Dodaj ogłoszenie o pracy


Z DKV po autostradach Portugalii

Firmy transportowe podróżujące przez Portugalię mogą teraz rozliczać opłaty drogowe za pomocą uniwersalnego urządzenia pokładowego DKV Box. Dziś działa ono także w Hiszpanii, Francji, Niemczech i Belgii. Jeden box to nie tylko wygoda dla kierowcy, ale też prostota rozliczeń i możliwość monitorowania kosztów myta.
Temat myta w Portugalii jest coraz bardziej aktualny, bo na przestrzeni niespełna 15 lat łączna długość autostrad w tym kraju wzrosła z 300 do ponad 3000 km. Mimo iż nie jest to kraj tranzytowy, jest tu dziś cztery razy więcej kilometrów autostrad w przeliczeniu na mieszkańca niż w Wielkiej Brytanii i nawet o 60 % więcej niż w świetnie skomunikowanych Niemczech.

System Via Verde: urządzenia pokładowe plus karty
W Portugalii płatne drogi podzielone są na dwie kategorie. Pierwsza to autostrady z tradycyjnymi bramkami, w których płatności dokonuje się kartami lub gotówką. Druga to sieć, w której obowiązkowe jest posiadanie urządzenia pokładowego do naliczania opłat – drogi te poznamy po specjalnej tablicy informacyjnej z napisem: „electronic toll only“ umieszczonej przy wjeździe na trasę.
Na odcinkach oznakowanych „electronic toll only“ można teraz korzystać z urządzenia pokładowego DKV Box. Natomiast w standardowych bramkach autostrad można płacić kartą paliwową DKV.

Dzięki temu DKV obsługuje dziś 100% sieci płatnych dróg w tym kraju. Dla przewoźników stanowi to istotne uproszczenie, bo z tytułu wszelkich opłat drogowych otrzymują jedną, przejrzystą fakturę. Pomimo różnych metod płatności mogą spójnie rozliczać i analizować koszty podróży przez Portugalię, zestawiające je z danymi z innych państw. Wjeżdżając na teren Portugalii nie ma potrzeby nabywania specjalnych urządzeń Via Verde do rozliczania płatnych dróg. Wystarczy jeden DKV Box, akceptowany też w Hiszpanii, Francji, Niemczech i Belgii. Jeden box to spore ułatwienie dla kierowcy, ponieważ nie musi on wozić na szybie i doładowywać szeregu pojedynczych boxów, a także gromadzić stosu paragonów za przejazdy pojedynczymi odcinkami.
Co więcej, klienci DKV mogą korzystać ze specjalnej platformy do zarządzania płatnościami o nazwie DKV eReporting. Dzięki niej przy pomocy kilku kliknięć można analizować wszystkie transakcje z tytułu opłat drogowych czy zakupu paliwa w Portugalii oraz innych krajach Europy.

Stawki Via Verde
Stawki opłat w portugalskim systemie Via Verde zależne są od danego odcinka autostrady oraz kategorii pojazdu i wahają się od 4 do 8 euro za pokonanie 100 km drogi. Aby ułatwić planowanie kosztów, DKV uruchomiło ostatnio internetowy kalkulator do planowania kosztów myta. Pozwala on z bardzo dużą dokładnością wyliczyć łączną wysokość opłat drogowych na danej trasie. Uwzględnia przy tym wszelkie parametry pojazdu, jak np. DMC, liczbę osi czy klasę emisji zanieczyszczeń.

za info DKV

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.