisji spalin EURO od 0 do IV o 8,2 proc.
- emisji spalin EURO V o 9,8 proc.

W skali rocznej wzrost stawek myta spowoduje wzrost przychodów budżetu państwa o ok. 650 mln CZK (ok. 99 mln PLN)*. Nadwyżka zostanie przekazana do Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej. Zostały utrzymane zwiększone stawki myta za przejazdy w piątki w godzinach 15.00 - 20.00. Rozporządzenie Rady Ministrów regulujące stawki myta wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Jednym z powodów podwyżki był spadek przychodów w budżecie państwa z tytułu myta w ostatnich latach. Wyraźne spadki były odczuwane na mycie dla pojazdów klasy Euro 5, które nie były podwyższane od 2007 r., choć w międzyczasie do tej klasy przesunęła się duża grupa pojazdów. Obecnie do klasy Euro 5 należy ponad 60 proc. pojazdów rejestrowanych w czeskim systemie myta.

Porozumienie między czeskim rządem i Związkiem Przewoźników Samochodowych ČESMAD Bohemia, zawarte w 2011 r., regulowało kwestię stawek myta do 2014 r. Zmiana zatwierdzona przez czeski rząd koryguje dotychczas obowiązujące stawki myta o stopę inflacji za lata ubiegłe. Jednocześnie czeski rząd obniżył o jedną czwartą limity, po osiągnięciu których jest przyznawana ulga na myto - np.: dla uzyskania 5 proc. ulgi wystarczy osiągnąć łączną kwotę zarejestrowanego mytnego 75 tys. CZK zamiast dotychczasowych 100 tys. CZK.
Rząd zatwierdził również wzrost stawek myta dla autobusów z klasą emisji spalin EURO III - IV o 15 proc. a EURO V o 30 proc.

* (wg kursu NBP z dnia 30.10.2014: 1 CZK = 0,1523 PLN)

źr. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze

kobiety w logistyce
Transformacje na 9. Forum Kobiet w Logistyce!?
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2021”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Co, jeśli mleko się wylało…
Jak wysyłać częściej i nie płacić więcej? Hillebrand o łańcuchach dostaw w b ...
Polski Ład może zmobilizować do przejścia na samozatrudnienie?
Przewozy SENT w dobie e-TOLL – nawet 10 tys. zł kary za niedopełnienie formalnoś ...
reklama
Jaki szablon CV wybrać do podania o pracę w logistyce?
L4 tuż przed odejściem z pracy - jakie konsekwencje może tworzyć?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Kondycja branży transportowej a inflacja
Jakie zmiany wywoła elektromobilność w branży TSL?
Zatory płatnicze w MŚP – które branże i regiony potrzebują wsparcia?
Biznes sięga chmur
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Poczta Polska szuka pomocników św. Mikołaja!
CEVA Logistics inwestuje w Afryce
OTL sprzedaje Grupie Rhenus swoje udziały w C. Hartwig Gdynia
Ruszyła budowa Prologis Park Warsaw – Żerań
Emirates inwestują 1 mld USD w nowe samoloty cargo i przebudowę samolotów pasażer ...
FedEx Express zwiększa przepustowość sieci lotniczej przed szczytem sezonu wysyłk ...
Trans.eu ogłasza nowe produkty i wielkie plany ekspansji
Konsumenci chętnie kupują w sieci „z drugiej ręki”
Valery Muyard nowym prezesem Renault Trucks Polska
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC