Konto pracodawcy


Wyższe stawki myta w Czechach

Rząd Republiki Czeskiej postanowił podnieść stawki opłat drogowych. Zatwierdził właśnie wniosek Ministerstwa Transportu o podwyższenie stawek myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Zostanie również wprowadzona nowa kategoria pojazdów najbardziej przyjaznych dla środowiska EURO VI, EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), dla których nie zostaną podwyższone stawki myta - pozostaną na poziomie obecnych stawek dla klas emisji spalin Euro V i wyższych. Opłaty wzrosną dla pojazdów o klasie:
- emisji spalin EURO od 0 do IV o 8,2 proc.
- emisji spalin EURO V o 9,8 proc.

W skali rocznej wzrost stawek myta spowoduje wzrost przychodów budżetu państwa o ok. 650 mln CZK (ok. 99 mln PLN)*. Nadwyżka zostanie przekazana do Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej. Zostały utrzymane zwiększone stawki myta za przejazdy w piątki w godzinach 15.00 - 20.00. Rozporządzenie Rady Ministrów regulujące stawki myta wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Jednym z powodów podwyżki był spadek przychodów w budżecie państwa z tytułu myta w ostatnich latach. Wyraźne spadki były odczuwane na mycie dla pojazdów klasy Euro 5, które nie były podwyższane od 2007 r., choć w międzyczasie do tej klasy przesunęła się duża grupa pojazdów. Obecnie do klasy Euro 5 należy ponad 60 proc. pojazdów rejestrowanych w czeskim systemie myta.

Porozumienie między czeskim rządem i Związkiem Przewoźników Samochodowych ČESMAD Bohemia, zawarte w 2011 r., regulowało kwestię stawek myta do 2014 r. Zmiana zatwierdzona przez czeski rząd koryguje dotychczas obowiązujące stawki myta o stopę inflacji za lata ubiegłe. Jednocześnie czeski rząd obniżył o jedną czwartą limity, po osiągnięciu których jest przyznawana ulga na myto - np.: dla uzyskania 5 proc. ulgi wystarczy osiągnąć łączną kwotę zarejestrowanego mytnego 75 tys. CZK zamiast dotychczasowych 100 tys. CZK.
Rząd zatwierdził również wzrost stawek myta dla autobusów z klasą emisji spalin EURO III - IV o 15 proc. a EURO V o 30 proc.

* (wg kursu NBP z dnia 30.10.2014: 1 CZK = 0,1523 PLN)

źr. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy
Wydatki świąteczne a dostawy kurierskie
Nawet do 40 proc. mogą wzrosnąć koszty pracownicze przy delegowaniu pracowników
Fracht FWO Polska o sytuacji na rynku lotniczym cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Colian Logistic w Panattoni Park Wrocław
Plan naprawczy OT Logistics przynosi efekty – wyniki rosną
DB Schenker otworzy 8 oddziałów na Kaukazie i w Azji Środkowej
InPost ma już 6000 Paczkomatów
Trans Polonia po III kwartale osiągnęła blisko 200 mln zł przychodów
GEFCO operatorem logistycznym Airbusa
DKV przejmuje dwie duńskie spółki
Kuehne + Nagel przejmuje działalność transportową firmy Rotra
Fracht FWO Polska dostarcza kolejne project cargo - 110 ton do elektrowni w Bełchato ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC