Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak tunel pod cieśniną Femern wpłynie na rynek TSL?

Równo pięć lat temu - 3 września 2008 r. Dania i Niemcy podpisały traktat o ustanowieniu stałego połączenia przez cieśninę Femern, później potwierdzone przez parlamenty obu krajów. Oba kraje uzgodniły, że stałe połączenie przez Fehmarnbelt wpłynie korzystnie na europejski i regionalny transport towarów i ludzi, a tym samym stworzy warunki niezbędne dla wzmocnienia kultury i współpracy gospodarczej.
 
Wspólny projekt duńsko-niemiecki - budowa tunelu Fehmarnbelt - znacznie skróci czas podróży między Skandynawią i Europą kontynentalną. Odcinek o długości prawie 18 kilometrów ma przebiegać w niemal prostej linii pomiędzy Rødbyhavn w Danii i Puttgarden w Niemczech. Obecnie tranzyt promem trwa 45 minut (plus czas oczekiwania), po ukończeniu projektu podróż pociągiem zajmie zaledwie 7 minut, samochodem nie więcej niż 10. Czas trwania podróży pociągiem między Hamburgiem i Kopenhagą będzie skrócony z około 4,5 do zaledwie 3 godzin. Przygotowanie do realizacji tego projektu pokazuje, że to nie tylko przedsięwzięcie infrastrukturalne, ale także okazja do stworzenia tysięcy nowych miejsc pracy w Danii i Niemczech zarówno na etapie budowy, jak i po uruchomieniu tunelu. Tak wynika z dwóch analiz opublikowanych przez Femern A/S (spółkę powołana do realizacji projektu), a opracowanych przez dwie niezależne firmy konsultingowe - Copenhagen Economics i Andresen Analyse. Nowa infrastruktura tych rozmiarów spowoduje wielkie zmiany, poszerzenie relacji handlowych, gospodarczych, kulturalnych oraz turystycznych. Wg pierwszej z nich budowa najdłuższego na świecie zatapianego tunelu stworzy około 55 tys. nowych miejsc pracy w ciągu roku, z czego 25 tys. to miejsca pracy przy budowie tunelu, a kolejne 30 tys. to miejsca pracy u podwykonawców. Oznacza to, że jedno miejsce pracy na budowie stworzy jedno miejsce pracy u podwykonawców. Zakłada się, że pracownicy będą pochodzili z Danii i północnych Niemiec. Copenhagen Economics szacuje, że przy budowie tunelu i w jego otoczeniu będzie pracowało 44 tys. osób w ciągu roku w Danii, 7 tys. w Niemczech, a 4 tys. pracowników będzie pochodziło z innych państw. Natomiast w momencie zakończenia budowy tunelu potrzebny będzie personel techniczny do obsługi i utrzymania tunelu, liczący około 350 pełnych etatów.
 
Praca za duńskie stawki
Henrik Dam Kristensen, duński minister ds. transportu zadeklarował w wywiadach prasowych, iż przy realizacji projektu połączenia tunelowego pomiędzy Danią i Niemcami (projekt Femern), odgórnie wymagane będą „duńskie stawki” wynagrodzeń dla pracowników zagranicznych podwykonawców. Minister dodał, iż państwowa spółka zarządzająca projektem – Femern A/S – zostanie zobligowana do dokonywania kontroli poziomu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przez wykonawców przez cały okres realizacji projektu. Zaznaczył ponadto, iż „nie można dopuścić do sytuacji, która miała miejsce podczas budowy metra w Koppenhadze, kiedy to pracownicy zagranicznego wykonawcy wynagradzani byli na poziomie 70 DKK/godz”. Według duńskich szacunków, w bezpośrednią realizację budowy połączenia zaangażowanych będzie ok. 3000-4000 pracowników, z czego, wobec decyzji o ulokowaniu budowy elementów betonowych w okolicach duńskiego miast Rødby, 75 proc. z nich zatrudnionych będzie w Danii. Według związku zawodowego 3F, tego typu deklaracja powinna budzić „zadowolenie po obu stronach”, ponieważ „Chińczycy, Polacy oraz Duńczycy budujący tunel będą pracować za duńskie stawki”. Aby móc zrealizować ww. założenie, spółka Femern A/S określi wymagania w zakresie poziomu wynagrodzeń pracowników w specyfikacji przetargowej dla wykonawców, ale również odgórnie zobligowana będzie do wypracowania modelu procedur kontrolnych, umożliwiających stały nadzór nad zawieranymi przez podwykonawców umowami. Większość elementów tunelu będzie wykonanych w Danii, w fabryce w Rødbyhavn. Szacuje się, że w fabryce i jej otoczeniu będzie zatrudnionych około 3 tys. pracowników rocznie. Natomiast na placu budowy w Niemczech w pobliżu budowy tunelu od strony Puttgarden będzie zatrudnionych około 500-600 pracowników. Firma Femern A/S analizuje także możliwe scenariusze wpływu na region wybudowanego i oddanego do eksploatacji tunelu. Wg Andresen Analyse, która ma doświadczenie w analizach wpływu dużych przepraw mostowych na rozwój regionów, takich jak most nad Wielkim Bełtem czy most na cieśniną Sund, po zakończeniu budowy tunelu, nastąpi wzrost i stworzone zostaną nowe miejsca pracy nie tylko na lokalnym rynku. Będą to miejsca pracy przy samej budowie, ale także w usługach hotelarskich, cateringowych, pralniczych oraz w firmach ochroniarskich i transportowych. Natomiast otwarcie tunelu i stałego połączenia przyniosą takie korzyści jak skrócenie czasu i kosztów podróżowania, a także zwiększenie przepustowości korytarzy transportowych oraz zapewnienie niezawodności dostaw.

1 strona z 3
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.